Branża o nowej prezes Polskiego Radia: profesjonalistka, ale musi nauczyć się radia
Barbarze Stanisławczyk, która od piątku jest prezesem Polskiego Radia, brakuje doświadczenia radiowego, ale jest profesjonalistką i doświadczoną dziennikarką. Radia będzie musiała się zatem nauczyć - komentują przedstawiciele branży radiowej i dziennikarze.
Stanisławczyk została powołana na stanowisko prezesa Polskiego Radia w piątek rano przez ministra skarbu państwa Dawida Jackiewicza. Zastąpiła Andrzeja Siezieniewskiego, który kierował rozgłośnią od 2011 roku. Wraz z nią do zarządu publicznej rozgłośni weszli też Jerzy Kłosiński i Maciej Palade.
Barbara Stanisławczyk jest pierwszą kobietą w historii, która kieruje publicznym radiem. - Gwarantuje rzetelne, obiektywne sprawowanie tej funkcji. Jest doświadczonym publicystą, dziennikarzem. To osoba, która ma doświadczenie managerskie - powiedział dziennikarzom w piątek Dawid Jackiewicz.
Nowa prezes PR jest dziennikarką i pisarką, ostatnio współpracowała z tygodnikiem „W Sieci”. W latach 2006 - 2010 była redaktor naczelną miesięcznika „Sukces”. W 2009 roku po tym jak miesięcznik ten kupił Grzegorz Hajdarowicz została dyrektorem wydawniczym Wydawnictwa Przekrój, do którego włączono „Sukces”. W przeszłości związana była z takimi magazynami jak „Po prostu”, „Tygodnik Solidarność”, „Kobieta i Życie”, „Pani”, „Twój Styl”. Napisała kilka książek - najnowsze dwie to: „Kto to się boi prawdy? Walka z cywilizacją chrześcijańską w Polsce” i „Ostatni krzyk. Od Katynia do Smoleńska historie dramatów i miłości”.
- Nie znam Barbary Stanisławczyk, choć jej nazwisko obiło mi się o uszy - mówi Wirtualnemedia.pl prof. Stanisław Jędrzejewski, medioznawca, były szef rady nadzorczej Polskiego Radia. Zwraca on uwagę, że nigdy nie pracowała w rozgłośni radiowej. - Będzie musiała się zatem radia nauczyć, a w szczególności Polskiego Radia. To dość specyficzna instytucja, obrosła tradycją i historią - podkreśla Jędrzejewski.
Zdaniem Jędrzejewskiego, największe zmiany nowa prezes wprowadzi w Jedynce, w której pojawi się np. dużo słuchowisk historycznych. - Wentylem może pozostać Trójka - podkreśla Jędrzejewski. Jego zdaniem nowa prezes stanie przed dylematem co dalej z rozpoczętą przez poprzedni zarząd cyfryzacją emisji. - Pamiętam jak Krzysztof Czabański krytykował tę strategię - mówi Jędrzejewski. Będzie musiała zdecydować też o przyszłości kierowanej dla młodzieży Czwórki.
- Barbarę Stanisławczyk uważam za profesjonalistkę, osobę o wyważonych poglądach - mówi Bogusław Chrabota, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”. - Lepiej byłoby, gdyby na czele Polskiego Radia stała osoba z doświadczeniem w zarządzaniu. Jeśli się go nie ma to trzeba je zdobyć, otoczyć ekspertami - podkreśla.
Jego zdaniem nominacja dla Stanisławczyk to próba zapanowania nad linią programów informacyjnych Polskiego Radia. - Będzie to wymagało wiele krwi i nerwów ze strony zespołu, ale nie jest to zbyt skomplikowane zadanie - mówi Chrabota.
Kompetencje nowej prezes pochwalił na Twitterze Igor Janke, partner w firmie Bridge, były dziennikarz „Rzeczpospolitej”.
- Barbara Stanisławczyk jako szefowa Radia to świetny pomysł. Bardzo doświadczona dziennikarka. Na pewno nie jest oficerem politycznym - napisał Janke.
Nowej szefowej publicznej rozgłośni nie zna Kazimierz Gródek, prezes Grupy RMF FM. - Ale zanim zostałem prezesem RMF FM, a później Grupy RMF nigdy wcześniej nie pełniłem żadnych funkcji w zarządzie mediów elektronicznych. Pani Stanisławczyk ma wieloletnie doświadczenie dziennikarskie, pełniła w mediach funkcje menedżerskie. Wydaje mi się więc, że nie ma powodu zakładać, że sobie nie poradzi - mówi nam Kazimierz Gródek, prezes Grupy RMF FM.
Andrzej Matuszyński, prezes Eurozetu i Leszek Kozioł, prezes Radia Eska, nie skomentowali nominacji Stanisławczyk.
Barbara Stanisławczyk w piątek nie chciała jeszcze mówić, jakie dokładny ma plany wobec spółki. - Moim celem jest naprawa radia - powiedziała tylko w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl.
Popołudniu zdymisjonowała jednak dyrektora radiowej Jedynki Kamila Dąbrowę, na którego polecenie co godzinę PR1 grało na zmianę hymny Polski i Unii Europejskiej, co było protestem przeciw tzw. małej nowelizacji ustawy medialnej, zmieniającej władze mediów publicznych. W piątek o godz. 16.00 „Mazurek Dąbrowskiego” na antenie stacji już się nie pojawił.
Ponadto nowy zarząd spółki odwołał w piątek dyrektora Polskiego Radia dla Zagranicy Juliusza Maliszewskiego i dyrektor Agencji Promocji Violettę Suchecką. Zarząd przyjął też rezygnacje dyrektor Trójki Magdaleny Jethon i dyrektora Informacyjnej Agencji Radiowej Mariusza Borkowskiego, którzy złożyli dymisje jeszcze na ręce poprzednich władz Polskiego Radia.
Dołącz do dyskusji: Branża o nowej prezes Polskiego Radia: profesjonalistka, ale musi nauczyć się radia