Bez „Kleru” wpływy Kina Świat zmalały o 15 proc. Więcej z DVD, VoD i telewizji, 19 mln zł zysku
W ub.r. dystrybutor filmowy Kino Świat (od prawie roku jego większościowym udziałowcem jest Canal+ Polska) zanotował spadek przychodów o 15,1 proc. do 180,48 mln zł oraz zysku netto z 19,9 do 19,44 mln zł. W br. wyniki będą dużo niższe z powodu ograniczeń w kinach związanych z epidemią, firma uzyskała 3,5 mln zł wsparcia z tzw. tarczy antykryzysowej.
Spadek przychodów Kina Świat wynika przede wszystkim z tego, że mocno zmniejszyły się wpływy firmy z dystrybucji kinowej - ze 160,67 do 105,49 mln zł. Za to wpływy ze sprzedaży licencji (czyli dystrybucji na DVD, VoD i w telewizji) poszły w górę z 40,82 do 63,65 mln zł.
Przychody krajowe firmy zmalały ze 189,35 do 163,78 mln zł, a te z zagranicy - z 23,18 do 16,7 mln zł.
Luka po „Klerze”, umowy z CDA i Canal+
W ub.r. Kino Polska dystrybuowało w kinach kilka filmów, które zgromadziły ponad 1 mln widzów: „Politykę” (1,89 mln), „Planetę singli 3” (1,44 mln), „Kobiety mafii 2” (1,14 mln) i „Boże ciało” (1,59 mln - przy czym film był wyświetlany także na początku br.). Ponadto firma dystrybuowała m.in. filmy „Zabawa, zabawa”, „1800 gramów”, „Kurier”, „Legiony”, „Obywatel Jones”, „Asterix i Obeliks. Tajemnica magicznego wywaru” i „Mia i biały lew”.
W kinach nie było natomiast takiego hitu frekwencyjnego, jak dystrybuowany przez Kino Świat jesienią 2018 roku „Kler”, który obejrzało 5,18 mln widzów. Tym samym film stał się trzecim największym hitem w polskich kinach po 1989 roku, wyższą frekwencję osiągnęły jedynie „Ogniem i mieczem” i „Pan Tadeusz”.
W ub.r. Kino Świat zarabiało na „Klerze” tylko w zakresie dystrybucji na VoD i DVD. W tym pierwszym obszarze firma współpracuje z najważniejszymi krajowymi i zagranicznymi platformami, w sprawozdaniu zaznaczyła, że spośród platform subskrypcyjnych największe przychody przyniosła jej umowa z CDA zawarta w marcu ub.r.
Do dystrybucji na VoD spółka wprowadziła łącznie 82 tytuły, m.in. „Botoks”, „Kobiety mafii”,„Planeta singli 2”, „Planeta Singli 3”, „Juliusz” i „Kurier”. Licząc ze starszymi, na platformach było ok. 730 jej tytułów.
W ub.r. Kino Świat wydało 10 tytułów na płytach blu-ray i 46 na DVD. Ponadto podpisało umowę, na zasadzie out-put deal, z Canal+ Polska (do wiosny br. działającym pod nazwą ITI Neovision) w zakresie płatnej telewizji i subskrypcyjnego VoD. Canal+ w maju br. uruchomił subskrypcyjny serwis z filmami, serialami, programami oraz streamingiem 76 stacji telewizyjnych, a w czerwcu - serwis, w którym można wypożyczać pojedyncze filmy.
Udział wpływów z dystrybucji kinowej w łącznych przychodach Kina Świat zmalały rok do roku z 75,6 do 58,4 proc., a ze sprzedaży licencji - zwiększyły się z 19,2 do 35,3 proc.
Przychody barterowe firmy zmniejszyły się z 8,33 do 7,43 mln zł, pozostałe wpływy sprzedażowe - z 906 do 624,5 tys. zł, a te ze sprzedaży usług i materiałów poszły w górę z 1,8 do 3,29 mln zł.
45 pracowników, zmalały wydatki, zysk na kapitał zapasowy
Przychody operacyjne Kina Świat zmniejszyły się o 11,3 proc. - z 212,53 do 180,48 mln zł. Wynika to głównie ze spadku kosztów usług obcych ze 105,31 do 73,79 mln zł.
Natomiast nakłady na amortyzację poszły w górę z 34,31 do 40,73 mln zł, pozostałe koszty rodzajowe - z 31,59 do 35,77 mln zł, a wydatki na wynagrodzenia zmalały z 5,59 do 5,26 mln zł. W ub.r. w firmie pracowało średnio 45 osób.
Pozostałe przychody operacyjne poszły w górę z 1,05 do 13,46 mln zł, przede wszystkim dzięki 12,81 mln zł z odszkodowań i odpisów. Z kolei pozostałe koszty operacyjne zwiększyły się z 562,1 tys. zł do 1,59 mln zł (w tej drugiej kwocie 650,5 tys. zł to aktualizacja wartości aktywów niefinansowych).
Zysk sprzedażowy Kina Świat zmalał z 23,83 do 13,01 mln zł. Znacznie mniej zmieniły się pozostałe wskaźniki rentowności: zysk operacyjny zwiększył się z 24,32 do 24,88 mln zł, zysk brutto spadł z 24,65 do 24,06 mln zł, a zysk netto - z 19,88 do 19,44 mln zł.
Jesienią ub.r., po uzyskaniu zgody prezesa UOKiK-u, 70 proc. udziałów Kina Świat przejął Canal+ Polska (nie podano wartości tej transakcji). Z ramienia nowego właściciela do władz kupionej firmy dołączyli Frederic Berardi (jako prezes), Marta Pałucka i Anna Limbach-Uryn, a szefową rady nadzorczej została Edyta Sadowska.
Pozostałe udziały Kina Świat mają członkowie zarządu firmy: Tomasz Karczewski (22 proc.) i Marcin Piasecki (8 proc.). W połowie sierpnia udziałowcy na walnym zgromadzeniu zdecydowali, że zeszłoroczny zysk netto spółki zostanie przeznaczony na jej kapitał zapasowy.
Na koniec ub.r. firma miała na rachunkach 10,07 mln zł.
Spadki wskutek epidemii, 3,5 mln zł z tarczy antykryzysowej
W br. przychody Kina Świat z pewnością mocno spadną wskutek paraliżu branży kinowej wywołanego przez epidemię koronawirusa. Wszystkie kina w kraju musiały być zamknięte od połowy marca do początku czerwca.
Multikino swoje kina z powrotem otworzyło 19 czerwca, a Helios i Cinema City w lipcu. Przy czym frekwencja jest wielokrotnie niższa niż przed pandemią, z największych premier po lockdownie „Scooby-Doo!” obejrzało 374 tys. widzów, a „Tenet” przez pierwszy tydzień emisji - 92,8 tys.
- Pandemia może mieć wpływ na niektóre obszary działalności, takie jak dystrybucja kinowa filmów. Spółka podjęła odpowiednie środki mające na celu wsparcie dla swoich pracowników, partnerów biznesowych oraz klientów w celu utrzymania swojej działalności - skomentowano w sprawozdaniu Kina Świat.
Firma poinformowała, że w ramach tzw. tarczy antykryzysowej uzyskała subwencję wynoszącą 3,5 mln zł, z czego 75 proc. o spełnieniu wyznaczonych kryteriów może zostać umorzone.
- Strategia rozwoju firmy zakłada systematyczne umacnianie pozycji spółki poprzez dalszy rozwój sieci dystrybucyjnej, umożliwiającej dotarcie do szerokiej grupy odbiorców. Każdego roku zwiększana jest sprzedaży filmów dystrybucji kinowej, sprzedaży licencji pay TV i free TV, sprzedaży do kanałów VOD/SVOD/TVOD/AVOD, oraz sprzedaży nośników cyfrowych DVD. Oferta produktowa jest corocznie poszerzana i uwzględnia każdy przedział wiekowy odbiorcy - opisano.
Dołącz do dyskusji: Bez „Kleru” wpływy Kina Świat zmalały o 15 proc. Więcej z DVD, VoD i telewizji, 19 mln zł zysku