Grupa Audi ze wzrostem wpływów i spadkiem zysku, w trzech kwartałach br. sprzedała ponad 1,4 mln aut
Przychody Grupy Audi po trzech kwartałach br. osiągnęły poziom przychodów z roku ubiegłego i wyniosły 44,3 mld euro. Zysk operacyjny spadł z 3,941 mld euro do 3,671 mld euro. Sprzedaż aut tej marki wzrosła globalnie rok do roku z 1 380 463 aut do 1 407 718 sztuk.
Przychody Grupy Audi w okresie styczeń - wrzesień br. wyniosły 44, 257 mld euro i utrzymały się na poziomie sprzed roku (44,028 mld euro). Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji specjalnych wyniósł 3,671 mld euro i był nieco niższy od zysku notowanego rok wcześniej (3,941 mld euro). Stopa rentowności operacyjnej przed uwzględnieniem pozycji specjalnych wyniosła 8,3 proc. (rok temu było to 9 proc.).
Negatywny wpływ na zysk operacyjny miały przede wszystkim efekty przejścia na cykl testowy WLTP. Jak podaje firma, z drugiej jednak strony, pozytywne efekty przyniosło stopniowe wprowadzanie na poszczególne rynki nowej generacji Audi Q5 oraz nowego Audi Q8 oraz umiejętne zarządzanie kursami walutowymi.
- Obecna sytuacja jest dla Audi ogromnym wyzwaniem. Zdecydowanie przeciwdziałamy wielu negatywnym czynnikom i systematycznie rozwiązujemy problemy – mówi Bram Schot, tymczasowy prezes zarządu Audi AG. - Ciężko pracujemy nad tym, by do końca tego roku wprowadzić do oferty kolejne warianty modelowe i móc zapewnić naszym klientom pełen wybór we wszystkich seriach modelowych. Ponadto samochody z naszej inicjatywy modelowej będą teraz sukcesywnie docierać do salonów sprzedaży na coraz większej liczbie rynków. Spodziewamy się zatem, że już w listopadzie wahania, z którymi obecnie mamy do czynienia, systematycznie będą się zmniejszać – dodaje.
Największa sprzedaż w Europie
Zgodnie z zapowiedziami, przejście na cykl testowy WLTP doprowadziło do znaczących wahań w kluczowych wynikach Grupy Audi. Wahania te zmniejszą się przede wszystkim w odniesieniu do wielkości produkcji. Biorąc natomiast pod uwagę dostawy, zgromadzone zasoby magazynowe celowo gromadzone w pierwszej połowie roku, początkowo doprowadziły do dynamicznego wzrostu sprzedaży w lipcu i w sierpniu, jednak już we wrześniu, w wyniku ograniczeń w portfelu sprzedażowym, odnotowano ostre jej spadki. Dotyczy to przede wszystkim Europy – regionu,w którym Audi AG sprzedaje najwięcej samochodów.
Przez pierwsze trzy kwartały tego roku koncern dostarczył na rynki całego świata 1 407 718 aut marki Audi (2017: 1 380 463). Podczas gdy sprzedaż w Europie malała, regiony Azji i Pacyfiku oraz Ameryki Północnej notowały znaczące wzrosty wolumenu sprzedaży.
- Jesteśmy w stanie własnymi siłami przedsiębiorstwa poradzić sobie z trudniejszym okresem, ponieważ Audi ma mocną, odporną na fluktuacje bazę finansową – mówi Alexander Seitz, członek zarządu Audi AG odpowiedzialny za finanse Grupy. Dodaje, że plan transformacji Audi również przynosi efekty. Firma spodziewa się, że już po roku od rozpoczęcia jego wdrażania, osiągnie dodatkowy wynik finansowy rzędu 1 mld euro.
Grzywna w wysokości 800 mln euro nałożona na koncern 16 października br. przez prokuraturę obszaru Monachium II, która zakończyła postępowanie w sprawie wykroczeń regulacyjnych związanych z emisją silników Diesla, wpłynęła na wysokość dochodów w trzecim kwartale. Po uwzględnieniu tych pozycji specjalnych, zysk operacyjny za pierwsze trzy kwartały spadł do 2,871 mld euro, a odpowiadająca mu stopa rentowności operacyjnej ze sprzedaży - do 6,5 proc.
Zysk Grupy Audi za pierwsze trzy kwartały 2018 r. przed opodatkowaniem wyniósł 3,458 mld euro (2017: 3,974 mld euro). Cyfra ta obejmuje znacznie powiększony wynik finansowy osiągnięty w Chinach. W pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku wzrósł on do 586 mln euro (2017: 33 mln euro).
W ujęciu kwartalnym (lipiec-wrzesień 2018), Audi dostarczyło na rynek 458 448 samochodów, co jest wynikiem gorszym niż w analogicznym okresie roku ubiegłego (2017: 471 780). Przychody spadły do poziomu 13,074 mld euro (2017: 14,017 mld euro). Zysk operacyjny w wysokości 910 mln euro przed uwzględnieniem pozycji specjalnych (2017: 1,261 mld euro) odzwierciedla również obciążenia związane z przejściem na cykl testowy WLTP, co było szczególnie widoczne w trzecim kwartale br. Po uwzględnieniu pozycji specjalnych wynikających z grzywny nałożonej przez prokuraturę obszaru Monachium II, zysk operacyjny za trzeci kwartał wyniósł 110 mln euro, a odpowiednia stopa rentowności operacyjnej ze sprzedaży wyniosła 0,8 proc.
Wycofywanie starych i wprowadzanie nowych modeli
W drugiej połowie tego roku swój szczyt osiągnął największy w historii Audi, prowadzony w ramach inicjatywy modelowej program wycofywania starych i wprowadzania nowych modeli, co przełożyło się na znaczne zwiększenie kosztów funkcjonowania koncernu. W całym roku 2018, Audi wprowadzi na rynek ponad 20 nowych i odświeżonych modeli. Jeszcze w trzecim kwartale na pierwszych rynkach pojawiły się modele Audi Q8 i odświeżone Audi A6. Przed końcem roku pojawią się jeszcze nowe generacje podstawowych w segmencie kompaktowym modeli Audi: Q3 i A1.
Tylko na rynku chińskim dostępna będzie ponadto przedłużona wersja Audi Q2. Na najważniejszych rynkach Azji i Ameryki Północnej do sprzedaży wejdą też nowe Audi A8 i nowe Audi A7. Firma podaje, że reakcja rynków na zaprezentowane w połowie września Audi e-tron jest bardzo pozytywna. Jeszcze przed rynkową premierą, na pierwszego w pełni elektrycznego SUV’a Audi złożono ponad 17 tys. rezerwacji.
Korekta prognoz
Grupa Audi, pomimo znacznych wahań, spodziewa się poziomu dostaw utrzymanych na prawie tym samym poziomie co w roku ubiegłym. 16 października br. koncern ogłosił, że znacząco obniży prognozowane na rok obrotowy 2018 główne wyniki finansowe, z uwzględnieniem pozycji specjalnych wynikających z grzywny nałożonej przez prokuraturę obszaru Monachium II. Dotyczy to zysku operacyjnego, stopy rentowności operacyjnej ze sprzedaży, zwrotu z inwestycji oraz przepływów pieniężnych netto. W sprawozdaniu rocznym, Grupa Audi przewidziała na rok 2018 rentowność operacyjną ze sprzedaży w wysokości od 8 do 10 proc.
Dołącz do dyskusji: Grupa Audi ze wzrostem wpływów i spadkiem zysku, w trzech kwartałach br. sprzedała ponad 1,4 mln aut