Apple wciąż bez PR managera w Polsce
Po niemal roku od rozpoczęcia rekrutacji na stanowisko PR managera w Polsce Apple wciąż nie zatrudniło nikogo na tym stanowisku. Firma nie komentuje sprawy, ale według naszych ustaleń powód opóźnienia jest prosty: oszczędności.
Amerykański koncern technologiczny Apple w maju ub.r. informował o rozpoczęciu rekrutacji na stanowisko PR managera odpowiedzialnego za polski rynek.
Osoba ta miała dołączyć do zespołu komunikacji korporacyjnej w Warszawie i raportować do regionalnego teamu (centralna i wschodnia Europa). Do jej obowiązków miały należeć kompleksowa koordynacja działań public relations z zespołem amerykańskim, opracowanie i realizacja strategii komunikacji oraz monitoring i analiza wiadomości na temat Apple w polskich mediach.
Wśród wymagań znalazły się m.in. co najmniej siedmioletnie doświadczenie w mediach bądź public relations, świetne rozeznanie na rynku mediów i sieci społecznościowych, a także „pozytywne nastawienie i poczucie humoru”.
Po 11 miesiącach od ogłoszenia rekrutacji, Apple wciąż nie ma PR managera w Polsce. W środę przesłaliśmy firmie pytania w tej sprawie, odpowiedzi nie otrzymaliśmy.
Z naszych nieoficjalnych informacji wynika jednak, że firma ogranicza zatrudnienie z powodu oszczędności.
Apple nie zwalnia, ale oszczędza
Niedawno Bloomberg.com opisywał, że Apple w celu zmniejszenia kosztów opóźnia premie dla części pracowników i ogranicza zatrudnianie nowych osób.
Plan oszczędności nie został ogłoszony publicznie. Według źródeł Bloomberga, firma miała jednak w kwietniu zawiesić nowe premie i awanse. Wszystkie piony koncernu mają dostać doroczne premie w październiku.
W przeciwieństwie do konkurencji, Apple nie przeprowadził ostatnio grupowych zwolnień. Tysiące osób mogą stracić pracę w firmie Meta, choć już jesienią koncern Marka Zuckerberga pożegnał się z 11 tys. pracowników (13 proc. globalnego zespołu). Google natomiast na całym świecie chce zwolnić 12 tys. osób, a Amazon – 9 tys. Do końca marca Microsoft miał pożegnać się z 10 tys. pracowników.
Według naszych źródeł w firmie, to właśnie cięcia kosztów w Apple mają wpływ również na opóźnienie się procesu zatrudnienia PR managera w Polsce. Jak jednak słyszymy, rekrutacja nie została zawieszona.
Apple nigdy nie miało rzecznika prasowego w Polsce, w przeszłości prowadziło działania PR w naszym kraju współpracując z agencją Compress. Obecnie za PR w całym regionie (centralna i wschodnia Europa) odpowiada pracująca w przeszłości w Ogilvy i Disneyu Rosjanka Elena Yamschikova. Z powodu wojny w Ukrainie, pracownicy firmy z Rosji pracują teraz w Dubaju (Zjednoczone Emiraty Arabskie).
W ostatnim kwartale finansowym 2022 roku przychody Apple zmalały o 5,5 proc., najmocniej od 2016 roku. Przesądził o tym spadek sprzedaży produktów o prawie 8 proc. Wyniki koncernu negatywnie zaskoczyły rynek.
Dołącz do dyskusji: Apple wciąż bez PR managera w Polsce