Polskie Radio kończy 95 lat. Agnieszka Kamińska: Połączenie tradycji z nowoczesnością
- Polskie Radio pełni przede wszystkim misję publiczną - uważa Agnieszka Kamińska, nowa prezes publicznego radia. Jak zapowiada, chce, aby radio nadążało za oczekiwaniami słuchaczy, ale też "pokazywało najważniejsze twarze": prowadzących i tych, którzy tworzą rozgłośnię: wydawców, twórców, muzyków.
Rada Mediów Narodowych pod koniec stycznia odwołała dotychczasowego prezesa Polskiego Radia Andrzeja Rogoyskiego (głosami trzech członków związanych z PiS) i powołała na to stanowisko Agnieszkę Kamińską - od grudnia 2019 roku wiceprezes zarządu, a poprzednio dyrektor Jedynki.
Nowa szefowa Polskiego Radia była wczoraj gościem „Sygnałów Dnia” w Programie 1. Rozmawiała z dziennikarzami w kontekście obchodów 95-lecia rozgłośni, była pytana m.in. pojęcie misji i połączenia tradycji z nowoczesnością.
- Trochę się zmieniamy, bo do tej tradycyjnej części radia, czyli eteru dołączamy także wizję. Nie możemy zapominać o mediach społecznościowych, w których oprócz głosu jest także i wizja. To także elementy w których Polskie Radio chce nadążać za oczekiwaniami słuchaczy, ale też chcemy pokazywać te najważniejsze twarze: prowadzących i tych, którzy tworzą radio: wydawców, twórców, muzyków.
Agnieszka Kamińska dodała, że „Polskie Radio pełni przede wszystkim misję publiczną”. - Chyba ta część tradycyjna zostaje: dostęp do informacji, do kultury, sztuki, ale też kultury popularnej. To wszystko Polskie Radio oferuje, proszę nie zapominać, że na antenie Programu 1 Polskiego Radia, ale też Dwójki - częściowo na innych antenach - mamy Teatr Polskiego Radia, jest muzyka poważna, mamy Radio Chopin. Do tego wszystkiego nasi słuchacze muszą mieć prawo, aby słyszeć i się dowiadywać. To jest właśnie m.in. misja Polskiego Radia - oceniła.
Marcin Kusy, p.o. redaktora naczelnego Jedynki Polskiego Radia, który był także gościem "Sygnałów Dnia" powiedział, że „nowoczesność i to, że idziemy w tym kierunku, który wyznacza dzisiaj medialny świat, nie oznacza, że zaniedbujemy wszystkie te elementy, za które Polskie Radio zostało pokochane przez słuchaczy”. - Dodajmy do tego stacje cyfrowe, takie jak Polskie Radio Dzieciom czy chociażby Radio Chopin. Te rzeczy się nie wykluczają, ale aby w tym kierunku podążać, trzeba pamiętać, że nowe technologie nam sprzyjają. Zresztą mamy ku temu moce przerobowe, rzetelne zespoły, które prowadzą media społecznościowe, jak Instagram czy Facebook - zapewnił Kusy.
Prezes Polskiego Radia przypomniała, że „od niedawna jest wspaniałe studio multimedialne, w którym odbywają się rozmowy”. Pierwsze kilka minut pojawia się na antenie, a druga część wywiadu prezentowana jest w internecie. - Już wkrótce Trójka dołączy, PR24 też jest dostępne, rozwijamy się - stwierdziła.
Oceniła też, że „magia radia pozostanie na pewno”, bo wiele słuchaczy korzysta z niego w samochodach, ale też „pracując gdzieś, gdzie nie można włączyć telewizora”.
95-lecie Polskiego Radia
Dokładnie 1 lutego 2020 roku Polskie Radio świętowało 95-lecie swojego istnienia. Pierwsza audycja została nadana 1 lutego 1925 roku ze studia przy Narbutta 25 w Warszawie. Oficjalne powstanie spółki nastąpiło jednak dopiero 18 sierpnia 1925 roku, a jej założycielami byli Zygmunt Chamiec i Tadeusz Sułowski.
Regularna emisja rozpoczęła się 18 kwietnia 1926, a pierwszą spikerką była Halina Sztompkówna, która emisję zainaugurowała słowami: „Halo, halo Polskie Radio Warszawa, fale 480”.
Przez ostatnie tygodnie słuchacze Jedynki, Dwójki, Trójki i Czwórki mogli wybierać swoje ulubione przeboje spośród listy 95 piosenek, zaproponowanych przez dziennikarzy muzycznych rozgłośni. Pierwsze miejsce zajęła „Małgośka” Maryli Rodowicz, słowa do piosenki napisała Agnieszka Osiecka, Katarzyna Gaertner, a autorka muzyki - wprowadziła swoje korekty. Drugie miejsce zajął z kolei „Dziwny jest ten świat” Czesława Niemena, a na trzecim wylądował „Cień Wielkiej Góry” Budki Suflera.
Dołącz do dyskusji: Polskie Radio kończy 95 lat. Agnieszka Kamińska: Połączenie tradycji z nowoczesnością