10 trendów w komunikacji marek w 2014 roku
Jedna z czołowych firm brand consultingowych Landor Associates ogłosiła listę 10 trendów, które jej zdaniem będą dominować w komunikacji marek z konsumentami w nadchodzącym roku.
Ranking trendów sporządzony przez Lander Associates nie koncentruje się wyłącznie na zagadnieniach marketingowych, ale obejmuje też szerszy aspekt: społeczny, kulturowy i polityczny.
Landor Associates istnieje od 1941 roku. Jej siedziba mieści się w San Francisco, a firma ma 25 oddziałów w 19 krajach świata. Jest częścią Young & Rubicam Group.
Oto lista 10 trendów w komunikacji marketingowej w 2014 roku:
Marki bez historii
Konsumenci, którzy nieustannie poszukują nowości, coraz chętniej będą zwracać się w stronę świeżych marek, oferujących im nowe wartości, a nie tylko produkty. Wynika to z tego, że młoda marka jest bardziej otwarta na konsumenta i jego potrzeby, jest też w jego mniemaniu bardziej nowoczesna i nie stoi za nią żadna historia. Coś, co w przeszłości było wartością samą w sobie i świadczyło o randze marki, dziś jest dla niej niekiedy dużym obciążeniem. Przykład platformy społecznościowej z RPA - 2go – która chce podwoić liczbę użytkowników kosztem Facebooka, pokazuje, że takie inicjatywy mają dziś zielone światło bardziej niż kiedykolwiek wcześniej.
Drugie życie opakowań
Co ciekawe, od kilku lat trend ekologiczny jest jednym z dominujących, jednak dopiero teraz nadszedł czas przejścia od słów do czynów. Przykład holenderskiej firmy Joolz sprzedającej żarówki, których opakowania można zamienić w przyszłości na abażur (ten case jest dostępny tutaj) nie jest chwilową modą, a koniecznością czasów. Marki zwracają na to coraz większą uwagę, nie tylko ze względu na dobro środowiska, ale także na własne budżety.
Wzrost znaczenia marek luksusowych
Odbiorcami dóbr luksusowych staną się głównie kobiety, gdyż to one podejmują decyzje zakupowe i z tego względu marki będą starały się dotrzeć do nich ze swoim przekazem. Marki dotychczas koncentrujące komunikację głównie na mężczyznach, jak np. Johnnie Walker, zmieniają swoją strategię marketingową, kierując się bardziej w stronę kobiet, ale nie ulegając przy tym feminizacji. Analitycy przewidują, że w 2016 roku komunikacja dóbr luksusowych zacznie być kierowana głównie do pokolenia millenialsów.
Oczywista pozycja social media
Minął czas kiedy social media traktowano jak nowinkę, tym samym często nie doceniając znaczenia i rangi tego kanału komunikacji. Teraz to jeden z kluczowych jej aspektów, wręcz konieczność strategii marketingowej. Ich pozycja będzie systematycznie rosnąć.
Technologia nie tylko dla geeków
Współczesny konsument dba o zdrowie i przywiązuje do niego dużą wagę. Z myślą o nim marki wkraczają na zupełnie nowy teren – poręczne urządzenia pomogą ludziom tworzyć oraz śledzić swoją aktywność sportową, co wcześniej było domeną drogich trenerów osobistych. T-shirty, które mierzą temperaturę ciała i funkcji życiowych nie są już fanaberią, a jednym z bardziej pożądanych gadżetów. W 2011 roku rynek mobilnych urządzeń zdrowotnych wart był 2 mld dol., szacuje się, że w 2016 roku będzie to już kwota rzędu 6 mld dol. Przykład marek takich jak Avery Dennison czy AIQ nie będzie odosobniony.
Zwiększenie zaangażowania marek w działania CSR
Trend obecny od kilku lat w komunikacji marketingowej jeszcze bardziej zyska na znaczeniu. Wynika to z faktu, że marki są dziś pod stałą obserwacją, a ponadto o wiele łatwiej niż kiedyś rozliczyć je z ich poczynań. Z tego też względu muszą wciąż na nowo zabiegać o konsumentów, a dobro publiczne jest najwdzięczniejszym polem do tego typu działań.
Kobieta jak mężczyzna, mężczyzna jak kobieta
Zacieranie się granic między społecznymi rolami jest już faktem, który marketerzy wdrażają do swoich strategii z coraz większą konsekwencją. Kobiety nie są już jedynymi beneficjentkami produktów przeznaczonych do pielęgnacji skóry – reklama z tego segmentu będzie coraz częściej kierowana w stronę mężczyzn. Ponadto na uwagę zasługuje case marki DadGear, która zaprojektowała kolekcję męskich toreb i akcesoriów z myślą o ojcach opiekujących się dzieckiem – torba ma funkcjonalne przegródki na pieluszki .
Marka jest tym, co robi
To, jakie treści marka reprezentuje oraz jej czyny, a nie słowa, stanie się w najbliższym czasie jednym z czynników generujących sprzedaż. Zwiększy się znaczenie CSR jako elementu strategii marketingowej, co automatycznie przełoży się na wzrost zaufania do marki.
Zdrowy tryb życia
Trend, który silnie zaznacza swą pozycję od kilku sezonów, jeszcze bardziej się umocni. Jak przewiduje Landor Associates stanie się tak w związku z wejściem w życie w USA z początkiem października wielkiej reformy zdrowotnej, tzw. Obamacare. Założenia reformy wyraźnie przesuwają odpowiedzialność za stan zdrowia z państwa bezpośrednio na obywateli, w związku z tym ci ostatni staną się bardziej odpowiedzialni w tym zakresie. Konsumenci będą jeszcze mocniej zainteresowani segmentem zdrowej żywności, a opakowania rzeczowo informujące o składzie produktów zostaną wykorzystane jako potężne narzędzie marketingowe.
Ranga szkół wyższych
Marki od dawna penetrują środowiska uniwersyteckie, wyławiając najzdolniejszych studentów, a jednocześnie zapewniając uniwersytetom i collegom środki finansowe oraz w dużej mierze odpowiadając za rozwój tego środowiska. Ten trend utrzyma się również w przyszłym roku.
Dołącz do dyskusji: 10 trendów w komunikacji marek w 2014 roku