1 proc. mniej na reklamę zewnętrzną, wzrost w II kwartale i tranzycie
W I połowie br. wydatki na reklamę zewnętrzną wyniosły 218,3 mln zł, o 1 proc. mniej niż rok wcześniej, przy czym w samym II kwartale nastąpił wzrost o 0,65 proc. Ponad jedna piąta tych inwestycji pochodzi z branży sieciowej. Aż o jedną trzecią wzrosły nakłady na reklamę tranzytową.
Dokładnie 218 356 365 zł to wartość przychodów ze sprzedaży w I półroczu br. firm zrzeszonych w Izbie Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. Porównując wyniki firm, które raportowały swoje wyniki do Izby w tym i ubiegłym roku, wpływy zmalały o 1,03 proc. Z kolei w II kwartale br. przychody wyniosły 130 028 163 zł, o 0,65 proc. więcej niż rok wcześniej.
IGRZ szacuje, że dodatkowe 26 mln zł od kwietnia do czerwca br. wydano na reklamy na nośnikach mniejszych, regionalnych firm, które nie przekazują danych do Izby.
- Potwierdza się tym samym wcześniejsza prognoza, która przewiduje dla 2014 roku wielkość sprzedaży przynajmniej na poziomie roku ubiegłego lub niewielki jej wzrost - komentuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ. - Należy uznać, że jeden z czynników, które mają wpływ na wydatki reklamodawców - spowolnienie gospodarcze - powoli ustępuje. Aktywizują się coraz bardziej te branże, które w ostatnich latach oszczędzały na reklamie outdoorowej, na przykład usługi, finanse/marketing oraz żywność, zwłaszcza w zakresie produktów z górnej półki - wylicza.
21,2 proc. wpływów w I połowie br. zapewnili branży outdoorowej reklamodawcy z branży handlowej, 14,2 proc. - firmy z sektora żywności, 12,7 proc. - podmioty z segmentu rozrywki i kultury, a 11,7 proc. - firmy telekomunikacyjne.
- Ostatecznie największy wpływ na wielkość sprzedaży w bieżącym roku będą mieć wydatki na kampanie przed wyborami samorządowymi. W pierwszym półroczu tego roku wydatki w tym zakresie (polityczne akcje promocyjne i kampania przed eurowyborami) wyniosły ponad pięć milionów złotych (2,45 proc. ogólnej wielkości sprzedaży) - opisuje Lech Kaczoń.
WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W 2014 r. |
||
kategoria |
sprzedaż w zł |
|
I kwartał |
II kwartał |
|
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie |
19 309 509 |
19 919 958 |
Pozostałe z sektora Sprzedaż |
2 069 952 |
4 945 280 |
Piwo |
1 161 458 |
7 819 006 |
Napoje |
1 580 546 |
2 792 160 |
Pozostałe z sektora Żywność |
7 806 938 |
9 837 729 |
Filmy kinowe |
4 475 058 |
3 979 206 |
Stacje TV |
1 623 533 |
876 084 |
Stacje radiowe |
1 007 315 |
324 095 |
Magazyny |
17 187 |
25 172 |
Gazety codzienne |
135 410 |
6 408 |
Edukacja |
774 642 |
1 488 763 |
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura |
5 120 152 |
7 789 184 |
Internet |
629 257 |
1 156 451 |
Systemy telefonii komórkowej |
11 849 348 |
11 214 653 |
Telefonia stacjonarna |
33 979 |
0 |
Pozostałe z sektora Telekomunikacja |
134 111 |
571 818 |
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA |
1 631 156 |
4 687 538 |
PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI |
1 860 615 |
712 646 |
Samochody |
2 769 662 |
4 477 982 |
Oleje/Paliwa |
419 013 |
1 696 501 |
Stacje benzynowe |
549 435 |
506 275 |
Transport |
392 974 |
900 781 |
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport |
461 602 |
696 386 |
Banki |
4 615 484 |
6 851 895 |
Ubezpieczenia |
67 965 |
915 263 |
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing |
1 209 332 |
3 061 150 |
Proszki do prania |
156 498 |
54 433 |
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości |
165 036 |
1 602 075 |
Akcje społeczne non-profit |
487 921 |
390 408 |
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja |
204 298 |
848 731 |
AGD/RTV |
561 686 |
3 148 977 |
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura |
638 460 |
996 224 |
Biura podróży |
1 212 612 |
2 407 552 |
Usługi medyczne |
297 904 |
182 938 |
Pozostałe z sektora Usługi |
4 313 016 |
4 533 454 |
BUDOWNICTWO |
2 410 244 |
4 003 493 |
PRODUKTY DLA DZIECI |
28 314 |
89 364 |
ODZIEŻ/OBUWIE |
2 546 546 |
4 311 716 |
PRODUKTY DLA ZWIERZĄT |
66 384 |
218 758 |
PRZEMYSŁ |
33 522 |
1 254 781 |
ROLNICTWO/OGRODNICTWO |
202 798 |
977 104 |
KAMPANIE POLITYCZNE |
756 840 |
4 595 343 |
NIEOKREŚLONY SEKTOR |
2 540 490 |
3 160 428 |
ŁĄCZNIE |
88 328 201 |
130 028 163 |
Na drugiej podstronie dane dotyczące reklamy tranzytowej
Dołącz do dyskusji: 1 proc. mniej na reklamę zewnętrzną, wzrost w II kwartale i tranzycie