Zaufanie społeczne w czasie pandemii koronawirusa. Lekarze, naukowcy i pracodawcy najbardziej wiarygodnymi źródłem informacji
Agencja Edelman z uwagi na wyjątkową sytuacją związaną ze światową pandemią SARS-CoV-2, wydała specjalną edycję swojego raportu Trust Barometer. Zdaniem ponad 80 proc. badanych prawdę o koronawirusie przekażą opinii publicznej tylko naukowcy i lekarze. 63 proc. ufa informacjom od swoich pracodawców.
Specjalny raport dotyczący zaufania w czasach epidemii koronawirusa potwierdza wnioski z badania Edelman Trust Barometer w ostatnich latach - ludzie oczekują, że to firmy wezmą na swoje barki odpowiedzialność, a biznes wypełni lukę zaufania pozostawioną przez rząd.
- W ciągu ostatnich kilku tygodni wszystkich nas dotknęły konsekwencje niskiego zaufania do rządu i mediów. Zauważyliśmy, że duże grupy ludzi ignorowały restrykcyjne wytyczne zdrowotne, częściowo dlatego, że wątpili w prawdziwość dostępnych informacji lub wręcz ulegali dezinformacji. Jednocześnie wiele firm zachowywało się odpowiedzialnie i korzystając z wiarygodnym źródeł, wdrażało działania adekwatne do dynamiczne zmieniającej się sytuacji, zdając sobie sprawę, że tego oczekują od nich ich pracownicy - komentuje Richard Edelman, CEO agencji Edelman.
Komu ufać w czasie pandemii koronawirusa?
63 proc. respondentów stwierdziło, że uwierzy w informacje podane przez pracodawców (po jednej lub dwóch odsłonach), w porównaniu do 58 proc. dla rządowej strony internetowej i 51 proc. dla tradycyjnych mediów. 35 proc. badanych zaznaczyło, że nigdy nie uwierzyłoby mediom społecznościowym, gdyby to było jedyne miejsce, gdzie zetknęliby się z informacjami o wirusie.
Respondenci czerpią wiedzę z newsów blisko dwa razy częściej niż z informacji płynących z globalnych i krajowych organizacji zdrowia. Niemal trzy czwarte (74 proc.) respondentów obawia się fake newsów rozpowszechnianych o koronawirusie. Ludzie podkreślają, że często (45 proc.) trudno jest im znaleźć wiarygodne informacje na temat wirusa i choroby.
Aż 85 proc. badanych chciałoby słuchać opinii naukowców a nie polityków. Blisko 60 proc. respondentów uważa, że sytuacja z epidemią jest przedstawiana gorzej niż jest w rzeczywistości ze względu na korzyści polityczne.
Ponad 80 proc. badanych uważa, że prawdę o koronawirusie przekażą im naukowcy i lekarze.
Informacjom pochodzącym z oficjalnych przekazów rządowych, a także od dziennikarzy ufa mniej niż połowa respondentów.
Biznes przed wielkim wyzwaniem
78 proc. procent respondentów oczekuje, że biznes podejmie działania w celu ochrony pracowników i społeczności lokalnej. 79 proc. spodziewa się, że firmy dostosują swoją działalność do zaistniałej sytuacji (tj. praca zdalna, anulowanie nieistotnych wydarzeń, spotkań i zakaz podróży służbowych).
Badani stwierdzili, że pracodawcy muszą udostępniać swoim pracownikom wszelkie informacje związane z epidemią. Pracownicy chcą mieć jasność na temat wszystkiego: od liczby współpracowników zarażonych wirusem (57 proc.), po wpływ wirusa na zdolność ich firmy do działania (53 procent). Pracownicy chcą dostawać informacje za pośrednictwem poczty elektronicznej lub newslettera (48 proc.), publikacji na stronie internetowej firmy (33 proc.) oraz konferencji telefonicznych / wideo (23 proc.).
- Ludzie zaczęli wskazywać biznes jako ten, który powinien wziąć na swoje barki odpowiedzialność za zmiany społeczne i rozwiązywanie problemów. Teraz przyszedł czas na sprawdzenie się w tej roli i zdanie chyba najtrudniejszego egzaminu w historii. Ludzie oczekują, że to właśnie ich pracodawcy nie tylko będą wiarygodnym źródłem informacji o epidemii, ale także pomogą w powstrzymaniu rozpowszechniania się wirusa. Chcą, by firmy były dla nich oparciem w kryzysie, a potem pomogły im wyjść z niego z jak najmniejszym uszczerbkiem - komentuje wyniki badania Przemysław Mitraszewski, managing partner w firmie Lighthouse, która jest wyłącznym przedstawicielem sieci Edelman w Polsce.
Badanie zostało przeprowadzone w 10 krajach wśród 10 000 respondentów (w tym we Włoszech, Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych i Południowej Korei) w dniach 6-10 marca.
Dołącz do dyskusji: Zaufanie społeczne w czasie pandemii koronawirusa. Lekarze, naukowcy i pracodawcy najbardziej wiarygodnymi źródłem informacji
Lemingi mniej wierzą TVN-om i Onetom? :D