Wskaźnik Optymizmu Konsumentów w górę
W kwietniu nastroje konsumentów uległy poprawie w stosunku do marca. Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) Ipsosu zanotował wzrost o ponad 2 pkt., osiągając poziom 99,38 pkt, podczas gdy w marcu odnotowany był spadek o prawie 4 pkt. w stosunku do lutego.
Tendencję lekko spadkową na poziomie ok. -1 pkt. wykazuje tzw. wskaźnik bieżący, czyli ocena aktualnej sytuacji gospodarczo-społecznej w Polsce i kondycji materialnej własnego gospodarstwa domowego.
W kwietniu nastąpiło zahamowanie niekorzystnego trendu i poprawa optymizmu oraz wskaźnika oczekiwań wobec przyszłości. Miało na to wpływ rozpoczęcie rejestracji i wypłat związanych z rządowym programem "Rodzina 500+". Przyczyn wcześniejszego spadku optymizmu można upatrywać w intensywnej kampanii medialnej i kampanii opozycji parlamentarnej w obronie Trybunału Konstytucyjnego i w wycieku wstępnej opinii Komisji Weneckiej niekorzystnej dla władz polskich.
Wyraźnie poprawił się - o blisko 5 pkt., wracając do poziomu z lutego - wskaźnik oczekiwań co do oceny sytuacji gospodarczej w Polsce i wizji sytuacji materialnej własnego gospodarstwa domowego. Świadczyłoby to o okiełznaniu, na razie, obaw Polaków co do przyszłości społeczno-gospodarczej kraju.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów Ipsos może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 7-13 kwietnia 2016 r. na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1000 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
Dołącz do dyskusji: Wskaźnik Optymizmu Konsumentów w górę