WhatsApp rezygnuje z rocznych opłat, nie zamierza wprowadzać reklam
Szefostwo należącego do Facebooka komunikatora WhatsApp zapowiedziało likwidację rocznych opłat subskrypcyjnych w zamian za korzystanie z aplikacji. Jednocześnie nie zamierza wprowadzać reklam, a pieniądze mają przynosić kanały prowadzone przez marki.
Zniesienie rocznych opłat subskrypcyjnych zapowiedział podczas konferencji DLD w Monachium Jan Koum, twórca i szef aplikacji WhatsApp, która obecnie należy do Facebooka.
WhatsApp jest mobilnym komunikatorem pozwalającym na przesyłanie pomiędzy użytkownikami wiadomości i treści multimedialnych, a także prowadzenie rozmów telefonicznych z wykorzystaniem internetu. Do tej pory model płatności za aplikację zakładał, że przez pierwszy rok można korzystać z niej za darmo, zaś po tym czasie trzeba rocznie zapłacić kwotę 0,99 dol.
Teraz Koum wyjaśnił, że WhatsApp stanie się dla użytkowników aplikacją całkowicie darmową, a roczne opłaty subskrypcyjne znikną. Tłumacząc motywy tej decyzji szef komunikatora zaznaczył, że dla niektórych odbiorców na świecie wspomniana oplata w wysokości niecałego dolara była poważną barierą w dostępie do aplikacji.
Z kolei na firmowym blogu zaznaczono, że nie jest planowane wprowadzenie w WhatsApp reklam zewnętrznych firm po to, by zrekompensować straty wynikające z likwidacji abonamentu. Komunikator ma przynosić dochody w nieco innym modelu - w założeniach wiele marek wykorzystuje i zechce wykorzystywać nadal Whats App do komunikacji ze swoimi klientami, i to właśnie firmy mają płacić za utrzymywanie tego typu kanałów w komunikatorze. WhatsApp przewiduje w przyszłości dodatkowe narzędzia dla marek, które usprawnią kontakty z odbiorcami.
Platforma WhatsApp funkcjonuje na rynku od 2009 r. W lutym 2014 r. aplikacja została kupiona przez Facebooka za 19 mld dol., zaś kilka miesięcy później Mark Zuckerberg zapowiedział, że w ciągu najbliższych lat komunikator dorobi się trzech miliardów użytkowników. Na razie ten cel nie został osiągnięty - według danych z połowy ub.r. z aplikacji korzysta na całym świecie ok. 900 mln internautów, zaś w Polsce w tym samym okresie liczbę użytkowników WhatsApp szacowano na ok. 1,5 mln.
Dołącz do dyskusji: WhatsApp rezygnuje z rocznych opłat, nie zamierza wprowadzać reklam