SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wartość reklamy zewnętrznej wzrosła o 25%

Wielkość sprzedaży branży reklamy zewnętrznej w Polsce wyniosła w pierwszym kwartale bieżącego roku 143 mln zł i wzrosła w porównaniu z pierwszymi trzema miesiącami 2007 roku o ponad 25% - wynika z raportu Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. Natomiast wartość reklamy tranzytowej, czyli obejmującej środki komunikacji zmniejszyła się w tym okresie o 6%.

Wielkość sprzedaży branży reklamy zewnętrznej w Polsce wyniosła w pierwszym kwartale 2008 roku - nie uwzględniając wydatków na reklamę na środkach komunikacji, czyli tzw. reklamę tranzytową - dokładnie 143 435 713 zł i była wyższa z porównaniu z pierwszymi trzema miesiącami ubiegłego roku o 26,5 procent. Trend wzrostowy w reklamie outdoorowej utrzymuje się zresztą od kilku lat wzrost, co jest związane przede wszystkim z dobrą kondycją polskiej gospodarki oraz coraz większym docenianiem tej formy marketingu przez reklamodawców. Dzięki korzystaniu z najnowocześniejszych technik i technologii outdoorowe nośniki coraz częściej zastępują te tradycyjne.

Jeśli chodzi o sektory gospodarki, które w pierwszym kwartale 2008 roku w największym stopniu korzystały z tej formy reklamy, to są one następujące:

1. Rozrywka/kultura 18,43%
2. Sprzedaż 16,35%
3. Telekomunikacja 15,61%
4. Motoryzacja/transport 11,10%
5. Żywność 10,76%

Zresztą powyższe branże dominują na liście niezmiennie od początku prowadzenia raportu, czyli od 2003 roku. Warto podkreślić, że coraz większe wydatki w reklamie zewnętrznej ponosi także sektor finansowo-marketingowy oraz usługowy.

Natomiast wśród kategorii produktów reklamowanych w outdoorze pierwsza piątka wygląda następująco:

1. Sieci handlowe/hipermarkety 14,82%
2. Systemy telefonii komórkowej 12,69%
3. Samochody 9,42%
4. Stacje TV 6,16%
5. Gazety codzienne 3,83%

Z kolei jeśli chodzi o wielkość sprzedaży w zakresie reklamy tranzytowej, czyli obejmującej środki komunikacji, to w pierwszym kwartale 2008 wyniosła ona w Polsce roku dokładnie 5 508 098 zł i była niższa o sześć procent w stosunku pierwszych trzech miesięcy ubiegłego roku. Ten spadek spowodowany jest zmniejszeniem standardowych pojazdów oraz ograniczeniem ich wykorzystywania a także mniejszymi możliwościami ekspozycji zapewnianymi przez nowoczesny tabor autobusowy i tramwajowy. Ponadto w niektórych miastach instytucje odpowiedzialne za ten tabor znacząco ograniczyły powierzchnie do wykorzystania w celach reklamowych.

W korzystaniu w reklamy tranzytowej korzystały firmy działające w następujących sektorach:

1. Sprzedaż 28,91 %
2. Motoryzacja/transport 13,14 %
3. Telekomunikacja 10,58 %
4. Rozrywka/kultura 10,47 %
5. Finanse/marketing 9,85 %

W odróżnieniu do poprzednich dwóch lat tranzytowe medium reklamowe zdominował sektor "sprzedaż" zdominował mobilne medium. Na środkach komunikacji reklamowały się natomiast najczęściej następujące produkty:

1. Sieci handlowe/hipermarkety/galerie 27,15 %
2. Ubezpieczenia 6,96 %
3. Budownictwo 6,91 %
4. Stacje benzynowe 5,82 %
5. Internet 5,71 %

Dominacja sieci i galerii handlowych oraz hipermarketów świadczy o tym, że reklama tranzytowa jest dla nich podstawą promocji różnych usług. - Przemieszczające się z określoną częstotliwością po danym mieście lub aglomeracji tramwaje i autobusy są wyjątkowym nośnikiem reklamy wielkich sklepów i galerii, które występują na danym obszarze najczęściej pojedynczo, a zachęcają do zakupów wszystkich mieszkańców (niezależnie od rejonu ich zamieszkania względem usytuowania sklepu) - komentuje ten wynik Lech Kaczoń, prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.

IGRZ ocenia na podstawie wyników minionego kwartału, że sprzedaży w całym bieżącym roku wzrośnie o co najmniej 15 procent w stosunku do 2007 roku. Na rozwój branży wpłyną na pewno rozgrywane w czerwcu mistrzostwa Europy w piłce nożnej w których pierwszy raz w historii uczestniczyć będzie także reprezentacja Polski. - Sądzę, że w związku z tą imprezą sprzedaż powierzchni na nośnikach reklamy będzie rekordowa dla tego okresu - przewiduje Lech Kaczoń.

Raport Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej dotyczący wielkości sprzedaży reklamy outdoorowej w pierwszym kwartale 2008 roku obejmuje następujące firmy: AMS S.A., Cityboard Media, Clear Channel Poland, Ströer Out of home Media, News Outdoor Poland. Business Consulting, CAM Media, Defi Poland, Gigaboard Polska oraz Mini Media/Publiprox.

Dołącz do dyskusji: Wartość reklamy zewnętrznej wzrosła o 25%

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl