SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Internet wolniejszy niż w reklamach. „Z marketingowego punktu widzenia to oczywista decyzja”

Choć operatorzy chwalą się coraz szybszym internetem, to po wykonaniu dowolnego „speed testu” często okazuje się, że łącze jest niemal dwa razy wolniejsze niż w reklamie. Przedstawiciele Orange, UPC Polska, Vectry i Netii zapewniają Wirtualnemedia.pl, że to całkowicie zgodna z prawem praktyka marketingowa.

Jedno z narzędzi do testowania prędkości łączaJedno z narzędzi do testowania prędkości łącza

Ze strony internetowej UPC Polska możemy się dowiedzieć, że łącze o prędkości 600 Mb/s kosztuje 65 zł miesięcznie. Dopiero nieco niżej, znacznie mniejszą czcionką widnieje informacja, że chodzi o światłowód do 600 Mb/s. Na swoich stronach internetowych operator zamieścił dokument, z którego wynika, że w tej opcji prędkość pobierania zwykle dostępna to 420 Mb/s, a minimalna to 240 Mb/s. W przypadku prędkości wysyłania maksymalna wynosi 30 Mb/s, zwykle dostępna 21 Mb/s, a minimalna 12 Mb/s.

„Definicje prędkości zgodne z przepisami UE”

Przeprowadzony przez nas „speed test” w późnych godzinach wieczornych w Warszawie, przy jednym urządzeniu połączonym z siecią Wi-Fi, dla umowy z maksymalną prędkością do 500 Mb/s i 30 Mb/s, również wykazał, że maksymalne dane są często „tylko na papierze”. Prędkość pobierania wyniosła 282 Mb/s, a wysyłania 23,4 Mb/s. Po godz. 23  było to już odpowiednio 387 Mb/s i prawie 29 Mb/s., a po północy ponad 400 Mb/s.

- Nasze oferty internetu są zróżnicowane i odpowiadają na potrzeby klientów zarówno w kwestii prędkości łącza, jak i ceny usługi. Definicje prędkości zawarte są w umowach i są zgodne z przepisami UE oraz wytycznymi BEREC. Dostępność usług jest zależna od konkretnej lokalizacji. Sprawdzenie dostępności pod konkretnym adresem możliwe jest na naszej stronie internetowej, w salonach czy przez Obsługę Klienta pod numerem 790 500 500 – wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl biuro prasowe sieci Play, która przejęła przed rokiem UPC Polska.

Zobacz także: Nowy cennik UPC Polska. Dwa tańsze pakiety, ale jest pewien „haczyk”

Vectra: Przyjęta praktyka rynkowa

Także w przypadku konkurencyjnej Vectry, prędkości maksymalne mogą odbiegać od tych najczęściej występujących. Kupując za 69,99 zł usługę możemy uzyskać do 600 Mb/s prędkości pobierania i do 60 Mb/s prędkości wysyłania. Z przesłanego przez Vectrę wykazu wynika, że w przypadku technologii HFC prędkość pobierania zwykle dostępna w tej opcji to 450 Mb/s, a minimalna to 300 Mb/s. Prędkość wysyłania danych wynosi odpowiednio 45 i 30 Mb/s.

Co ciekawe „Speed Test” dokonany o tej samej porze w województwie świętokrzyskim (Starachowice) na łączu Vectry do 300 Mb/s wykazał prawie 312 Mb/s prędkości pobierania i 37,72 Mb/s prędkości wysyłania. W mniejszych miastach infrastruktura operatorów może być mniej podatna na przeciążenie niż w miejscach znacznie gęściej zaludnionych.

Zobacz także: Vectra podwyższa ceny o 15 proc. „Trudna decyzja o urealnieniu opłat”

Dlaczego firmy często używają w materiałach reklamowych prędkości maksymalnej? Skąd takie duże dysproporcje? - Zgodnie z przyjętą praktyką rynkową branży telekomunikacyjnej w materiałach marketingowych używana jest wartość prędkości maksymalnej. Prędkość maksymalna to przepływność deklarowana przez operatora i możliwa do osiągnięcia przez użytkownika końcowego – tłumaczy Wirtualnemedia.pl biuro prasowe Vectry.  Firma nadmienia, że wpływ na wyniki mogą mieć zasięg Wi-Fi, niewłaściwe umiejscowienie modemu, niski poziom baterii w laptopie czy korzystani z sieci przez wielu użytkowników, a co za tym idzie urządzeń jednocześnie.

Orange: Nie gwarantujemy prędkości w umowach

W przypadku Orange Światłowodu do 600 Mb/s prędkość minimalna pobierania danych to 150 Mb/s, a wysyłania to 20 Mb/s (maksymalna 300 Mb/s). Firma nadmienia, że prędkość zwykle dostępna stanowi 90 proc. prędkości maksymalnej.

- Firmy zawsze pokazują maksymalne możliwości swoich usług. Z marketingowego punktu widzenia to oczywista decyzja. Faktyczna prędkość, z jaką klient pobiera albo wysyła dane, zależy od wielu czynników m.in. jak się łączy z modemem (przewodowo, czy bezprzewodowo), z jakiego sprzętu korzysta w domu, skąd ściąga dane albo gdzie je wysyła, ilu użytkowników jest podpiętych do internetu w tym samym czasie itp. – wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Wojciech Jabczyński, rzecznik prasowy Orange Polska.

Netia: Reklamacje pojawiają się sporadycznie

Jeśli w Netii wybierzemy pakiet  Max 600 (HFC) z prędkością do 600 Mb/s i 30 Mb/s (wysyłanie), to zwykle dostępna prędkość wynosi odpowiednio 360 Mb/s i 18 Mb/s, a minimalna 120 Mb/s i 6 Mb/s. - Na faktycznie osiąganą przepustowość - zwłaszcza w dostępach opartych o starsze technologie, bazujące na kablach miedzianych - ma wpływ wiele czynników, do których należą: wzrost obciążenia sieci w godzinach szczytu, długość i jakość linii, czy korzystanie przez użytkownika z urządzeń nieobsługujących podanej prędkości (np. modemy czy karty sieciowe starszej generacji) - wyjaśnia Karol Wieczorek, PR Manager Netii.

Jego zdaniem, reklamacje zdarzają się rzadko. - W sporadycznie pojawiających się reklamacjach (zwłaszcza jeśli mówimy o coraz popularniejszych technologiach światłowodowych), związanych jakością transferu pomocne bywa certyfikowane przez Urząd Komunikacji Elektronicznej narzędzie PRO Speed Test, które niejako wymusza na użytkownikach realizację testu prędkości łącza w sposób uniezależniający jego wyniki od czynników, które nie leżą po stronie dostawcy usługi (np. sposób podłączenia, aplikacje działające w tle itp.) – dodaje Wieczorek. Funkcjonuje wiele narzędzi i aplikacji testujących szybkość internetu. Często operatorzy oferują też własne na stronach internetowych.

 

Dołącz do dyskusji: Internet wolniejszy niż w reklamach. „Z marketingowego punktu widzenia to oczywista decyzja”

26 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Opo
Czy ja mogę tak samo w płatnościami zrobić ? W umowie 65 złotych ale zwykle 45 zapłacę a 25 to już na pewno
odpowiedź
User
?????
Dlaczego nie można komentować
odpowiedź
User
????
….jest cenzura? Nie moge wstawić komentarza
odpowiedź