Google walczy z adblockami w przeglądarce Chrome. „To będzie ich koniec”
Google zapowiedział, że w nadchodzącej wersji przeglądarki internetowej Chrome wprowadzi rozwiązania zwiększające prywatność użytkowników i komfort korzystania z sieci. Przeciwko planowanym zmianom protestują producenci wtyczek blokujących reklamy na stronach internetowych. Ich zdaniem ulepszenia spowodują, że adblocki przestaną działać.
O zmianach planowanych w nowej wersji przeglądarki Chrome poinformowały zachodnie serwisy technologiczne, które uzyskały dane od Google oraz dotarły do dokumentacji nadchodzącego Chrome’a.
Według doniesień Google zamierza wprowadzić w przeglądarce zmianę API i trzecią generację kodu. Są w nim zawarte m.in. modyfikacje w funkcjonowaniu i uprawnieniach tzw. wtyczek, czyli zewnętrznych programów działających w środowisku przeglądarki.
Według planów wtyczki nie będą mogły zbierać w czasie rzeczywistym danych ze stron internetowych przeglądanych przez użytkownika ani też ich modyfikować. Według Google taka metoda ma zapewnić internautom większe bezpieczeństwo i prywatność, a także przyspieszyć działanie stron internetowych.
Jednak deweloperzy wtyczek alarmują, że zapowiedziane przez Google zmiany w Chrome mogą spowodować że wiele z tych programów przestanie prawidłowo działać. Wśród nich są producenci ablocków, czyli narzędzi do blokowania reklam. Argumentują oni, że planowane ograniczenie wtyczek w dostępie do danych uniemożliwi adblockom ich działanie.
Raymond Hill, szef deweloperów programu uBlock w rozmowie z serwisem The Register stwierdził wprost że Chrome w zapowiadanym kształcie będzie oznaczał koniec adblocków.
W podobnym tonie komentuje tę sprawę firma Ghostery zajmująca się produkcją wtyczek do blokowania reklam. Podkreśla ona, że zmiany w Chrome nie tylko nie zwiększą prywatności użytkowników, ale po ich wprowadzeniu internauci zostaną zalani niechcianymi reklamami, co z kolei spowoduje że szybkość ładowania stron ulegnie zmniejszeniu.
Na razie nie wiadomo kiedy i w jakim kształcie nowa wersja Chrome pojawi się na rynku. Dostępna obecnie odsłona przeglądarki posiada własne, wewnętrzne mechanizmy blokowania reklam które nie spełniają standardów wyznaczonych przez Google.
Dołącz do dyskusji: Google walczy z adblockami w przeglądarce Chrome. „To będzie ich koniec”
Zyskają inne przeglądarki.