TVP Info i Polsat News najlepiej relacjonowały kampanię do PE, TV Trwam najgorzej
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji stwierdziła, że najlepiej kryteria misji publicznej w czasie kampanii wyborczej do Parlamentu Europejskiego wypełniły TVP Info i inne kanały TVP oraz Polsat News. Najmniej korzystnie wypadła TV Trwam. Na antenach wszystkich stacji najczęściej pojawiali się politycy PO i PiS.
Zarówno monitoring audycji publicystycznych, jak i serwisów informacyjnych przeprowadzony przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji wykazał, że najczęściej pokazywani w nich byli politycy Platformy Obywatelskiej oraz Prawa i Sprawiedliwości. Regulator dostrzegł również istotny udział w programach wyborczych bezpartyjnych ekspertów i polityków nie uczestniczących w kampanii, a także tendencję do marginalizacji pozostałych komitetów.
Kryteria misji publicznej KRRiT rozumie jako: pluralizm, bezstronność, wyważenie, niezależność, innowacyjność, jakość oraz integralność. Zdaniem regulatora rynku najlepiej je wypełnił program TVP Info. Wysokie wartości w badaniu uzyskały także pozostałe programy telewizji publicznej oraz Polsat News, który w wyważony sposób relacjonował dyskusje wyborcze. Zdecydowanie najmniej korzystnie wypadła TV Trwam, która najbardziej odbiega od modelu misji publicznej.
Z monitoringu KRRiT wynika, że w wielu kategoriach (jakość przekazu, integralność, wyważenie) telewizje komercyjne uzyskały wysokie wartości, ustępując jednak wyraźnie TVP w kategorii pluralizmu.
W telewizji publicznej dbano o ekspozycję wszystkich sił politycznych, w proporcjach zbliżonych do ich aktualnego poparcia wyrażanego w badaniach opinii, z odchyleniem na korzyść partii mniejszych. Natomiast w stacjach komercyjnych pluralizm był rozumiany raczej jako prezentacja dwóch głównych sił politycznych - Platformy Obywatelskiej oraz Prawa i Sprawiedliwości, przy dużym udziale ekspertów komentujących ten konflikt, lecz niższym udziale mniejszych partii i ruchów politycznych.
Liczba minut poświęconych poszczególnym partiom politycznym |
||
Partia polityczna |
Czas antenowy (min) |
|
PO |
648,8 |
|
PiS |
545 |
|
SLD |
346 |
|
Europa+ Twój Ruch |
327 |
|
Solidarna Polska |
292 |
|
Polska Razem |
230 |
|
PSL |
161 |
|
Kongres Nowej Prawicy |
115 |
|
Ruch Narodowy |
79 |
Analiza sposobu relacjonowania kampanii oraz zawartości merytorycznej przekazu wykazała, że media skoncentrowały się głównie na taktyce wyborczej realizowanej przez komitety. Skupiano się na relacjach wewnątrzpartyjnych, utarczkach słownych reprezentantów komitetów, a kandydaci byli często przedstawiani w humorystycznym kontekście.
Pytania zadawane przez dziennikarzy w audycjach były w dużej mierze pytaniami łatwymi, otwartymi, zwykle o opinie i interpretacje, natomiast w małej mierze odnosiły się do wiedzy i faktów oraz nie stanowiły poszukiwania realnej wiedzy o sposobie podejmowania decyzji politycznych. Często też audycje wyborcze z udziałem euro kandydatów były wykorzystywane do dyskusji o polityce krajowej. Unia Europejska pojawiała się najczęściej tylko w kontekście możliwej unii energetycznej i dalszej integracji struktur.
Z analizy przygotowanej przez KRRiT wynika, że największą widownię w okresie przedwyborczym zgromadziła audycja „Tomasz Lis na żywo” nadawana w TVP2. Wówczas przyciągała ona średnio 1,8 mln widzów (15 proc. udziału w rynku). Najniższą widownię uzyskiwały monitorowane audycje „Tak czy nie”, „To był dzień”, „Gość Wydarzeń” w Polsat News (średnio 92 tysiące i niecały 1 proc. udziału w rynku).
Osobom kandydującym z pierwszych miejsc na listach wyborczych najwięcej uwagi poświęciły ośrodki regionalne: TVP Rzeszów, TVP Wrocław i TVP Opole, zaś najmniej - TVP Łódź i TVP Lublin. Częstotliwość pokazywania „jedynek” antenach regionalnych TVP nie przełożyło się na zwycięstwo w wyborach. Mandat otrzymał bowiem zarówno lider ekspozycji „jedynek”, Janusz Korwin - Mikke z Nowej Prawicy (odnotowany w TVP 147 razy), jak i Adam Gierek z SLD (zero ekspozycji).
KRRiT analizowała kampanię wyborczą w głównych wydaniach serwisów informacyjnych Telewizji Polskiej, TVN, Polsatu, TV Trwam, TV Republika i Superstacji. Monitoringiem objęto także audycje publicystyczne stacji: Polsat News, TVN24, TVP Info, TV Trwam, TVP1 i TVP2. Analiza dotyczyła okres od 10 do 23 maja br. Dane telemetryczne dostarczył instytut Nielsen Audience Measurement.
Dołącz do dyskusji: TVP Info i Polsat News najlepiej relacjonowały kampanię do PE, TV Trwam najgorzej