Rośnie sprzedaż telewizorów 8K w Polsce, a treści niewiele
Samsung wprowadził model telewizora o rozdzielczości 8K na polski rynek niemal 3 lata temu. Teraz producent szacuje, że od tego czasu takie sprzęty trafiły do 6 tys. gospodarstw domowych nad Wisłą. Potencjalnych konsumentów mogą odstraszać wysokie ceny modeli w 8K i skąpa oferta programowa.
Rynek telewizorów 8K rośnie z roku na rok i Samsung przypuszcza, że ten trend będzie się umacniał. Według badania przeprowadzonego przez firmę Strategy Analitycs za 4 lata już 72 miliony gospodarstw domowych na całym świecie będzie wyposażone w telewizor z ekranem o rozdzielczości 8K.
Zdaniem ekspertów to przede wszystkim czynnik dotyczący wyboru większych przekątnych będzie przyczyniał się do zwiększenia popularności telewizorów 8K.
Siedmiokrotny wzrost sprzedaży telewizorów 85-calowych
Rozwój technologii sprawie, że również Polacy coraz częściej decydują się na zakup telewizorów 8K, szczególnie modeli w większych rozmiarach.
W okresie styczeń-wrzesień br. ich sprzedaż wzrosła o 150 proc. w porównaniu z ub.r.
Jak wynika z ostatnich danych firmy Samsung, za okres styczeń-wrzesień w Polsce, sprzedaż telewizorów tej firmy o wielkości 85 cali wzrosła aż siedmiokrotnie. Na tej podstawie Samsung szacuje, że Polacy coraz częściej będą decydować na zakup telewizorów wielkoekranowych w rozdzielczości 8K.
Ekosystem 8K
Popularyzacja i rozwój całego ekosystemu 8K to m.in. efekt pracy Stowarzyszenia 8K Association (8KA). To międzybranżowa organizacja, działająca na rzecz zarówno użytkowników, jak i twórców treści i technologii. Firma Samsung jest jednym z jej członków-założycieli. Stowarzyszenie 8K Association opracowało m.in. wspólne branżowe standardy, w tym program certyfikacji.
Zobacz także: Stowarzyszenie 8K rozszerza wymagania dla producentów telewizorów
- Program certyfikacji jest co roku udoskonalany poprzez dodawanie do niego kolejnych kryteriów i przeprowadzanie ewaluacji w oparciu o różnorodne wymogi. Obejmuje on elementy zapewniające użytkownikom wrażenia większej trójwymiarowości i immersji, takie jak dekodowanie wideo i wielokanałowy dźwięk przestrzenny obsługujący różne rodzaje streamowanych treści 8K, a także rozdzielczość, jasność, kolor i łączność, gwarantujące doskonałe efekty na rozległych ekranach – skomentowali Bill Mandel, prezes 8K Association i wiceprezes Samsung Research America oraz Chris Chinnock, dyrektor wykonawczy 8K Association.
Coraz więcej telewizorów 8K
Z roku na rok rośnie liczba modeli telewizorów wyróżnionych „Certyfikatem 8K Association". Kiedy w 2019 r. Samsung zaprezentował drugą generację urządzeń QLED 8K, stał się pierwszym w branży producentem oferującym pełną linię telewizorów z tym poświadczeniem. Obecnie aż 47 modeli telewizorów Samsung 8K opatrzono logotypem „Certyfikatu 8K Association".
W kwietniu b.r. do sprzedaży w Polsce weszła linia premierowych telewizorów Neo QLED. Obejmuje ona dwa modele 8K – QN900A i QN800A dostępne w trzech rozmiarach: 65", 75" i 85". Im większa przekątna ekranu, tym różnica pod względem jakości obrazu jest bardziej dostrzegalna.
W telewizorach Neo QLED 8K zastosowano technologię Quantum Mini LED. Dzięki niej podświetlenie ekranu jest kontrolowane lepiej niż wcześniej, co w efekcie daje bardziej szczegółowy, wyrazisty obraz, który jest tak samo wyrazisty w ciemnych i jasnych scenach.
Pomaga w tym procesor AI Neo Quantum 8K, który odpowiada za udoskonalony proces skalowania do rozdzielczości jak najbardziej zbliżonej do 8K.
Działanie Procesora opiera się aż na 16 modelach sieci neuronowych, z których każda jest wyspecjalizowana do wąskich zadań związanych z obróbką obrazu, dźwięku i innych funkcji telewizora.
Oferta nie zachęca do inwestycji
Większość telewizorów 8K na polskim rynku kosztuje powyżej 10 tys. zł. Do inwestycji w taki sprzęt nie zachęca oferta programowa. Materiały wideo w 8K można znaleźć na platformie streamingowej YouTube. To jednak głównie nagrania z krajobrazami i dzikimi zwierzętami.
Więcej treści można znaleźć w jakości 4K, do której wystarczą znacznie tańsze telewizory. Ich ceny zaczynają się bowiem od 1480 zł. Za tyle można kupić najtańszy model 4K od chińskiego Xiaomi.
W 4K można oglądać wybrane produkcje na Netflixie (w przypadku wykupienia najdroższego pakietu) i m.in. kanały Eleven Sports 1 4K, Canal+ 4K Ultra HD, Museum 4K, Insight TV UHD, dostępne na platformach cyfrowych i w sieciach kablowych. Treści nie ma więcej, bo ich emisja satelitarna jest zbyt droga.
Niedawno Eutelsat na swoim blogu poruszył temat 4K. Zdaniem operatora satelitarnego 50 proc. gospodarstw domowych w USA i Europie jest gotowych na tę technologię, ale nadawcy nie chcą inwestować. Kilkanaście lat temu znacznie szybciej stacje telewizyjne przeszły ze standardowej rozdzielczości (SD) do wysokiej (HD). Najpierw w lepszej jakości obrazu były dostępne kanały filmowe i sportowe, później dokumentalne, ogólnotematyczne, muzyczne, informacyjne i dziecięce.
4K nadal dopiero „raczkuje” a 8K to dalsza przyszłość, choć pojedyncze kanały i testy na świecie się zdarzają. Japoński nadawca publiczny emitował na przykład Letnie Igrzyska w Tokio m.in. na antenie kanału w jakości 8K.
- Porównanie wdrażania technologii 4K do wprowadzonej z dużym sukcesem kilkanaście lat temu jakości HD jest jednocześnie uzasadnione i trudne do przełożenia na dzisiejszą rzeczywistość. Transformacja z SD do HD była przez kilka lat najważniejszym procesem dziejącym się na styku producentów treści video, np. stacji TV, platform dostarczających klientom ofertę telewizyjną, np. UPC, producentów sprzętu RTV, np. Samsung i operatorów satelitarnych takich jak Eutelsat czy Astra. Wszyscy po części tę transformację sfinansowali, by w kolejnych latach cieszyć się z większych przychodów za zdecydowanie lepszej jakości produkt video. Obecnie obserwujemy wiele transformacji jednocześnie, wszystkie wymagają inwestycji, a zasobność finalnego klienta, który miałby to wszystko sfinansować, jest ograniczona. Obserwujemy transformację z telewizji liniowej do modelu na życzenie, z dostarczania sygnału drogą satelitarną lub kablową do streamingu, z modelu gdzie dominowali agregatorzy treści do modelu DTC. Najczęściej firmy mediowe mają zaangażowane środki we wszystkie te modele biznesowe jednocześnie, starając się nie zaniedbywać dzisiejszych przychodów, jednocześnie budując rozwiązania na przyszłość - oceniła wówczas w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Izabella Wiley, general manager, Poland & CEE w A+E Networks UK, nadawcy stacji History, History 2, Polsat Crime & Investigation i Lifetime.
Dołącz do dyskusji: Rośnie sprzedaż telewizorów 8K w Polsce, a treści niewiele