Storytel startuje w Polsce, na razie 600 polskich audiobooków za 29,90 zł miesięcznie
Szwedzki serwis Storytel pozwalający na słuchanie audiobooków w streamingu zadebiutował na polskim rynku. Dostęp do biblioteki kosztuje miesięcznie 29,90 złotych. - Co miesiąc w ofercie będzie się pojawiać około dziesięciu nowych tytułów po polsku - obiecuje w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Michał Szolc, dyrektor zarządzający Storytel Polska.
Do tej pory Storytel był obecny na rynkach szwedzkim, norweskim, duńskim i holenderskim. Teraz serwis rozszerzył swoją ofertę także o Polskę.
Storytel opiera się na odbiorze audiobooków w technologii streamingu. W ramach miesięcznej subskrypcji, która w Polsce wynosi 29,90 zł użytkownik otrzymuje dostęp do biblioteki audiobooków, których może słuchać bez żadnych ograniczeń.
Obecnie w ofercie polskiego Storytel znajduje się 600 tytułów po polsku oraz 16 tys. audiobooków i 4 tys. ebooków angielskich. Książek można słuchać na tablecie lub smartfonie. Serwis obsługuje systemy operacyjne iOS, Android i Windows. Słuchanie audiobooków odbywa się online z opcją zapisania do 5. książek w trybie offline, dzięki czemu możliwe jest korzystanie z aplikacji również bez dostępu do sieci. Do dyspozycji są też dodatkowe funkcje, takie jak zmiana szybkości odtwarzania, funkcja sleep umożliwiająca automatyczne wyłączenie się aplikacji po jednym lub kilka kwadransach, możliwość dodawania własnych zakładek i notatek oraz, jeżeli książka jest dostępna również jako ebook - swobodne przełączanie się pomiędzy słuchaniem i czytaniem.
W rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Michał Szolc, dyrektor zarządzający Storytel Polska, charakteryzuje ofertę dostępną obecnie w lokalnej wersji serwisu. - Na polską ofertę Storytel składa się obecnie przede wszystkim literatura popularna: kryminały, literatura kobieca, thriller, fantastyka - wymienia Michał Szolc. - Przy przygotowywaniu naszych audiobooków współpracujemy z wieloma popularnymi lektorami i aktorami, są wśród nich m.in. Jacek Rozenek czy Maciej Perchuć. Dbamy o to, by nasze audiobooki czytali zawsze dobrzy narratorzy, nawet gdy nie są to bardzo znane u nas nazwiska. Na razie polskojęzyczne audiobooki są oczywiście niewielką częścią całej oferty obejmującej głównie tytuły w języku angielskim, mamy jednak ambitne plany. W tym roku obejmują one wprowadzenie od 100 do 200 nowych pozycji w naszym języku, choć wiele zależy tutaj od kwestii związanych z licencjami. Bezpiecznie będzie przyjąć, że każdego miesiąca pojawi się około 10 polskojęzycznych audiobooków będących naszymi autorskimi produkcjami - zapowiada szef polskiego Storytel.
Na pytanie o to, co skłoniło szefostwo Storytel do wejścia na polski rynek, Szolc zwraca uwagę na drzemiący w nim potencjał. - Patrząc na możliwości polskiego rynku audiobooków trzeba go widzieć dwojako - zaznacza Szolc. - Dzisiaj ok. 300 tys. użytkowników w Polsce deklaruje, że regularnie korzysta z audiobooków. Trzykrotnie większa liczba przyznała, że w ciągu ostatniego roku słuchała audiobooka, ale za niego nie zapłaciła. Natomiast największy potencjał tkwi w grupie osób w wieku 25 - 49 lat, które co prawda nie kupują na razie audiobooków, ale aktywnie korzystają ze smartfonów i są w naszej grupie docelowej. Wystarczy ich przekonać, że audiobooki są interesującą formą korzystania z literatury w najbardziej wygodny możliwy sposób. Do końca br. chcielibyśmy mieć ok. 10 tys. subsrybentów. To bezpieczne założenie. Trzeba pamiętać, że wprowadzając naszą ofertę musimy się zmierzyć z innymi usługami subskrypcyjnymi. Użytkownik, który zechce wysłuchać naszego audiobooka musi zrezygnować z innych form odbioru treści - na przykład słuchania muzyki ze Spotify.
Decydując się na ekspansję na polski rynek Storytel musi liczyć się z konkurencją, przede wszystkim ze strony dominującej u nas Audioteki. Przedstawiciele tego serwisu nie zdecydowali się na skomentowanie pojawienia się Storytel w Polsce. Natomiast Szolc w rozmowie z Wirtualnemedeia.pl ocenia, że nowa platforma będzie w stanie sprostać warunkom konkurencji w polskich warunkach, przede wszystkim dzięki oferowanemu systemowi sprzedaży.
- Nasz model sprzedaży różni się dość znacznie od tego co oferuje obecnie Audioteka - podkreśla Szolc. - Poza tym myślę, że na tym rynku jest wciąż przestrzeń dla nowych graczy i jestem w stanie wyobrazić sobie sytuację, gdy ten sam użytkownik z jednej strony korzysta z abonamentu na audiobooki, z drugiej zaś kupuje na własność pojedyncze tytuły po to, by zachować je dla siebie offline. Model abonamentowy w wypadku użytkownika ogranicza jego ryzyko zakupowe i konieczność jednoznacznego decydowania o tym, który tytuł chce kupić na stałe. Daje odbiorcom możliwość swobodnego wyboru spośród szerokiej oferty odpowiedniego gatunku literackiego dobranego do sytuacji. Użytkownik może też porzucić konkretną lekturę w momencie gdy stwierdzi, że książka mu się nie podoba bez uczucia żalu, że wydał spore pieniądze akurat na ten tytuł - zaznacza Szolc.
Polska branża książki elektronicznej w rozmowach z Wirtualnemedia.pl odnosi się życzliwie, choć i ostrożnie do debiutu Storytel w naszym kraju. - Z zainteresowaniem będziemy obserwować wejście na polski rynek serwisu Storytel - zapowiada Beata Gutowska, dyrektor zarządzająca Publio.pl. - W Polsce modele abonamentowe nie mają długiej tradycji, w szczególności w branży książkowej i prasowej. Klienci nadal wolą mieć zakupione publikacje na swojej półce. Wydaje mi się, że ten model będzie jednak naturalny dla audiobooków, których sposób konsumpcji zbliżony jest do odsłuchiwania utworów muzycznych za pośrednictwem serwisów streamingowych.
Z kolei Mikołaj Małaczyński, współzałożyciel i prezes Legimi, patrzy na Storytel z zaciekawieniem jako na swojego potencjalnego konkurenta. - Pojawienie się kolejnego gracza na rynku jest zawsze korzystne z punktu widzenia klienta i pozytywnie wpływa na rynek – ocenia Mikołaj Małaczyński. - My akurat skupiamy się na rozwoju oferty czytnik za 1 zł z abonamentem na ebooki. Jest to więc obszar, w którym Storytel nie jest dla nas bezpośrednią konkurencją, prawdopodobnie takiego modelu nie będzie powielać. Nie ukrywam jednak, że w Legimi jesteśmy już blisko dołączenia do naszej oferty abonamentowej również audiobooków. Z jednej strony uatrakcyjni to naszą usługę, ale i sprawi, że będziemy rywalizować zarówno z Audioteką, jak i ze Storytel. Trudno oszacować, czy nowy podmiot zaistnieje w szerszej świadomości polskich konsumentów - podkreśla Małaczyński.
Dołącz do dyskusji: Storytel startuje w Polsce, na razie 600 polskich audiobooków za 29,90 zł miesięcznie