Sprzedaż telewizorów w Polsce spadła o jedną piątą
Jak wynika z danych firmy GfK czwarty kwartał 2022 r. przyniósł w Polsce wyraźny, niemal 20 proc. spadek sprzedaży telewizorów w relacji rok do roku. W ubiegłym roku liczba sprzedanych odbiorników spadła o 1,4 proc. w porównaniu do roku poprzedzającego. Zmalała również wartość sprzedaży (w złotówkach) – o 3,1 proc. w całym 2022 roku i o 21,5 proc. w samym czwartym kwartale ub.r.
Z danych zgromadzonych przez GfK wynika, że polscy konsumenci najchętniej kupują telewizory o przekątnej ekranu w rozmiarze 65 cali, 43 cale, 55 cali i 50 cali. Skupiają się zatem przede wszystkim na dużych i średnich modelach, rzadziej sięgając po małe egzemplarze (poniżej 40 cali) i bardzo duże telewizory (powyżej 65 cali).
Na popularności stale zyskują również produkty zaawansowane technologicznie.
Rośnie popularność telewizorów w 4K. Cena gra kluczową rolę
– 10 najpopularniejszych modeli na polskim rynku to odbiorniki o rozdzielczość 4k, zbudowane w technologii LCD, z możliwością łączenia się z Wi-Fi. Świadomy konsument wybiera zatem sprzęt nowoczesny technologicznie, smart, pozwalający na korzystanie z wielu innowacyjnych opcji – mówi Wiesław Peché, senior consultant market intelligence w GfK.
Pomimo, że w całym 2022 roku średnie ceny telewizorów spadły o -1,7 proc. w porównaniu z rokiem 2021, a w ostatnim kwartale ub.r. nawet o -2,2 proc. rdr., wielu konsumentów wciąż przekłada decyzję o zakupie nowych odbiorników i czeka na akcje promocyjne. Dowodem na ich powodzenie są wyniki ubiegłorocznej sprzedaży w czasie tzw. „black week”.
Badania GfK pokazują skokowy wzrost sprzedaży w okresie najpopularniejszej akcji wyprzedażowej roku, która choć nie ma znaczącego przełożenia na całoroczne wyniki branży, jednoznacznie pokazuje zachodzące w niej trendy.
– 47 tydzień roku, na który przypadał właśnie „black week” okazał się absolutnie najlepszy w całym roku. Sprzedaż 10 najpopularniejszych modeli analizowanych przez GfK wzrosła w tym okresie aż o 76 proc. – zaznacza Wiesław Peché.
- W najbliższych miesiącach akcje promocyjne mogą jeszcze mocniej zyskać na popularności. Według GfK początek 2023 roku pokazał bowiem nieznaczny wzrost średniej ceny telewizorów. – Jest zbyt wcześnie by mówić o pojawiającym się trendzie. Wzrost średniej ceny może wynikać bowiem ze struktury sprzedaży modeli o różnej wielkości ekranów lub na przykład ograniczonej dostępności tańszych modeli. Dla branży z pewnością nadchodzą jednak wymagające miesiące, w których producenci i sieci będą musieli na bieżąco dostosowywać swoje strategie do szybko zmieniających się realiów rynkowych – podkreśla ekspert GfK.
Dołącz do dyskusji: Sprzedaż telewizorów w Polsce spadła o jedną piątą