Spot Commercial Union nie poniża starszych i niepełnosprawnych
Komisja Etyki Reklamy oddaliła skargę zarzucającą spotowitelewizyjnemu Commercial Union dyskryminowanie osób starszych iniepełnosprawnych. Instytucja oceniła, że utrzymana w konwencjiżartu reklama nie propaguje też nagannego zachowania kierowcy.
W jednej z reklam telewizyjnych usług ubezpieczeniowychCommercial Union emitowanych w ramach kampanii "My też jesteśmykierowcami" pokazana jest staruszka przechodząca wolno przezjezdnię z pomocą balkoniku dla niepełnosprawnych. Budzącazniecierpliwienie obserwującego ją kierowcy kobieta odrzuca jednakw pewnym momencie ten przyrząd i resztę drogi pokonuje energicznymkrokiem. Jeden z odbiorców spotu zarzucił mu w skardze przesłanejdo Komisji Etyki Reklamy, że poniża osoby starsze, niedołężne iniepełnosprawne.
Na podstawie protestu reklamie postawiono zarzuty sprzeczności zdobrymi obyczajami i poczuciem odpowiedzialności społecznej przezzawieranie treści dyskryminujących. Commercial Union wyjaśniało, żeprzedstawionej w spocie sytuacji nie należy odbierać dosłownie,tylko zwrócić uwagę na humorystyczną konwencję przejawiającą sięzwłaszcza w zachowaniu staruszki pod koniec filmiku. Firmazaznaczyła, że w ten sposób chciała pokazać, jak mylne może byćpierwsze wrażenie - również w trakcie wyboru ubezpieczeń, a przyokazji edukować kierowców w zakresie bezpieczeństwa, prezentujączaskakujące zdarzenia na drodze. Commercial Union dodało, żepoprzedziło emisję reklamy testem konsumenckim, w którym 70 proc.odbiorców oceniło ją bardzo pozytywnie, podkreślając jej aspekthumorystyczny.
Po rozpatrzeniu sprawy Komisja Etyki Reklamy oddaliła skargę,uznając, że spot mieści się w konwencji żartu i nie dyskryminujeosób starszych i niepełnosprawnych, a przedstawione w nimzachowania kierowcy nie są naganne. Instytucja zwróciła uwagę, żekobieta w pierwszej części reklamy powoli i niepewnie przechodzącaprzez jezdnię w pewnej chwili podnosi balkonik, na którym sięopierała, i szybkim krokiem swobodnie idzie dalej, co wyraźniewskazuje, że nie chodzi tu o osobę niepełnosprawną. W konsekwencjiregulator polskiego rynku reklamowego uznał, że spot nie naruszanorm Kodeksu Etyki Reklamy.
Dołącz do dyskusji: Spot Commercial Union nie poniża starszych i niepełnosprawnych