Rośnie rynek SVOD przy spadku popularności torrentów. Za treści wideo płaci już 51 proc. e-widzów
Co trzeci polski internauta codziennie ogląda programy w sieci, a już co drugiemu z nich zdarza się płacić za wideo - pokazuje VideoTrack 4, cykliczne badanie agencji Wavemaker. Rynek SVOD nie zagroził na razie rozwojowi serwisów finansowanych reklamą, szacunki GroupM mówią, że wideo w sieci przyciągnie w tym roku 1/5 wielkości budżetów telewizyjnych.
36 proc. polskich internautów w kwietniu 2019 roku oglądało w sieci długie formaty wideo - pokazuje VideoTrack 4, cykliczne badanie realizowane przez agencję Wavemaker. W porównaniu do października 2017 roku (trzecia edycja badania) liczba tzw. heavy-userów zwiększyła się o 12 pkt. proc.
Najwięcej internautów oglądających długie treści codziennie spotykać można wśród młodej cyfrowej publiczności w wieku od 15 do 24 lat (ich odsetek wynosi 42 proc.) oraz w grupach 25-34 i 35-44 (po 40 proc.). W grupie wiekowej 45-54 lat odsetek heavy-userów stanowi 32 proc., a w grupie 55+ - 24 proc.
Ogromny wpływ na rynek internetowego wideo i wzory zachowań widzów ma ekspansja serwisów abonamentowych z wideo na życzenie, takich jak Netflix, HBO Go czy CDA Premium. - Są to już marki masowo rozpoznawalne przez konsumentów - Netflix kojarzy 80 proc. badanych przez Wavemaker, HBO Go - 77 proc, CDA Premium - 57 proc., a Amazon Prime - 31 proc. W przypadku Netfliksa i HBO Go na przestrzeni półtora roku obserwujemy ponad 20 pkt. proc. wzrostu - czytamy w badaniu Wavemaker.
Aktualnie już 51 proc. e-widzów płaci za programy w sieci (w październiku ub.r. było to 32 proc., a więc w ciągu półtora roku wynik ten zwiększył się o 19 pkt. proc.). Najwięcej, bo 53 proc. z nich preferuje model miesięcznego abonamentu. Na drugim miejscu jest model jednorazowych płatności (24 proc.).
- Rynek VOD rozwija się na razie bez większego uszczerbku dla płatnej telewizji. Kupowanie abonamentów w serwisach subskrypcyjnych, by zastąpić nimi kablówkę, wciąż nie wyrosło na powszechny trend. Ale rosnąca konkurencja w obrębie SVOD i kolejne obszary, w jakie inwestują serwisy subskrypcyjne (dokumenty, lifestyle) sprawia, że tradycyjna telewizja ma coraz mniej „unikatowych” propozycji dla widzów - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska z Wavemaker, autorka badania.
Ponad 2 mln gospodarstw subskrybuje przynajmniej jeden z serwisów z wideo na życzenie
Jak szacuje międzynarodowa firma analityczna Ampere Analysis, w Polsce już ponad 2 mln gospodarstw domowych subskrybuje przynajmniej jeden z serwisów z wideo na życzenie. Badanie Wavemaker pokazuje jednak, że subskrybenci znacznie częściej niż w pierwszym okresie rozwoju SVOD w Polsce zrzucają się na dostęp do serwisów abonamentowych.
W Videotrack z 2017 roku Wavemaker zidentyfikował zaledwie 12 proc. takich osób wśród abonentów serwisów SVOD, obecnie 50 proc. z nich twierdziło, że współdzieli konto i płatności za nie ze znajomymi lub rodziną.
- Jak pokazała czwarta edycja VideoTrack, dla użytkowników internetowego wideo, którzy nie wykupują dostępów do serwisów subskrypcyjnych, największą barierą wciąż jest cena. Co ciekawe to nie tak często dyskutowany przez sceptyków SVOD argument o lokalnych treściach jest tu ważący. informuje nas Joanna Nowakowska. - W badaniu tylko 15 proc. „niesubskrybujących” mówiła, że skusiłaby ich większa liczba oryginalnych polskich programów. Większy odsetek (blisko 20 proc., a wśród mężczyzn aż 30 proc.) zachęciłby sport na żywo - jeden z ostatnich bastionów linearnej telewizji - dodaje.
Kluczowym atutem płatnych serwisów - tak abonamentowych, jak i oferujących inne modele finansowania treści - jest brak reklam na który wskazuje 47 proc. użytkowników. Drugie miejsce pod tym względem zajmuje wysoka jakość oferowanych filmów przez ten serwis (46 proc.).
Spada popularność torrentów
Czwarta edycja VideoTrack potwierdza spadającą popularność torrentów w Polsce. Jeszcze w 2015 roku 27 proc. polskich internautów długie treści wideo pozyskiwało z nielegalnych źródeł, w 2016 roku było to 24 proc., a w 2019 roku jest to 20 proc. Rośnie za to odsetek osób korzystających z serwisów streamingowych - w 2019 roku wynosi on 80 proc., w 2016 i 2017 roku było to po 77 proc., a w 2015 roku - 73 proc.
- Z każdą kolejną falą Videotrack widzimy też jak rośnie przywiązanie widzów do serwisów SVOD. Coraz większa część twierdzi, że gdyby musiała wybrać jeden abonament - w kablówce albo Netfliksie, postawiłaby na ten drugi. I chociaż jest to wybór czysto teoretyczny, w sytuacji spowolnienia dla części widzów może się stać realny - komentuje nam Nowakowska.
Szacunki GroupM, spółki negocjacyjnej i technologicznej spółki wspierającej agencje mediowe WPP, pokazują, że w 2018 roku rynek reklamy wokół wideo internetowego wart był 650 mln zł (po ok. 30 proc. wzroście w stosunku do poprzedniego roku). W 2019 r. GroupM przewiduje dalszą dwucyfrową dynamikę i inwestycje powyżej 800 mln zł. Oznacza to, że rynek VOD przyciągnie już około 1/5 wartości budżetów telewizyjnych.
Badanie VideoTrack agencja Wavemaker zrealizowała metodą CAWI w kwietniu 2019 roju na próbie 1,5 tys. internautów.
Dołącz do dyskusji: Rośnie rynek SVOD przy spadku popularności torrentów. Za treści wideo płaci już 51 proc. e-widzów