Rosja ma najwięcej internautów w regionie CEE, w Polsce prawie 19 mln
Spośród rynków Europy Środkowo-Wschodniej, liderem pod względem poziomu penetracji internetu jest Estonia, gdzie 80 proc. populacji surfuje po sieci przynajmniej raz w miesiącu - wynika z badania gemiusAudience.
Krajem o największej liczbie internautów w regionie CEE jest Rosja. Populacja użytkowników sieci przekroczyła tam 50 milionów, a w ciągu zaledwie roku ponad 10 milionów nowych użytkowników zaczęło korzystać z rosyjskiej sieci przynajmniej raz w miesiącu.
Na drugim miejscu w tym rankingu uplasowała się Turcja, w której liczba internautów wynosi około 24 milionów. W Polsce liczba internautów w lipcu 2011 r. wynosiła blisko 19 milionów.
Penetracja internetu w regionie (2010 – 2011)
Źródło: Ukraina: gemiusAudience; Węgry: gemius/Ipsos Fusion Data; Łotwa: gemiusAudience; Czechy: NetMonitor - SPIR - Mediaresearch & Gemius; Rumunia: Mercury Research; Słowacja: AIMmonitor - AIM – Mediaresearch & Gemius; Bułgaria: gemiusAudience (data collected using Synovate research); Polska: Megapanel PBI/Gemius; Słowenia: gemiusAudience; Turcja: Ipsos KMG; Rosja: Estymacja Gemius oparta o statystyki FOM /gemiusFusion Data; Estonia: gemiusAudience (dane zebrane za pomocą badania TURU-UURINGUTE AS); Litwa: gemiusAudience; Chorwacja: Gemius/Valicon; Białoruś: gemiusAudience; Rumunia: Euromonitor; Bośnia: gemiusAudience; Serbia: www.internetworldstats.com (Czerwiec 2010) [Grupy wiekowe – Litwa, Polska: 7+; Czechy.: 10+; Chorwacja, Turcja: 12+; Estonia, Łotwa, Węgry: 15+; Ukraina: 16+ Rosja: 18+; Słowenia: 10-75; Słowacja: 14-79; Bośnia: 15-65; Bułgaria: 15-69; Białoruś: 15-74]
Największym wzrostem liczby internautów spośród badanych krajów może pochwalić się Ukraina. Od czerwca 2010 r. do czerwca 2011 r. odnotowano tam 44-proc. wzrost liczby użytkowników internetu. Kolejny kraj w rankingu – Rosja – odnotował o jedną trzecią mniejszy wzrost procentowy.
Z raportu IAB AdEx wynika, że w krajach regionu CEE udział wydatków na reklamę online jest wciąż niższy niż w krajach Europy Zachodniej. W ciągu minionych pięciu lat, na pierwszym miejscu w rankingu wydatków na reklamę online na użytkownika, plasuje się rynek czeski, gdzie na jednego internautę przypada kwota 60 euro.
Region CEE jest najszybciej rosnącym rynkiem pod względem wydatków na reklamę w sieci, i odnotowuje 33,8-proc. wzrost przychodów z reklamy w porównaniu do poprzedniego roku.
Wydatki na reklamę online na użytkownika (€/2010) – wszystkie kraje poza Ukrainą, Białorusią i Serbią
Źródło: IAB Europe, TNS LT, SPIR, ZenithOptimedia, Gemius.
Dołącz do dyskusji: Rosja ma najwięcej internautów w regionie CEE, w Polsce prawie 19 mln