Reklama online w Europie w górę o 12,3 procent. W Polsce wzrost o 10,9 procent
W 2019 roku wydatki na reklamę cyfrową wzrosły na rynkach europejskich o 12,3 procent do kwoty 64,8 mld euro - wynika z danych opublikowanych przez IAB w ramach badania AdEx Benchmark. Po raz pierwszy w historii wpływy w obszarze digital były wyższe niż z innych segmentów. Największe przychody zanotował rynek w Wielkiej Brytanii, w Polsce skala wzrostu sięgnęła 10,9 procent.
Badanie AdEx Benchmark jest podstawowym przewodnikiem po europejskim rynku reklamy cyfrowej, obejmującym 28 państw. W 2019 r. na 21 rynkach odnotowano dwucyfrowy wzrost rok do roku.
Według opublikowanych danych reklama online zanotowała w 2019 r. wzrost o 12,3 proc. na rynku europejskim, a jej wartość wyniosła 64,8 mld euro. Pierwszy raz w historii wydatki na digital były wyższe od sumy wydatków na pozostałe segmenty mediów (64,8 mld euro vs 63,7 mld euro).
Czytaj także: W optymistycznym scenariuszu rynek reklamowy w Polsce spadnie w tym roku o 7,3 proc.
Wzrosty w 2019, spadek w 2020
Jak zaznacza IAB choć rok 2020 - którego tempo rozwojowe wyznaczą konsekwencje pandemii koronawirusa - może przynieść spadek wartości reklamy cyfrowej w Europie o 5,5 proc., to prognozy dla innych mediów są o wiele bardziej pesymistyczne i mówią o spadku na poziomie 21,3 proc.
Wideo, które odnotowało wzrost o prawie 30 proc., osiągając wartość prawie 10 mld euro jest napędzane przez reklamę out-stream, która odnotowała indeks na poziomie 36 proc. Na niektórych rynkach out-stream odnotował wzrost o ponad 40 proc., np. w Finlandii, Grecji i Wielkiej Brytanii.
Segment social wypracował wzrost o 25,6 proc. rok do roku, przy dwucyfrowym wzroście na wszystkich dwudziestu ośmiu rynkach.
Search pozostaje największym segmentem reklamy internetowej pod względem przychodów, ze wzrostem o 11,8 proc. i wartością rynkową sięgającą 28 mld euro. Łączne wydatki na reklamy mobilne wzrosły o 24,9 proc. przekraczając w 2019 r. wartość 30 mld euro, co stanowi prawie połowę (47 proc.) wszystkich wydatków na reklamę cyfrową w Europie.
- Reklama cyfrowa od lat jest głównym segmentem europejskiego rynku reklamy, a jej udział nadal będzie się zwiększał – zapowiada Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska. - Ten trend mocno umacnia się w Polsce, co potwierdzają również wyniki badania IAB Polska/PwC AdEx - w 2019 roku wydatki na reklamę online wyniosły na naszym rynku prawie 5 mld zł. Oznacza to wzrost nakładów o prawie 500 mln zł względem roku wcześniejszego. Jestem przekonany, że reklama online nie tylko najmniej ucierpi w wyniku recesji wywołanej pandemią Covid -19, ale również odegra kluczową rolę w wychodzeniu z kryzysu.
Polska w dole listy
Według danych AdEx Benchmark w 2019 r. największe indeksy wzrostu zanotowano w regionie CEE (Europa Środkowo – Wschodnia). Pierwsza piątka zestawienia wygląda następująco:
- Serbia – 28,4 proc.
- Ukraina – 28 proc,
- Białoruś – 25,2 proc.
- Chorwacja – 22,3 proc.
- Turcja – 19,1 proc.
W tym ujęciu polski rynek reklamy digital nie jest liderem. W 2019 r. wydatki na nim wzrosły o 10,9 proc., co pozycjonuje nasz kraj nie tylko w dole zestawienia, ale także poniżej europejskiej średniej wynoszącej 12,3 proc.
Poniżej ranking 10 krajów o największej wartości rynku:
- Wielka Brytania – 21,4 mld euro
- Niemcy – 9,4 mld euro
- Francja – 6,1 mld euro
- Rosja – 4,9 mld euro
- Włochy – 3,2 mld euro
- Hiszpania – 3,2 mld euro
- Szwecja – 2,3 mld euro
- Holandia – 2,3 mld euro
- Szwajcaria – 1,8 mld euro
- Norwegia – 1,3 mld euro
Czytaj także: TVP odmówiła emisji spotu Durexa z parą gejów. Reklamę pokazują TVN i Polsat (wideo)
Prawie 5 mld zł na reklamy w internecie w 2019 roku
W ub.r. polski rynek reklamy internetowej zwiększył się o 10,4 proc. do 4,94 mld zł. W mobile’u wydatki poszły w górę o 17 proc., a w mediach społecznościowych o 9 proc., natomiast nakłady na reklamy wideo wzrosły tylko o 3 proc. Dwie trzecie rynku niezmiennie stanowią display i SEM.
Dołącz do dyskusji: Reklama online w Europie w górę o 12,3 procent. W Polsce wzrost o 10,9 procent