Polskie Radio zmniejsza budżet Trójki. 10 mln zł więcej na ramówkę PR24
W br. wydatki na premierowe treści w Polskim Radiu 24 mają być o 10 mln zł wyższe niż w Trójce. Budżet ramówki PR24 w ciągu kilku lat urósł o ponad 20 mln zł. Polskie Radio na audycje w ramach misji publicznej zamierza przeznaczyć 291,9 mln zł, z czego jedynie 13,9 mln sfinansuje z reklam - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.
Polskie Radio według planu finansowego, który przekazało swoim organom nadzorczym, w br. na realizację misji publicznej przeznaczy 357,58 mln zł, z czego 291,89 mln zł ma pójść na tworzenie treści, 58,15 mln zł na emisję analogową, 9,26 mln zł na nadawanie cyfrowe, a 16,27 mln zł na inne projekty misyjne.
Wydatki bezpośrednie w tym zakresie zaplanowano na 142,73 mln zł, wydatki pośrednie - na 147,17 mln zł, koszty ogólnego zarządu - na 78,68 mln zł, a pozostałe koszty - na 7 mln zł.
Jak sfinansuje to nadawca? Przede wszystkim z abonamentu rtv i rekompensaty, które mają przynieść 337,86 mln zł. 14 mln zł zapewni MSZ w ramach dotacji na Polskie Radio dla Zagranicy, natomiast 23,72 mln zł (z czego 13,87 mln zł na treści, 8,94 mln zł na inne projekty misyjne, a 905 tys. zł na emisję) zostanie przeznaczone ze sprzedaży reklam, sponsoringu i treści.
Łącznie Polskie Radio planuje, że w br. przy 402 mln zł przychodów i 398,22 mln zł kosztów operacyjnych osiągnie symboliczny zysk netto (23 tys. zł).
Nie wiadomo jeszcze, ile dokładnie nadawca przeznaczył na misję publiczną w ub.r., sprawozdanie abonamentowe zostanie opublikowane do końca kwietnia. Natomiast w 2021 roku było to 347,05 mln zł (koszty netto wyniosły 316,59 mln zł), wobec planowanych 337,92 mln. Na tworzenie treści przeznaczono 273,19 mln zł, z czego 82,75 mln zł na informacje, 79,02 mln zł na kulturę, 51,11 mln zł na publicystykę, 30,67 mln zł na edukację, 18,47 mln zł na sport, a 11,15 mln zł na rozrywkę.
W Jedynce więcej na kulturę i publicystykę
Tegoroczny budżet na premierowe treści misyjne w Jedynce wynosi 78,46 mln zł. W porównaniu z 2021 roku wydatki na audycje o kulturze zwiększą się z 12,85 do 21,15 mln zł, a na publicystyczne - z 12,26 do 15,22 mln zł.
W obszarze informacji zaplanowano spadek w porównaniu z 2021 roku z 24,32 do 21,8 mln zł, a w sporcie - aż z 13,29 do 5,67 mln zł (w br. nie będzie igrzysk olimpijskich ani piłkarskiego Euro, w 2021 roku odbyły się obie imprezy). Koszty emisji analogowej zaplanowano na 18,22 mln zł, a cyfrowej - na 880 tys. zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Budżet na treści misyjne w Jedynce systematycznie rośnie: w 2018 roku wyniósł 61,38 mln zł, rok później 65,9 mln zł, a w 2020 roku 72,02 mln zł.
Wydatki na premierowe treści w Dwójce mają zwiększyć się z 50,47 do 53,28 mln zł W rozgłośni niezmiennie będą dominować audycje kulturalne, przy czym ich koszty nieznacznie zmaleją - z 39,63 do 38,62 mln zł. Natomiast budżet publicystyki pójdzie w górę z 5,25 do 8,64 mln zł.
Kilka milionów mniej na Trójkę
W Trójce realizacja treści wypełniających misję publiczną ma kosztować w br. 41,32 mln zł, najwięcej przypadnie na kulturę (14,66 mln zł) i publicystykę (12,46 mln zł).
Budżet ramówkowy stacji jest o kilka mln zł niższy niż w poprzednich latach - w 2021 roku wyniósł 48,73 mln zł (14,9 mln zł na treści kulturalne, 14,48 mln zł na publicystyczne, 10,24 mln zł na newsowe), w 2020 roku było to 45,85 mln zł, rok wcześniej 43,74 mln zł, a w 2018 roku 44,63 mln zł.
Polskie Radio 24 z dużo bogatszą ramówką
Za to koszty ramówki Polskiego Radia 24 w ciągu pięciu lat poszły w górę o prawie połowę. W 2018 roku wynosiły 27,33 mln zł, rok później 31,23 mln zł, w 2020 roku 32,81 mln zł, a w 2021 - 39,68 mln zł.
Natomiast w br. zaplanowano 51,31 mln zł, z czego 42,29 mln zł ma pójść na treści informacyjne, a 6,3 mln zł na publicystykę.
Pozostałe rozgłośnie dysponują dużo niższymi budżetami na ramówki. W Czwórce zaplanowano 19,63 mln zł (w 2021 roku było to 19,04 mln), w Polskim Radiu dla Zagranicy - 17,35 mln zł (wobec 14,26 mln zł dwa lata temu).
W ciągu dwóch lat nieznacznie zmieniły się koszty audycji w Polskim Radiu Dzieciom (z 9,51 do 10,18 mln zł), Radiu Kierowców (z 8,67 do 8,78 mln zł) i Polskim Radiu Chopin (z 5,44 do 4,99 mln zł). Natomiast ramówka uruchomionego w ub.r. Radia dla Ukrainy ma kosztować 6,59 mln zł.
Polskie Radio planuje też przeznaczyć 14,56 mln zł na swoje centrum nadawcze w Solcu Kujawskim. W 2021 roku budżet centrum był prawie dwa razy niższy (8,25 mln zł).
W ub.r. przychody Polskiego Radia zmalały o 8 proc. do 315,8 mln zł, a strata netto pogłębiła się z 19,9 do 55,1 mln zł, bo nadawca tylko nieznacznie ograniczył koszty. Sprzedaż reklam i sponsoringu skurczyła się o prawie 40 proc.
Dołącz do dyskusji: Polskie Radio zmniejsza budżet Trójki. 10 mln zł więcej na ramówkę PR24