W sylwestrowym konkursie Polsatu widzowie bez szans na szybką wygraną? UOKiK stawia zarzuty, możliwa kara to 160 mln zł
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty dotyczące konkursu SMS-owego prowadzonego w czasie koncertu sylwestrowego Telewizji Polsat. Według regulatora wbrew komunikatom reklamowym wysłanie pojedynczej wiadomości nie dawało szans na wygraną. Możliwa kara to 10 proc. obrotów - to około 160 mln zł.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ustalił, że Telewizja Polsat i należąca do Cyfrowego Polsatu spółka Teleaudio Dwa mogli wprowadzić konsumentów w błąd co do zasad, kosztów uczestnictwa w sylwestrowym konkursie SMS-owym, jego przebiegu oraz możliwych do zdobycia nagród. - Zarzuty odnoszą się zarówno do treści komunikatów słownych i graficznych przekazywanych podczas audycji z sylwestrowego koncertu przebojów, jak również treści wiadomości SMS, które dotyczyły przebiegu konkursu i były rozsyłane do uczestników w trakcie jego trwania - stwierdzono w komunikacie.
Widzowie zeszłorocznego koncertu sylwestrowego Telewizji Polsat mogli wziąć udział w konkursie SMS „Wygraj 100 000 zł lub auto oraz nagrody dodatkowe”. Prowadzący program zapewniali: „wystarczy, że wyślecie SMS o treści SYLWESTER pod numer 7370”, „dzisiaj gracie o jeden z tych czterech eleganckich samochodów”, „dzisiaj wieczorem dzwonimy wyłącznie do zwycięzców”. Zachęta do wysłania wiadomości SMS pojawiała się także na dole ekranu, wraz z dopiskiem „Reg.txt.str.463”.
Według ustaleń UOKiK wbrew przekazom wysłanie pojedynczej wiadomości SMS (koszt 3,69 zł) nie umożliwiało udziału w grze o przewidziane nagrody, było jedynie zgłoszeniem swojego udziału. Dopiero odesłanie odpowiedzi na dodatkowe dwa płatne SMS-y (o wybór nagrody głównej oraz o kod pocztowy) pozwalało uczestniczyć w kolejnym etapie konkursu.
W konkursie Polsatu zadanie finałowe dopiero 5 stycznia
W komunikacie UOKiK opisano, że uczestnicy konkursu wiadomość z zadaniem finałowym dostawali dopiero 5 stycznia 2022 r. i wtedy musieli wysłać kolejną, czwartą już wiadomość SMS (łącznie wydali więc 14,76 zł). Odpowiedzi na otrzymywane 31 grudnia i 1 stycznia SMS-y umożliwiały udział w grze o nagrody sylwestrowe i niespodzianki, czego nie sposób było wywnioskować z przekazu audycji. Wskazana zaś w komunikacji podczas programu strona 463 Telegazety odsyłała do całego spisu regulaminów i trzeba było wykonać kolejne działania żeby znaleźć odpowiednie zapisy.
- Konsumenci mają prawo wymagać, aby kluczowe informacje dotyczące zasad konkursu, możliwych do zdobycia na poszczególnych etapach nagród i kosztów związanych z uczestnictwem były jednoznaczne i nie wprowadzały w błąd. Muszą mieć pewność, że mogą polegać na tym, co prowadzący przekazują im w trakcie programu na żywo – na tej podstawie podejmują decyzję dotyczącą swojego udziału w konkursie i wydatkowania pieniędzy na ten cel. Podobnie jest z konkursowymi wiadomościami SMS - ich treść powinna być jasna i zrozumiała dla konsumentów. Gdyby od razu wiedzieli, że gra wymaga od nich podjęcia dodatkowych czynności i wydania większych środków, mogliby nie zdecydować się na uczestnictwo - komentuje Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jeżeli zarzuty się potwierdzą, Telewizji Polsat i spółce Teleaudio Dwa grozi kara w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu.
W ub.r. Telewizja Polsat zwiększyła przychody o 9,1 proc. do 1,65 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 16,4 proc. osiągnęła 445,6 mln zł zysku netto. 300 mln zł z zysku przeznaczono na wypłatę Cyfrowemu Polsatowi jako dywidendę.
Według danych Nielsen Audience Measurement ostatni koncert sylwestrowy Polsatu oglądało 3,81 mln widzów, z czego 3,1 mln w głównym Polsacie, 388,4 tys. w Polsat News, a 325 tys. w Polsat 2. Impreza od kilku lat odbywa się na Stadionie Śląskim w Chorzowie.
Grupa Cyfrowy Polsat z serią kar od UOKiK
Wiosną 2019 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtel kary wynoszące łącznie 39,5 mln zł. Chodziło o automatyczne włączanie przez firmę klientom usług kosztujących dodatkowo od 2 do 20 zł miesięcznie.
Pod koniec 2019 roku uprawomocnił się wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego uchylający decyzję dyrektora Izby Administracji Skarbowej, na mocy której Cyfrowy Polsat miał zapłacić 40,6 mln zł zaległego podatku dochodowego z 2011 roku wraz z odsetkami. Sąd umorzył też postępowanie w tej sprawie.
W grudniu ub.r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał decyzję prezesa UOKiK o grzywnach w łącznej kwocie 50,6 mln zł nałożonych na Polkomtel, operatora sieci Plus. Firma została ukarana za pobieranie dodatkowych opłat za streaming audio i wideo w ramach usługi internetowej.
Z kolei na początku br. SOKiK utrzymał karę w wysokości 34,9 mln zł nałożoną na Cyfrowy Polsat za to, że w czasie piłkarskiego Euro 2016, z którego transmisje oferował w systemie pay-per view, utrudniał swoim klientom dostęp do dwóch niemieckich kanałów pokazujących mecze z tego turnieju.
We wrześniu br. Sąd Najwyższy nie uwzględnił skargi kasacyjnej operatora sieci telekomunikacyjnej Plus (należącego do grupy Cyfrowy Polsat) na grzywnę nałożoną na spółkę przez prezesa UOKiK. Telekom zapłacił 18,4 mln zł za wprowadzenie odbiorców w błąd w kampanii „Power LTE bez limitu danych” z 2014 roku.
Dołącz do dyskusji: W sylwestrowym konkursie Polsatu widzowie bez szans na szybką wygraną? UOKiK stawia zarzuty, możliwa kara to 160 mln zł
Kto nie czyta regulaminów ten traci.