Polacy nie wierzą w dobre intencje mediów, co trzeci nie ufa mediom publicznym
65 proc. Polaków nie ufa informacjom wyczytanym w gazetach, 67 procent nie wierzy w to, co słyszy w radiu i telewizji. Co trzeci Polak nie ufa mediom publicznym - wynika z sondażu zrealizowanego przez Ipsos. - Jesteśmy nastawieni krytycznie i do mediów publicznych i komercyjnych, zależy jakie mamy poglądy polityczne - komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl medioznawca Maciej Myśliwiec.
Coroczne badania Ipsosu „Trust in Media” objęło odbiorców mediów w 27 krajach z całego świata. Okazało się, że nie tylko Polacy nie ufają mediom - ludzie we wszystkich badanych krajach byli podzieleni co do tego, czy ufają tradycyjnym przekaźnikom informacji. - Ale poziom zaufania do mediów różni się na poziomie rozmaitych krajów - czytamy we wprowadzeniu do raportu. IPSOS wskazuje na dwa decydujące o tym czynniki: rozpowszechnienie fałszywych informacji bez sprawdzenia i wątpliwości, jakie mamy co do intencji mediów.
65 procent Polaków nie wierzy w to, co przeczyta w gazecie. Mniej zaufania do gazet mają tylko mieszkańcy Serbii (88 proc.) Węgrzy (76 proc.) 67 proc. polskich odbiorców podchodzi nieufnie do informacji płynących z radia i telewizji. W tej kategorii zajmujemy przedostatnie miejsce - gorzej z zaufaniem w tej kwestii jest tylko w Serbii.
62 proc. Polaków nie ufa informacjom zamieszczanym na portalach internetowych (52 proc. nie ma zaufania, 10 proc. „zdecydowanie nie ufa”). Aż 47 proc. badanych Polaków oświadczyło, że rozpoznaje fake newsy zamieszczane w prasie (średnia w badaniu - 52 proc.), 53 proc. identyfikuje je w telewizji i radiu(tu średnia także wynosi 52 proc.), zaś 56 proc. Polaków identyfikuje fałszywe wiadomości w internecie (przy średniej ogólnej 62 proc.).
Ponad połowa Polaków zapytanych przez Ipsos (56 proc.) zadeklarowało, że wierzy za to w informacje przekazywane im przez ludzi, których znają. 17 proc. odpowiedziała, że „zdecydowanie im ufa”. Jedno z pytań dotyczyło też ważności przekazywanych przez media informacji. W tej kategorii 54 proc. Polaków odpowiedziało, że gazety informują o sprawach ważnych i potrzebnych, a 58 proc. badanych wskazało na ważność informacji z telewizji.
Polacy krytyczni wobec mediów publicznych
Twórcy raportu podkreślają, że na całym świecie opinie o tym, czy można ufać nadawcom publicznym bardziej niż prywatnym, są mocno podzielone. - W Indiach, Peru, Szwecji i Niemczech respondenci darzą większym zaufaniem nadawców publicznych. Z drugiej strony na Węgrzech i w Polsce większość odbiorców mediów ufa bardziej prywatnym nadawcom. Wyniki te wskazują, że nie można nakreślić globalnego trendu w zakresie zaufania do nadawców, ale poziom zaufania zależy od specyficznej dla danego kraju sytuacji organizacji i kontroli usług nadawczych - czytamy w podsumowaniu raportu.
Jedna trzecia Polaków nie ufa mediom publicznym i źle je ocenia, jedna trzecia badanych uda im i ocenia je dobrze.
Tylko 27 proc. Polaków uważa, że media publiczne zapewniają programy wysokiej jakości. Przeciwnego zdania jest połowa respondentów.
Zdaniem medioznawcy Macieja Myśliwca z raportu wynika, że Polacy są krytycznie nastawieni do wszystkich mediów, bez rozróżniania ich na prywatne i publiczne. - Wszystko zależy od tego po jakiej w stronie sceny politycznej ulokowali swoje poglądy. Jednak brak zaufania w ogóle do mediów może wynikać z tego, że rozczarowują się oni informacją otrzymywaną z kanałów masowych. Ta informacja jest szybka, niesprawdzona, bo zależy autorowi na czasie. Często jest przygotowana niechlujnie - komentuje w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl.
Myśliwca nie zaskakuje fakt, że bardziej ufamy informacji od osoby bliskiej niż od mediów. - To jest oparte o kwestie stricte kulturowe: bliskim po prostu powinno się ufać. Niemniej jednak powinniśmy pamiętać, że nie wiadomo skąd nasi bliscy biorą informacje i czy coś, co przekazali nam, jest wiarygodne. Bardzo ciężko dziś oddzielić fake news o informacji prawdziwej i nie każdy ma kompetencje żeby to zrobić.
Badanie przeprowadzono w 27 krajach na całym świecie za pośrednictwem systemu Ipsos Online. Kraje raportujące w tym wydaniu to: Argentyna, Australia, Belgia, Brazylia, Kanada, Chile, Chiny, Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Węgry, Indie, Włochy, Japonia, Malezja, Meksyk, Peru, Polska, Rosja, Arabia Saudyjska, Serbia , RPA, Korea Południowa, Hiszpania, Szwecja, Turcja i Stany Zjednoczone. Pomiędzy 25 stycznia a 8 lutego br. przepytano 19 541 osób w wieku 16-74 lata.
Dołącz do dyskusji: Polacy nie wierzą w dobre intencje mediów, co trzeci nie ufa mediom publicznym