Peppermint: dlaczego przygotowaliśmy takie logo Ministerstwa Zdrowia
Projektując nowe logo dla Ministerstwa Zdrowia, poszukiwaliśmy kompromisu między funkcjonalnością, minimalistycznym designem, a ograniczeniami narzucanymi przez rozporządzenia państwowe - tłumaczą przedstawiciele agencji Peppermint na łamach portalu Wirtualnemedia.pl
W 2013 roku zostaliśmy wyłonieni w procedurze rozeznania rynku w celu stworzenia identyfikacji wizualnej oraz projektu graficznego strony internetowej dla tego Ministerstwa.
Ministerstwo nie posiadało dotąd ani logo, ani spójnego systemu identyfikacji. Dotychczasowy znak graficzny, z którym przyszło nam się zmierzyć, składał się z obowiązkowego orła i napisu „Ministerstwo Zdrowia”. Brakowało w nim jakichkolwiek charakterystycznych elementów, które wyróżniałyby instytucję. Tymczasem nowy znak graficzny - co mocno podkreślał zleceniodawca - miał być przydatny w rozmaitych, formalnych i nieformalnych sytuacjach. W komunikacji z innymi instytucjami, jednostkami badawczymi, uniwersytetami, lekarzami, aptekarzami, pacjentami potrzebny był pojedynczy, wizualny wyróżnik. Na tyle wyrazisty, by można było natychmiast rozpoznać Ministerstwo Zdrowia, nawet w wariancie bez orła.
>>> Logo Ministerstwa Zdrowia za 30 tys. zł w ogniu krytyki ekspertów
Zgodnie z Ustawą o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych, Minister Zdrowia jest organem państwowym i może posługiwać się godłem, natomiast urząd obsługujący ten organ, czyli Ministerstwo Zdrowia nie powinno się nim posługiwać.
Taką rolę w zaprojektowanym przez nas logo pełni sygnet - błękitne litery MZ. W toku projektu zostało ustalone, że ma zostać przygotowany nie symbol, ale graficzna reprezentacja skrótu MZ. Stąd widoczne skojarzenia ze służbą zdrowia w wybranym przez nas czystym odcieniu błękitu i w typografii. Sygnet może być z powodzeniem stosowany także w sytuacjach mniej formalnych, np. przy akcjach społecznych Ministerstwa lub na gadżetach czy materiałach drukowanych - kiedy użycie orła jest niewskazane albo niepotrzebne.
Wyzwaniem dla strategów i designerów zaangażowanych w projekt okazał się chaos wizualny i niejednoznaczne wytyczne dotyczące CI polskich instytucji państwowych. Oczywiście, idealny system identyfikacji wizualnej w idealnym państwie powinien zakładać pełną spójność dla wszystkich ministerstw.
Blisko tego ideału jest choćby Wielka Brytania: identyfikacja wizualna opiera się o prosty kod kolorystyczny, zgodnie z którym każde ministerstwo ma przypisany kolor ministerstw.
W unifikacji jeszcze dalej posunęły się Niemcy: każdy z logotypów stanowi wariant tego samego znaku, a zmianom podlegają jedynie nazwy
Na przeciwległym biegunie znajduje się m.in. Dania, gdzie brakuje jednorodnego systemu identyfikacji, każde ministerstwo posługuje się odrębnymi znakami, kolorystyką, liternictwem, a jedynym wspólnym elementem jest korona. Symbol duńskiej monarchii pełni w tym systemie identyczną rolę, co polski orzeł.
Pod względem spójności wizualnej blisko nam właśnie do Danii. Eksperci od lat podkreślają, że Polska nie posiada jednorodnego systemu identyfikacji państwowych instytucji, w tym ministerstw. Elementem łączącym poszczególne logotypy - zresztą obowiązkowym - jest orzeł z państwowego godła. Warto przy tym przypomnieć, że niezgodna z oficjalnym wzorcem jest modyfikacja, upraszczanie czy kolorowanie wizerunku orła, co ma miejsce w niektórych logotypach.
Zgodnie z rozporządzeniem KPRM, jeden z wariantów stworzonego przez nas znaku obejmuje także orła (było to sporym wyzwaniem, zwłaszcza w poziomej wersji). Na pełny logotyp składają się więc: logotyp, czyli znak typograficzny, orzeł z godła państwowego oraz sygnet - minimalistyczne dwie litery, które są nowym znakiem rozpoznawczym ministerstwa.
Oprócz logo stworzyliśmy spójny system identyfikacji wizualnej, zarówno do użytku wewnątrz Ministerstwa Zdrowia (identyfikatory, tablice informacyjne, ścianki) jak do promocji poza nim (wizytówki, wzory dokumentów, gadżety, wzory materiałów prasowych).
Powstał też projekt strony internetowej, do którego stworzyliśmy zestaw charakterystycznych ikon pomocnych przy oznaczaniu konkretnych działów i treści. Architektura serwisu została zaprojektowana od podstaw, tak aby dostosować stronę pod różne grupy docelowe i żeby każdy użytkownik bez problemu docierał do poszukiwanych informacji. W tym celu zastosowaliśmy duże nagłówki, duże ikony reprezentujące poszczególne sekcje oraz infografiki.
W procesie tworzenia logo przygotowaliśmy kilka zróżnicowanych propozycji, które były rozwijane, weryfikowane i ostatecznie doprowadziły nas do obecnego kształtu.
W imieniu agencji Peppermint:
Bartek Cymer, dyrektor zarządzający
Marcin Piwnicki, dyrektor kreatywny
Agnieszka Strzemińska, senior strategy planner
Dołącz do dyskusji: Peppermint: dlaczego przygotowaliśmy takie logo Ministerstwa Zdrowia