Pepco zmienia dyrektora zarządzającego i obniża prognozę. Ciepły wrzesień szkodzi sprzedaży
Pepco Group, właściciel sieci handlowych Pepco i Dealz, obniża prognozę swojego bazowego zysku EBITDA w br. do 750 mln euro, tłumacząc to spowolnieniem sprzedaży i brakiem wzrostu marży. Zmienia się dyrektor zarządzający marką Pepco: Ananda Patela zastępuje Barry Williams, pełniący taką funkcję w sieci Poundland. Firma zapowiada, że nowy komitet wykonawczy przeprowadzi przegląd jej strategii.
W komunikacie Pepco Group przypomniała, że zgodnie ze swoim komunikatem z 12 września „w ostatnich tygodniach grupa odczuwała trudniejsze warunki handlu na naszych głównych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, przy słabszym popycie konsumenckim na kluczowe kategorie, tj. odzież i towary ogólnego przeznaczenia”. Przełożyło się to na niższe od oczekiwanych przychody Pepco w sierpniu, które pogorszyły się we wrześniu, przy spadku porównywalnej sprzedaży i słabszych niż oczekiwano wynikach nowych sklepów.
Pepco szkodzi ciepła pogoda i inflacja
- W związku ze spowolnieniem sprzedaży, nie zaobserwowaliśmy jak dotąd oczekiwanego wzrostu marż brutto, ponieważ w ofercie wciąż są produkty pochodzące z zapasów z początku roku zakupione po wyższych cenach. Ponadto, termin pojawienia się jesienno-zimowej kolekcji w sklepach zbiegł się z utrzymującą się rekordowo ciepłą pogodą na naszych głównych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, co osłabiło popyt ze strony klientów w tym okresie - wyliczono
- Słabsza sprzedaż, wraz z utrzymującą się presją inflacyjną po stronie kosztów oraz wpływem inwestycji w nowe sklepy, spowodowały dalszą korektę w dół naszej prognozy na cały rok 2023. Ponadto, w kontekście słabszego otoczenia handlowego, dokonaliśmy przeglądu poziomu rezerw magazynowych - dodano.
Pepco Group zakłada obecnie, że bazowa EBITDA za rok obrotowy 2023 (według standardu rachunkowości MSSF 16) wyniesie ok. 750 mln euro. w porównaniu do 731 mln euro za rok obrotowy 2022
Firma zaznaczyła, że niezależnie od słabszego niż oczekiwano wyniku finansowego, ma silny bilans oraz zapewnioną płynność poprzez dostęp do 400 mln euro w postaci gotówki i kredytów oraz generuje wysokie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej.
12 września Pepco Group informowała, że spodziewa się, iż wynik EBITDA (MSSF 16) na koniec 2022/23 będzie nieco niższy od pierwotnych założeń. Wcześniejsze prognozy dotyczące EBITDA na cały rok zakładały osiągnięcie kilkunastoprocentowego wzrostu EBITDA (MSSF 16) przy założeniu stałego kursu walutowego, zakładając brak dalszego znaczącego pogorszenia otoczenia handlowego.
Nowy dyrektor zarządzający Pepco
Pepco podało, że powołano nowy komitet wykonawczy, który przeprowadzi przegląd strategii w ramach całej grupy, zwracając szczególną uwagę na koszty i inicjatywy, które mogą przynieść odpowiednie korzyści w najbliższym czasie, przyspieszyć transformację w bardziej ujednoliconą organizację i ponownie skoncentrować się na głównych rynkach.
Ponadto Anand Patel, dyrektor zarządzający marką Pepco, rezygnuje ze stanowiska ze skutkiem natychmiastowym. Zastąpi go Barry Williams, poprzednio dyrektor zarządzający sieci Poundland. Austin Cooke, który jest obecnie dyrektorem operacyjnym (COO) Poundland, przejmie rolę dyrektora zarządzającego tej sieci.
- Pozostajemy pewni możliwości zbudowania wiodącego w Europie sprzedawcy dyskontowego, oferującego konsumentom doskonałą wartość w szerokim zakresie produktów FMCG, odzieży i towarów ogólnego przeznaczenia. Naturalne jest jednak, że musimy ponownie skupić się na sednie naszej działalności, jednocześnie zapewniając bardziej zrównoważony wzrost. Musimy poprawić rentowność i generowanie gotówki w ramach naszej podstawowej działalności, jednocześnie realizując precyzyjniej plan wzrostu na rynkach, na których jesteśmy obecni - powiedział cytowany w komunikacie Andy Bond, prezes Pepco Group. Bond kieruje spółką od połowy wrześnie, po tym jak ze stanowiska dyrektora generalnego ustąpił Trevor Masters.
Pepco Group opublikuje 12 października 2023 r. informację o wynikach finansowych za IV kwartał roku obrotowego 2023. Jak podano, informacje dotyczące zrewidowanych planów strategicznych grupy zostaną przedstawione podczas spotkań z inwestorami zaplanowanymi na 18 października 2023 r.
Pepco Group przeceniona na giełdzie
W czwartek rano, po publikacji komunikatu o słabszej sprzedaży i prognozie oraz przeglądzie strategii, akcje Pepco Group na warszawskiej giełdzie taniały o ok. 7 proc. Potem spadek się pogłębł, na koniec sesji walory zostały przecenione o 20,7 proc. do 20,80 zł.
Od początku stycznia br. kurs zmalał o 47 proc. Przy cenie 20,80 zł za akcję kapitalizacja spółki wynosi 12 mld zł. W czasie czwartkowej sesji zmalała o ok. 2 mld zł. Większościowym akcjonariuszem jest Pepco Holdco, ma 78,9 proc. walorów.
W trzecim kwartale obecnego roku obrotowego Grupa Pepco osiągnęła przychody w wysokości 1,37 mld euro, co oznacza wzrost 12,5 proc. przy stałym kursie walutowym. Sprzedaż w ujęciu LFL, czyli w porównywalnej liczbie sklepów, spadła jednak o 1,2 proc. Firma wyjaśniała to „trudnymi warunkami handlowymi w kwietniu i maju, szczególnie w Europie Środkowej, oraz silniejszym okresem porównawczym w poprzednim roku”.
W pierwszych dziewięciu miesiącach roku obrotowego przychody Grupy Pepco wyniosły 4,209 mld euro, czyli o 19,3 proc. więcej niż rok temu przy założeniu stałych kursów walutowych. Do tego wyniku przyczynił się wzrost przychodów sieci Pepco o 29,3 proc. i Poundland Group (w jej skład wchodzi obecny w Polsce sklep Dealz) o 7,1 proc. Grupa Pepco jest właścicielem sieci Pepco i Dealz w Europie (w tym w Polsce) oraz sieci Poundland w Wielkiej Brytanii.
Dołącz do dyskusji: Pepco zmienia dyrektora zarządzającego i obniża prognozę. Ciepły wrzesień szkodzi sprzedaży