Orlen wydaje na reklamy telewizyjne cztery razy więcej, ale tylko w TVP
Przez pierwsze dwa miesiące br. koncern paliwowy PKN Orlen wydał na reklamę telewizyjną blisko 1,9 mln zł. To niemal czterokrotnie więcej niż rok wcześniej. Firma inwestuje jednak głównie w stacjach należących do Telewizji Polskiej.
W styczniu i lutym br. wydatki reklamowe PKN Orlen na reklamę w stacjach telewizyjnych wyniosły 1 895 152 zł (dane cennikowe netto, bez rabatów, Nielsen Audience Measurement). To o 293 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu ub.r.
Blisko 99 proc. całego budżetu reklamowego Orlenu w pierwszych dwóch miesiącach br. trafiło do kanałów należących do Telewizji Polskiej. Firma promowała się w blokach reklamowych emitowanych w TVP1, TVP2, TVP Sport i TVP Rozrywkowa.
W styczniu br. marketer ten śladowe kwoty zainwestował w reklamę na antenie TVN Turbo i TV Republika. W lutym jego reklamy były obecne już tylko w TVP1, TVP2 i TVP Sport.
Strategia takiego lokowania budżetu tv jest o tyle zaskakująca, że z analizy za cały 2016 i 2015 rok wynika, że reklamy Orlenu emitowane były na antenach kilkudziesięciu komercyjnych kanałów tematycznych. I tak np. w całym ub.r. firma wydała ok. ponad 50 tys. zł w Disco Polo Music, 109 tys. zł w Eska TV, ponad 60 tys. zł w Fokus TV, blisko 1,5 mln zł w Polsacie, ponad 101 tys. zł w Polsat Film, ponad 258 tys. zł w Stopklatce, blisko 128 tys. zł w Tele5, 314 tys. zł w TV4, ok. 100 tys. zł w TV6, ok. 184 tys. zł w TVN, 265 tys. zł w ATM Rozrywka, 182 tys. zł w 8TV.
Biuro prasowe Orlenu nie wyjaśniło nam, z czego wynika taka strategia lokowania budżetu reklamowego w telewizji. - Co do zasady PKN Orlen ze względów konkurencyjnych nie ujawnia informacji na temat wartości realizowanych projektów marketingowo-wizerunkowych. Nasze cele w tym zakresie realizujemy z użyciem różnych kanałów przekazu, gwarantujących dotarcie do określonych grup docelowych. Nie jest naszą praktyką komentowanie szczegółów współpracy z obecnymi czy potencjalnymi kontrahentami - odpowiedziała firma na nasze pytania.
Wydatki reklamowe PKN Orlen (dane cennikowe, bez rabatów, Kantar Media | ||||||
Stacja | I' 2015 | II'2015 | I'2016 | II'2016 | I'2017 | II'2017 |
TVN | 159 650 | 0 | 183 810 | 0 | 0 | 0 |
TVN Turbo | 0 | 0 | 9 009 | 8 360 | 1 056 zl | 0 |
TVN24 | 25 540 | 0 | 51 931 | 0 | 0 | 0 |
TVP Sport | 0 | 0 | 908 | 0 | 7 733 zl | 1 711 zl |
TVP1 | 61 300 | 0 | 210 265 | 0 | 1 070 850 zl | 92 290 zl |
TVP2 | 61 550 | 0 | 0 | 0 | 512 875 zl | 204 600 zl |
TVP3 | 0 | 0 | 9 796 | 2 063 | 0 | 0 |
TVP INFO | 780 | 0 | 6 078 | 0 | 0 | 0 |
TVP Rozrywka | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 487 zl | 0 |
TV Republika | 0 | 0 | 0 | 0 | 550 zl | 0 |
Z danych NAM wynika, że w marcu br. PKN Orlen nie korzystał z emisji klasycznych spotów reklamowych i billboardów sponsorskich w żadnej telewizji.
Obecnie Orlen promuje swoją markę poprzez lokowanie produktu w serialu „Rodzinka.pl”. W jednym z odcinków w marcu Ludwik Boski „wymachiwał” koszulką, w której biegają uczestnicy Orlen Warsaw Maratonu. Z kolei w odcinku emitowanym w ostatni piątek umieszczono scenę, w której Kuba Boski jest pracownikiem jednej ze stacji Orlenu i próbuje dość upartemu klientowi wręczyć kartę podarunkową tej firmy. A że klient wciąż się nie zgadza, Boski ma okazję, by wymienić praktycznie wszystkie jej zalety.
Orlen należy do grona tych czołowych firm z udziałem Skarbu Państwa, które od kilku miesięcy konsekwentnie redukują wydatki reklamowe w stacjach komercyjnych, zwiększając je w kanałach należących do Telewizji Polskiej.
W ocenie ekspertów z domów mediowych nie ma w sumie nic dziwnego w tym, że państwowe firmy kierują swoje budżety do państwowej telewizji. Twierdzą także, że tak naprawdę wydatki reklamowe spółek z udziałem Skarbu Państwa mają marginalne znaczenie dla przychodów komercyjnych nadawców. Uważają też, że dzięki takiej strategii lokowania przez nie budżetów Telewizja Polska wbrew pozorom wcale nie zyska.
Dołącz do dyskusji: Orlen wydaje na reklamy telewizyjne cztery razy więcej, ale tylko w TVP