Organizatorzy eventów chłodno o pomocy rządu. Kładą na stół kolejne pomysły
W ocenie Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń rządowa pomoc w czasie drugiego lockdownu "jest daleka od optymizmu". Branża ma jednak kolejne konkretne propozycje na poprawę sytuacji dotkniętych kryzysem firm.

Od początku pandemii do polskich przedsiębiorców trafiło już ponad 175 mld złotych - podało Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii. Jednak jak wskazuje w wydanym w środę komunikacie Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń, zrzeszająca sześć branż tworzących przemysł eventów, skala pomocy przy drugim lockdownie (jesień-zima) jest niewystarczająca.
- Nowy Rok rozpoczęliśmy dobrą wiadomością o uwzględnieniu w programie tarczy 2.0 PFR kodu 73.11.z, o co walczyliśmy przez kilka miesięcy. Niestety szczegółowe warunki pomocy sprawią, że realna pomoc nadal ominie istotną część podmiotów na rynku. Nadal więc wiele agencji funkcjonuje w poczuciu, że po roku pandemii nie ma stabilnego mechanizmu wsparcia, który branżom zamkniętym dawałby poczucie, że wraz z rozwojem wypadków, nie są pozbawione pomocy - ocenia Dominik Górka, Klub Agencji Eventowych SAR.
O dopisaniu kodu agencji reklamowych, pod którym działa też wiele firm eventowych - czyli 73.11.z - pisaliśmy już w tym miesiącu na łamach Wirtualnemedia.pl. Już wtedy jednak branża zgłaszała wątpliwości, jak w praktyce będzie odbywało się przyznawanie pomocy.
Przemysł spotkań i wydarzeń w tarapatach
O bardzo trudnej sytuacji w swojej branży opowiada Olga Krzemińska-Zasadzka ze Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel SOIT: - Od marca 2020 roku czyli od 11 m-cy pandemii rynek przemysłu spotkań i wydarzeń skurczył się już o 30 proc. z powodu upadłości, zawieszeń działalności, czy przebranżowień. Pokładaliśmy więc bardzo duże nadzieje w tarczy PFR 2.0 , niestety według naszych szacunków 95% agencji incentive travel – członków Stowarzyszenia z sektora MŚP nie otrzyma subwencji PFR 2.0. Powodem jest przede wszystkim wykluczający limit 144 tys. zł (dla MŚP) na pracownika dla subwencji 1.0 i 2.0 oraz definicja pracownika przyjęta przez PFR, co daje naszym firmom niekorzystny przelicznik wielkości subwencji i firmy nie mogą skorzystać z pomocy pokrycia 70% kosztów stałych nawet w najmniejszym zakresie. Dlatego sugerujemy w rozmowach z PFR umożliwienie firmom, które wystąpiły w Tarczy 1.0 o 8% subwencji przy spadku 75 proc. i posiadających spadek ponad 60% obecnie skorzystania z Tarczy 2.0 z limitem wyłącznie na ę tarczę w wysokości 72 tys. zł na pracownika/personel.
Przedstawiciele przemysłu spotkań i wydarzeń wskazują na jeszcze jeden problem - dotyczy on przedsiębiorstw powiązanych kapitałowo. - Przedsiębiorstwa posiadające np. wspólnych właścicieli mają obowiązek zliczać liczbę pracowników całej grupy do analizy swojego statusu Mikro/ MŚP/ Duże. Posiadają wspólne limity pomocy np. 3 mln euro dla MŚP. Jednak przy przeliczniku limitu 144 tys. zł na pracownika nie mogą uwzględniać etatów dowolnie wewnątrz grupy - opowiada Łukasz Adamowicz z SOIT.
Podobny problem związany z limitem na pracownika w programie PFR 2.0 da się zaobserwować w firmach organizujących imprezy artystyczne i rozrywkowe.

Konkretne propozycje branży spotkań i wydarzeń
W związku z narastają frustracją przedsiębiorców i zakładanymi coraz liczniej pozwami sądowymi, członkowie Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń przyłączają się też do rekomendacji wprowadzenia mechanizmu odszkodowawczego za okres ograniczeń działalności w pandemii.
W tym tygodniu sztab kryzysowy i Rada Medyczna przy Prezesie Rady Ministrów mają rozmawiać na temat restrykcji i ich ewentualnego luzowania. Brakuje jakichkolwiek informacji odnośnie do procedur odmrażania turystyki, branży spotkań, branży rozrywkowej. Tymczasem przedsiębiorcy mają już od dawna gotowych kilka postulatów i w tym temacie.
- Protokoły bezpieczeństwa zostały już opracowane wczesną jesienią zeszłego roku i aktualizowane we współpracy z nami w ostatnich dniach. Jesteśmy zdania, że powinniśmy utrzymać przyjęte zasady, które stosowaliśmy w krótkim okresie odmrożenia po wakacjach. Podpisujemy się pod postulatem, że odmrażanie wydarzeń kulturalnych i biznesowych powinno być jednoczesne. Jesteśmy też zgodni, że powinniśmy rozpocząć odpowiedzialnie od 25%, a na następnym etapie - 50% obłożenia - opisuje Paula Fanderowska, prezeska Stowarzyszenia Konferencje & Kongresy w Polsce.
Jak wskazuje Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń, opisane wyżej fazy dopuszczania frekwencji/obłożenia obiektów uwzględniałyby też opcję nielimitowanego wstępu dla zaszczepionych i ozdrowieńców (z zaświadczeniem lekarskim/testem antygenowym i przeciwciałami we krwi).
Innym pomysłem organizacji jest włączenie branż eventowej, targowej i konferencyjnej do wsparcia logistycznego realizacji Narodowego Programu Szczepień, z wykorzystaniem obiektów, ich zaplecza sprzętowego i personelu. Przedstawiciele branży podnoszą też pomysł wdrożenia fiskalnych instrumentów wspierających firmy z przemysłu spotkań i wydarzeń np. obniżenie stawki VAT na wydarzenia, czy ulgi podatkowe.
SKKP postuluje również uruchomienie w Polsce instrumentu popytowego podobnego do austriackiego Funduszu Gwarancyjnego uruchomionego dla organizatorów konferencji i kongresów na lata 2021-2022. Tamtejszy rząd przeznaczy 300 milionów euro na zabezpieczenie finansowe firm, w przypadku ewentualnego odwołania lub znaczącego ograniczenia wydarzenia z powodu COVID- 19, minimalizując w ten sposób ryzyko strat. Łączna kwota funduszu to 300 mln euro.
"Wprowadzenie podobnego modelu w Polsce byłoby nieocenionym wsparciem w fazie odbudowy branży kongresowej i na pewno pomógłby promocji naszego kraju na mapie kongresowej Europy, co będzie szczególnie ważne w realiach post-covidowej walki o rynek" - opisuje Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń.
Przedstawiciele branż związanych z eventami rekomendują również wdrożenie projektów testujących bezpieczeństwo realizacji wydarzeń, na wzór podobnych inicjatyw w Holandii, Hiszpanii, Danii czy Niemczech tak, aby wzmocnić pozytywny przekaz do klientów i uczestników wydarzeń na etap odmrażania tego sektora, ze wsparciem medialnym w myśl hasła “Znów się SpotykaMY”.
Dołącz do dyskusji: Organizatorzy eventów chłodno o pomocy rządu. Kładą na stół kolejne pomysły