Rząd zapowiada system zdalnej pracy oraz nauki dla urzędników i obywateli. Ma powstać do września 2021 r.
System zdalnej pracy oraz nauki dla urzędników i obywateli (SZPoN) powstanie do września 2021 r. Będzie wspomagał współpracę między urzędami, jak i kontakty między administracją a obywatelami - zapowiedział sekretarz stanu ds. cyfryzacji w KPRM Marek Zagórski.
Minister Zagórski poinformował, że prace nad systemem SZPoN rozpoczęły się jeszcze przed pandemią. "Celem tej koncepcji jest opracowanie i wdrożenie jednolitego systemu pracy zdalnej i nauki dla obywateli i urzędników" - powiedział podczas poniedziałkowej konferencji.
SZPoN będzie składał się z platformy e-learningowej
Jak wyjaśnił Marek Zagórski, SZPoN będzie składał się z platformy e-learningowej, która pozwoli na szybkie przygotowywanie kursów przez różne podmioty w administracji. "Obserwacje pokazały, że te systemy i różne stosowane obecnie rozwiązania są bardzo rozproszone. Pandemia spowodowała, że również inne elementy, które w pierwszej fazie pracy uznawaliśmy za możliwe do rozpatrzenia w kolejnych krokach stały się ważne, w tym - przede wszystkim platformy do zdalnej pracy" - powiedział minister.
Przygotowywany przez zespół ds. cyfryzacji system ma połączyć rozwiązania do pracy zdalnej dla urzędników z platformą wspomagającą realizację zdalnej edukacji, która docelowo ma być rozciągnięta również na naukę szkolną.
Dodatkowo, system ma składać się z platformy usprawniającej komunikację między obywatelami i urzędnikami - zapowiedział sekretarz stanu.
Zagórski poinformował ponadto, że SZPoN będzie mógł być integrowany z innymi planowanymi systemami, jak i istniejącymi już usługami cyfrowymi polskiej administracji.
Realizacja projektu odbywa się z funduszy europejskich, a finalizacja prac nad nim spodziewana jest do września tego roku.
Wirtualny (i bezpieczny) urząd
Pierwszy moduł SZPoN, czyli zdalna praca/wirtualny urząd, to połączenie szeregu funkcjonalności dotychczas rozproszonych pomiędzy różnymi narzędziami:
- narzędzie do telekonferencji z modułem video (połączenia wewnątrz i na zewnątrz organizacji, linki wysyłane e-mailem),
- narzędzie do współdzielenia dokumentów, budowania list zadań oraz przydzielania ich innym osobom (np. w ramach jednego Departamentu lub Wydziału), tworzenia list spraw „do załatwienia” (tzw. „to do”) oraz integracji ich z kalendarzem,
- moduł dla obywatela umożliwiający umawianie spotkań z urzędnikiem w celu załatwienia konkretnej sprawy.
Szkolenia dla urzędników i obywateli
Moduł umożliwiający zdalną naukę będzie umożliwiał publikowanie i odbywanie kursów skierowanych do poszczególnych grup pracowników urzędów (np. z zakresu dostępności cyfrowej dla redaktorów stron www), jak również do wszystkich pracowników konkretnego urzędu.
SZPoN będzie też dawał możliwość zamieszczania szkoleń skierowanych do obywateli, np. na temat segregacji śmieci, itp.
Przykładowe funkcjonalności tego modułu to m.in.:
- narzędzie do tworzenia i edycji kursów,
- rejestracja automatyczna (na podstawie danych użytkownika),
- komunikacja na żywo,
- grywalizacja,
- planowanie wydarzeń LIVE,
- system tworzenia i edycji ankiet,
- system tworzenia i edycji testów.
"Mamy trzynastą pozycję w indeksie cyfryzacji gospodarki"
Obecna na konferencji wiceszefowa MFiPR Małgorzata Jarosińska-Jedynak przypomniała, że według danych GUS w 2019 r. z e-administracji w Polsce skorzystało ponad 40 proc. obywateli. "Minęły czasy, kiedy Polacy niechętnie korzystali z nowych rozwiązań w administracji. E-administracja to wygoda, poprawa jakości usług i zwiększenie dostępu do informacji publicznej" - zaznaczyła. Jej zdaniem polska gospodarka obecnie bardzo szybko się cyfryzuje - "mamy trzynastą pozycję w indeksie cyfryzacji gospodarki, w którym ujmowane jest 90 państw" - powiedziała Jarosińska-Jedynak. Polityk przytoczyła również raport Instytutu Sobieskiego, według którego Polska do 2023 roku może stać się jednym z liderów cyfryzacji.
Wiceminister podkreśliła, że projekt wdrożenia SZPoN będzie miał charakter ogólnopolski. Będzie on realizowany przez KPRM i dzięki temu jej zdaniem ma być spójny z innymi aplikacjami z zakresu e-administracji.
Jak zaznaczyła Jarosińska-Jedynak, upowszechnienie się systemu może wpłynąć na zmniejszenie kolejek w urzędach, a także usprawnić komunikację między administracją i obywatelami, jak i umożliwić współpracę zdalną urzędników przy jednoczesnym podnoszeniu kompetencji obywateli w ramach platformy e-learningowej.
"To dzięki cyfryzacji mogliśmy podczas pandemii spotykać się, robić zakupy czy załatwiać sprawy w urzędach" - przypomniała Jarosińska-Jedynak.
Dołącz do dyskusji: Rząd zapowiada system zdalnej pracy oraz nauki dla urzędników i obywateli. Ma powstać do września 2021 r.