Onet, TVN i WP najpopularniejszymi źródłami newsów, najmniej wiarygodne TVP i „Gazeta Polska”
Polscy internauci najczęściej czerpią informacje z Onetu, WP.pl i TVN24, a spośród platform społecznościowych - z Facebooka. Najbardziej wiarygodne są RMF FM i Radio ZET, a najmniej - TVP, „Gazeta Polska”, „Super Express” i „Fakt”. Już 20 proc. użytkowników deklaruje, że płaci za treści internetowej w sieci.
Według tegorocznego badania Digital News Report, zrealizowanego na zlecenie Instytutu Reutersa, 55 proc. polskich internautów przynajmniej raz w tygodniu przegląda informacje na Onecie, 48 proc. na WP.pl, a 40 proc. na TVN24.pl.
Z marek prasowych najpopularniejszy pod tym względem jest portal „Gazety Wyborczej” Wyborcza.pl (23 proc. wskazań), z marek radiowych - RMF24.pl (też 23 proc.), a z marek regionalnych - Naszemiasto.pl (11 proc.).
9 proc. internautów wymieniło Pikio.pl, 7 proc. - profile Mariusza Maksa Kolonki, a 5 proc. - serwis Polska Niepodległa.
Polsat News przed TVP, RMF FM przed Radiem ZET
Z mediów pozainternetowych na czele są treści informacyjne TVN (czyli „Fakty”, TVN24 i TVN24 BiS), z których przynajmniej raz w tygodniu korzysta 50 proc. respondentów. 44 proc. wskazało RMF FM, a 34 proc. Polsat News, który wyprzedził treści informacyjne TVP (31 proc.) i Radio ZET (30 proc.).
Wśród dzienników najpopularniejsza w celach informacyjnych jest „Gazeta Wyborcza” (22 proc.) przed „Faktem” (20 proc.), „Super Expressem” (17 proc.) i „Rzeczpospolitą” (10 proc.), a wśród tygodników - „Newsweek Polska” (10 proc.) przed „Angorą” i „Polityką” (po 9 proc.).
Onet bardziej wiarygodny niż WP i Interia
RMF FM za godne zaufania uznaje 72 proc. internautów, a przeciwnego zdania jest 10 proc., natomiast w przypadku Radia ZET takich opinii jest odpowiednio 69 i 11 proc.
Regionalne dzienniki z 66 proc. pozytywnych wskazań i 10 proc. negatywnych są bardziej wiarygodne niż Polsat News (odpowiednio 65 i 13 proc.), Onet (65 i 15 proc.) i treści informacyjne TVN (63 i 18 proc.). Interia z 61 proc. dodatnich i 13 proc. krytycznych ocen wiarygodności wypada nieco lepiej niż WP.pl (61 proc. i 16 proc.) i znacznie lepiej od „Gazety Wyborczej” (58 i 23 proc.).
Treściom informacyjnym TVP ufa 43 proc. internautów, a przeciwnego zdania jest aż 39 proc. W przypadku „Gazety Polskiej” jest to odpowiednio 43 i 31 proc., w przypadku „Super Expressu” - 44 i 30 proc., a „Faktu” - 45 i 31 proc.
Ogółem informacje podawane w mediach za wiarygodne uważa 45 proc. polskich internautów. 37 proc. wierzy newsom w mediach społecznościowych, a 46 proc. tym w wyszukiwarkach internetowych.
20 proc. respondentów stwierdziło, że płaci w sieci za treści informacyjne. To o 4 pkt proc. więcej niż w ub.r.
Informacje częściej ze smartfonów niż komputerów
W ciągu ostatnich pięciu lat odsetek internautów przeglądających informacje w sieci wzrósł z 84 do 87 proc., a tych robiących to w social media - z 52 do 66 proc. W przypadku telewizji nastąpił natomiast spadek z 81 do 75 proc., a w przypadku prasy drukowanej - z 28 do 24 proc.
Smartfony w minionym pięcioleciu stały się ważniejszych urządzeniem do szukania informacji niż komputery. Z tych pierwszych korzysta w tym celu już 79 proc. internautów (wobec 52 proc. w 2015 roku), a z tych drugich - 69 proc. (pięć lat temu było to 81 proc.).
Wśród czołowych platform społecznościowych zdecydowanie najważniejszym źródłem informacji jest Facebook. Newsy przegląda tam 65 proc. polskich internautów, o 4 proc. więcej niż w ub.r. To ponad trzy czwarte z 83 proc. użytkowników korzystających z tej platformy.
Z YouTube’a korzysta w tym celu 36 proc. polskich internautów (po spadku o 3 proc. w ciągu roku), z Messengera - 24 proc. (wzrost o 2 proc.), z Instagrama - 12 proc. (3 proc. w górę), a Twittera - 11 proc. (1 proc. w górę).
Digital News Report jest oparty na ankietach przeprowadzonych w styczniu i lutym br. wśród ponad 80 tys. internautów w 40 krajach z całego świata. W Polsce sondaż objął 2 008 użytkowników.
Dołącz do dyskusji: Onet, TVN i WP najpopularniejszymi źródłami newsów, najmniej wiarygodne TVP i „Gazeta Polska”