SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Mocne fundamenty polskiej gospodarki

Walka o naszą suwerenność gospodarczą wciąż trwa. Polska gospodarka wykazała w ostatnich latach bardzo wysoką odporność na różne szoki zewnętrzne. Warto odnotować, że w 2020 r., kiedy to wybuchła pandemia koronawirusa skala realnego spadku PKB była jedną z najniższych w Europie. Z kolei zarówno w 2021 r., jak również w 2022 r., kiedy doszło do ożywienia gospodarczego szybkość realnego wzrostu PKB w naszym kraju była jedną z najwyższych na Starym Kontynencie. Odporność polskiej gospodarki przekłada się między innymi na to, że agencje ratingowe utrzymują swoje oceny dla Polski na stosunkowo wysokim poziomie.

fot. materialy reklamowe fot. materialy reklamowe

Za szczególnie interesujące można uznać stwierdzenia analityków japońskiej agencji ratingowej R&I, którzy w swoim raporcie napisali, że ,,pomimo kontynuowania stosunkowo ekspansywnej polityki fiskalnej, oczekiwana jest poprawa równowagi fiskalnej po zakończeniu działań antyinflacyjnych”, a ,,również wskaźnik długu publicznego jest pod kontrolą”. W świetle tego ostatniego wniosku warto zauważyć, że relacja długu publicznego do PKB w Polsce kształtowała się w 2022 r. na niższym poziomie, niż w UE, a także na niższym poziomie, niż w strefie euro. Polska gospodarka oceniana jest prawdopodobnie jako mocna z fundamentalnego punktu widzenia nie tylko przez inwestorów finansowych.

Inwestorzy zainteresowani dokonując bezpośrednich inwestycji zagranicznych podejmują określone działania, o czym świadczy na przykład pojawienie się informacji o inwestycji amerykańskiej spółki Intel, produkującej półprzewodniki, w Miękini koło Wrocławia. Zważywszy także na to, że stopa bezrobocia w naszym kraju jest bardzo niska na tle zdecydowanej większości państw członkowskich Unii Europejskiej można z przekonaniem powiedzieć, że polska gospodarka jest bardzo mocna i jesteśmy świadkami w dużym stopniu sukcesu gospodarczego, co jak widać doceniają także i te podmioty zagraniczne, które chcą w Polsce inwestować np. budując nowe fabryki.

Zobacz również: https://www.obserwatorfinansowy.pl/tematyka/rynki-finansowe/bankowosc/repolonizacja-kapital-jednak-ma-ojczyzne/
 

Potrzebna jest dalsza repolonizacja naszej gospodarki

Aby ten sukces uznać za pełny brakuje pojawienia się kolejnych etapów repolonizacji poszczególnych segmentów naszej gospodarki. To w dużym stopniu zadanie dla przyszłych naszych pokoleń. Aby do takiej repolonizacji mogło dość potrzebna jest wiara w polskie siły i nie przejmowanie się nadmiernie tym, co sądzi o nas zagranica. Z tego punktu widzenia ważne jest podejmowanie wszystkich tych działań, które będą miały na celu budowanie dumy narodowej.

Repolonizacja polskiej gospodarki pozostaje długoterminowym zadaniem, ale warto zauważyć, że w tym zakresie w ostatnich latach odnieśliśmy już przecież istotne sukcesy.  np. I tak bank Pekao SA powrócił z włoskich rąk w polskie ręce. Ponadto dzięki aktywności PKN Orlen udało się dokonać repolonizacji mediów lokalnych poprzez przejęcie ich z rąk niemieckich. Takie sukcesy możliwe były dlatego, że uświadamialiśmy sobie, jak ważne jest budowanie suwerenności gospodarczej naszego kraju i pojawiła się determinacja w realizacji działań mająca na celu zwiększenie udziału polskiej własności w poszczególnych segmentach naszej gospodarki. Taka determinacja była możliwa dlatego, że władza publiczna podjęła odpowiednie działania duchem patriotyzmu gospodarczego.

Patriotyzm gospodarczy motorem rozwoju społeczno-gospodarczego Polski

Patriotyzm gospodarczy może być motorem rozwoju społeczno-gospodarczego Polski. Skoro przez patriotyzm rozumie się miłość do Ojczyzny, to w takim razie patriotyzm gospodarczy można rozumieć jako miłość do Ojczyzny w obszarze gospodarki. Osobiście wyróżniam patriotyzm gospodarczy oddolny oraz odgórny. Przez patriotyzm gospodarczy oddolny można rozumieć ogół tych wszystkich działań podejmowanych przez konsumentów oraz przedsiębiorców, których celem jest popieranie w swoich wyborach gospodarczych tego, co rodzime. Przykładowo w odniesieniu do konsumentów patriotyzm gospodarczy, zwany też w tym przypadku patriotyzmem konsumenckim sprowadzać się będzie do preferowania w swoich wyborach towarów oferowanych przez producentów postrzeganych jako producenci krajowi oraz usług świadczonych przez usługodawców postrzeganych, jako usługodawcy krajowi.

Patriotyzm gospodarczy może być motorem rozwoju społeczno-gospodarczego Polski. Skoro przez patriotyzm rozumie się miłość do Ojczyzny, to w takim razie patriotyzm gospodarczy można rozumieć jako miłość do Ojczyzny w obszarze gospodarki

Patriotyzm oddolny był silnie rozwinięty w okresie zaborów, kiedy nasi rodacy wcielali w życie hasło ,,swój do swojego po swoje”. Taka postawa została bardzo dobrze przedstawiona w serialu ,,Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy”. Pokazano tam różne działania Polaków w zaborze pruskim, którzy tworzyli różne przedsięwzięcia gospodarcze, na przykład banki spółdzielcze, sklepy czy też fabryki. Także i dziś patriotyzm gospodarczy o charakterze oddolnym jest obecny w naszej rzeczywistości gospodarczej. Tworzy się wręcz moda na polskość.

Potrzebna wiedza o strukturze własnościowej podmiotów gospodarczych

Z badań socjologicznych przeprowadzonych na grupie krajów europejskich, wynika, że Polska zajmuje drugie miejsce w Europie pod względem stopnia patriotyzmu konsumenckiego. Oczywiście konsumenci chcący podejmować decyzje o podłożu patriotycznym powinni mieć prawo do uzyskania wiedzy np. o strukturze własnościowej poszczególnych podmiotów gospodarczych działających na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Pewną pomocą w tym może być np. publikowana co roku lista 500, opracowywana na zlecenie gazety „Rzeczpospolita”. Obejmuje ona różne podmioty gospodarcze i na niej dokładnie zaznaczono, które z nich są polskie, a które zagraniczne.

Istotną pomocą dla konsumentów jest aplikacja „Pola”, której użytkowanie pozwala określić polskość poszczególnych produktów w czasie wizyty w sklepie. Warto zauważyć, że twórcy tej aplikacji otrzymali nagrodę prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej dr. Andrzeja Dudy wręczoną z okazji Święta Niepodległości. To bardzo ważne wydarzenie pokazuje, iż w dzisiejszym świecie patriotyzm gospodarczy jest jedną z tych form patriotyzmu, za którą opowiada się także prezydent Polski. To wielkie umocnienie dla naszych wszelkich działań.

Potrzeba przynależności ważną cechą działania człowieka

Istotną rolę w kształtowaniu postaw patriotyzmu gospodarczego odgrywają też sportowcy. Pojawiają się m.in. w reklamach polskich produktów i usług. W kontekście patriotyzmu konsumenckiego warto zauważyć, że jest on jedną z potrzeb członków wspólnoty narodowej. Można tu nawiązać do koncepcji tzw. piramidy potrzeb stworzonej przez Abrahama Maslowa, który twierdził, że po zaspokojeniu potrzeb biologicznych i potrzeby bezpieczeństwa kolejną bardzo ważną potrzebą jest potrzeba przynależności. Może być ona realizowana także przez patriotyzm gospodarczy.

Zobacz również: https://www.obserwatorfinansowy.pl/bez-kategorii/rotator/eksporterzy-pod-wlasnym-i-cudzym-logo/

Patriotyzm gospodarczy od strony przedsiębiorcy

Warto nawiązać do zagadnienia bojkotu konsumenckiego. Bojkot, w tym bojkot towarów zagranicznych, jest prawem klienta. O koncepcji bojkotu w walce ekonomicznej między narodami pisał znany przedwojenny polski ekonomista prof. Roman Rybarski. Wielką zasługę w propagowaniu idei patriotyzmu konsumenckiego miał śp. prof. Witold Kieżun, który w swoich wypowiedziach podkreśla rolę obrony tego, co polskie, w sferze gospodarczej.

W kontekście zagadnień związanych z tematyką patriotyzmu gospodarczego w ostatnich latach wiele mówi się w naszym kraju o społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa. Dyskusja ta ma swój związek z refleksją dotyczącą celów działalności przedsiębiorstwa w gospodarce rynkowej. W sposób bardziej szczegółowy wspominam o tym w swej książce „Patriotyzm gospodarczy” wydanej przez Wydawnictwo Zysk i S-ka.

W tym kontekście pojawiają się niejako dwa sposoby myślenia. Z jednej strony mamy zwolenników tezy, iż jedynym celem przedsiębiorstwa powinno być maksymalizowanie zysku. Ten sposób rozumowania nawiązuje do sposobu myślenia typowego dla krajów anglosaskich, przede wszystkim USA czy też Wielkiej Brytanii. Z drugiej strony są ci, którzy uważają, że przedsiębiorstwo musi uwzględniać w swojej działalności dążenie do zysku, ale nie powinien to być jedyny cel jego działalności. Tego typu myślenie jest typowe dla takich krajów jak: Japonia, Niemcy czy też Francja.

Duże znaczenie w dyskusji nad celami działalności przedsiębiorstwa odgrywa katolicka nauka społeczna. Święty Jan Paweł II w encyklice „Centesimus annus” w punkcie 35 wskazał, że zysk z działalności przedsiębiorstwa ma oczywiście swoje znaczenie, ale jego celem powinno być przetrwanie przedsiębiorstwa jako grupy osób – jako wspólnoty. Tego typu myślenie powinno być coraz szerzej promowane, gdyż ma ogromne znaczenie także z punktu widzenia sytuacji na rynku pracy.

Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa znajduje swój wyraz m.in. w tworzeniu różnych indeksów giełdowych, które z założenia obejmują tylko te podmioty gospodarcze, które spełniają kryteria tak czy inaczej rozumianej społecznej odpowiedzialności. Przykładowo warszawska giełda papierów wartościowych (GPW) utworzyła indeks Respect, obejmujący takie przedsiębiorstwa, które spełniają trzy grupy kryteriów. Po pierwsze, spółka powinna realizować określone cele ekologiczne, po drugie, powinna spełniać określone wymogi związane z realizacją tzw. ładu korporacyjnego, czyli sposobu kierowania przedsiębiorstwem, a po trzecie, powinna spełniać określone wymogi związane z zagadnieniami pracowniczymi. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa może być także powiązana z patriotyzmem gospodarczym.

W przypadku przedsiębiorstw państwowych można bowiem oczekiwać szczególnego zaangażowania w projekty mające wydźwięk patriotyczny

Rola spółek SP w promowaniu patriotyzmu gospodarczego

Spółki Skarbu Państwa przyznają się np. do współfinansowania różnych ważnych przedsięwzięć o charakterze kulturalnym czy też edukacyjnym. W przypadku przedsiębiorstw państwowych można bowiem oczekiwać szczególnego zaangażowania w projekty mające wydźwięk patriotyczny. Mówiąc o związkach społecznej odpowiedzialności z patriotyzmem gospodarczym, szczególnie warto podkreślić rolę takich podmiotów gospodarczych, których kierownictwo, a przede wszystkim właściciele, za jeden z ważnych celów uważają utrzymanie polskiego charakteru przedsiębiorstwa.

Warto przy okazji odwołać się do pewnego przypadku. Otóż zapytano kiedyś prezesa pewnej japońskiej firmy, czy to, że w innym kraju są niższe podatki, może skłaniać go do przeniesienia siedziby firmy za granicę. Odpowiedział, że jego firma nie może tak postąpić, gdyż wówczas uległyby likwidacji miejsca pracy w jego ojczyźnie, a on czuje się odpowiedzialny za swoją społeczność, w której funkcjonuje. Taka postawa jest godna poparcia i powinna być promowana także we wszystkich polskich placówkach edukacyjnych – szkołach podstawowych, średnich i wyższych.

Dołącz do dyskusji: Mocne fundamenty polskiej gospodarki

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl