Ministerstwo kultury finalizuje nową ustawę abonamentową. 6/8 zł miesięcznie z PIT lub KRUS
W ministerstwie kultury i dziedzictwa narodowego kończą się już prace nad nową ustawą abonamentową - poinformował Paweł Lewandowski, wiceminister tego resortu. Ma ona wejść w życie od początku 2019 roku.
W rozmowie z Radiem Maryja wiceminister Lewandowski mówił o całościowej ustawie abonamentowej, która ma zastąpić ustawę uszczelniająca abonament. Rząd chyłkiem wycofał się z prac nad nią, gdy okazało się, że jej rozwiązania mogą budzić niezadowolenie społeczne.
Zdaniem Pawła Lewandowskiego - nowe prawo ma regulować stawkę abonamentu na kwotę od 6 do 8 zł doliczanych co miesiąc do podatku PIT lub składki KRUS. Prace nad ustawą ministerstwie kultury i dziedzictwa narodowego mają już dobiegać końca. Ma ona kompleksowo uregulować kwestie modelu finansowania mediów publicznych. Resort kultury jednak obawia się, że nowa ustawa zostanie objęta przez Komisję Europejską obowiązkiem notyfikacji jako pomoc publiczna.
O tym, że nowy sposób płacenia daniny publicznej będzie musiał być uregulowany przez Unię Europejską, mówił też w maju br. minister kultury Piotr Gliński. - Pracujemy nad tym, aby jak najszybciej te problemy rozwiązać. Będziemy chcieli jak najszybciej tę ustawę procedować. Nowy model polega na tym, że składka abonamentowa będzie doliczana do PIT-u albo do KRUS-u, ponieważ wszyscy Polacy płacą albo PIT, albo KRUS, w zależności od tego, czy ktoś jest rolnikiem, czy też nie. Będzie do kwota 6-8 zł miesięcznie doliczana do tej jednej lub drugiej składki - powiedział Lewandowski.
Na razie nie wiadomo, kiedy resortowy projekt wejdzie pod obrady rządu. Według wstępnych założeń ministerstwa kultury, nowe przepisy miałby zacząć obowiązywać od początku 2019 roku.
W 2016 roku wpływy z abonamentu radiowo telewizyjnego wyniosły 749,9 mln zł, a zapłaciło go 1,12 mln spośród 3,2 mln zobowiązanych do tego gospodarstw domowych. 365,5 mln zł otrzymała Telewizja Polska, 185,9 mln zł - Polskie Radio, a 170,6 mln zł - publiczne stacje regionalne.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji pod koniec maja podała, że od stycznia br. liczba osób terminowo płacących abonament wzrosła o 155,1 tys., do 1,4 mln.
W 2016 roku TVP zanotowała 872 mln zł wpływów z reklam (o 5,4 proc. mniej niż rok wcześniej) i 365,5 mln zł z abonamentu radiowo-telewizyjnego (o 9,6 proc. mniej niż w 2015 roku). W minionym roku TVP zanotowała 180 mln zł straty. W ub.r. Polskie Radio zanotowało 293 mln zł przychodów, o 1,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Zysk spółki wyniósł 2,47 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Ministerstwo kultury finalizuje nową ustawę abonamentową. 6/8 zł miesięcznie z PIT lub KRUS
Jedynym rozwiązaniem jest zakończenie zabawy władzy w media i ich sprzedanie, są one całkowicie zbędne.