Microsoft ogłasza budowę własnego metaverse
Microsoft rozpoczyna budowę własnego środowiska metaverse. Gigant z Redmond zamierza ulepszyć komunikator Teams, wprowadzając wirtualną przestrzeń kooperacyjną i awatary 3D.
Wygląda na to, że Metaverse nie będzie domeną wyłącznie Facebooka. Przypomnijmy, że w czwartek Facebook oficjalnie potwierdził, że zmienia nazwę korporacyjną na Meta (pod nową nazwą będzie funkcjonować od początku grudnia). Jego szef Mark Zuckerberg zaprezentował, jak będzie można korzystać z metaverse - projektu opartego na wirtualnej rzeczywistości, który ma jego zdaniem być następcą mobilnego internetu.
Microsoft zainwestuje we własny metaverse
Podobne plany rozwojowe przedstawił właśnie Microsoft, zapowiadając własny metaverse, a w zasadzie różnorakie metaversy o zróżnicowanej użyteczności. Amerykański koncern zamierza wprowadzić nowe funkcje umożliwiające wirtualną współpracę na wielu płaszczyznach. Firma zapewni użytkownikom aplikacji możliwość stworzenia własnego, reprezentatywnego awatara, nakładanego na obraz przechwytywany przez kamerę.
Podczas konferencji Microsoft Ignite, Satya Nadella, dyrektor generalny firmy przedstawił plany stworzenia współdzielonych wirtualnych światów w postaci całkowicie nowych platform, które pozwolą ludziom osadzić świat rzeczywisty w cyfrowych realiach. Technologia zastosowana przez Microsoft ma równocześnie zapewnić każdemu użytkownikowi „prawdziwą obecność w przestrzeni cyfrowej”. Należy tu zaznaczyć, tworzone przez firmę struktury będą funkcjonowały w obrębie usługi chmury Microsoft Cloud.
Metaverse umożliwia dzielenie się doświadczeniami zarówno w świecie fizycznym, jak i cyfrowym. W miarę jak przedsiębiorstwa przyspieszają swoją cyfrową transformację, metaverse może pomóc ludziom spotkać się w środowisku cyfrowym, uczynić spotkania bardziej komfortowymi dzięki wykorzystaniu awatarów i ułatwić kreatywną współpracę na całym globie - czytamy na blogu firmy Microsoft.
Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości
Warto przypomnieć, że firma w tym roku zainwestowała we framework o nazwie Microsoft Mesh, który umożliwia przenoszenie elementów rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości do realnego świata. Okazuje się, że ta struktura zostanie wkrótce dodana do komunikatora Teams, umożliwiając użytkownikom stworzenie swoich awatarów w wersji 3D i 2D. Dodatkowo, do aplikacji zostanie dodana kolekcja wstępnie utworzonych przestrzeni wirtualnych, umożliwiając użytkownikom zmianę środowiska pracy podczas spotkań. Microsoft twierdzi również, że w przyszłości konsumenci korzystający z Teams, w trakcie trwania rozmów będą mogli dostosowywać do swoich potrzeb wirtualne obiekty, takie jak m.in. tablice, wyświetlacze, billboardy, czy wyrenderowane wersje 3D przedmiotów.
Microsoft wyraźnie stawia na technologię wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości i to właśnie przy ich zastosowaniu metaverse ma pokazać swoje prawdziwe możliwości. Firma zaznaczyła, że posiadacze gogli VR, takich jak chociażby Oculus Quest 2 czy HoloLens produkcji Microsoftu, będą mogli „wejść” do wirtualnego świata, by w pełni poczuć zmianę środowiska. Awatary 3D mają natomiast imitować ruch rąk i mowę dzięki sygnałom odbieranym przez kamerę i mikrofon. Microsoft dodaje również, że w przyszłości, dzięki lepszym czujnikom, Mesh for Teams będzie działać sprawnie na powszechnie używanych urządzeniach jak laptopy i smartfony.
Koncern zapowiedział również usługę Dynamics 365 Connected Spaces, którą opisał na swoim blogu w następujących słowach - Ten produkt, będący obecnie w fazie przedpremierowej, zapewnia nowe spojrzenie na sposób, w jaki ludzie przemieszczają się i wchodzą w interakcje z niemal każdą przestrzenią, od sklepu detalicznego po halę fabryczną, oraz jak zarządzają zdrowiem i bezpieczeństwem w hybrydowym środowisku pracy.
Nie zapominajmy również, że technologia wirtualnej rzeczywistości jest także stosowana przy produkcji gier, a tak się składa, że Microsoft jest właścicielem Xboxa i zamierza to wykorzystać.
Możecie spodziewać się wykorzystania tej technologii w grach. Dla przykładu gra Halo jest w pewnym sensie metaverse. Minecraft to metaverse, podobnie jak Flight Simulator. W pewnym sensie te gry są dziś w świecie 2D. Pytanie brzmi - czy możemy teraz przenieść je do pełnego świata 3D? Absolutnie planujemy to zrobić - powiedział Satya Nadella.
Premierowa wersja programu Microsoft Teams z obsługą Mesh pojawi się na rynku w pierwszej połowie 2022 roku. Wraz z nią użytkownicy otrzymają możliwość tworzenia awatarów oraz udostępniania plików pakietu Office rzutowanych w wirtualnej rzeczywistości. Obecnie framework znajduje się w fazie zamkniętych testów.
Dołącz do dyskusji: Microsoft ogłasza budowę własnego metaverse