Meta musi sprzedać platformę Giphy
Brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynku orzekł, że należący do koncernu Meta Facebook ma odsprzedać zakupioną wcześniej platformę Giphy. Według instytucji przejęcie narusza równowagę rynkową i może doprowadzić do nieuzasadnionej przewagi konkurencyjnej.
Giphy funkcjonuje na rynku od 2013 r. Platforma założona przez Alexa Chunga i Jace’a Cooke’a służy do obsługi GIF-ów, czyli krótkich animowanych grafik wykorzystywanych głównie w internecie.
Początkowo Giphy oferowała wyłącznie wyszukiwarkę GIF-ów w sieci, później na platformie pojawiły się także narzędzia i opcje ułatwiające tworzenie przez użytkowników ich własnych animacji.
Czytaj także: Fałszywe wiadomości na Facebooku przyczyniają się do kryzysu migracyjnego na granicy
CMA: Meta ma sprzedać Giphy
W połowie maja 2020 r. Facebook (będący obecnie częścią koncernu Meta) kupił Giphy za kwotę 400 mln dol. Wkrótce po tym transakcja wzbudziła wątpliwości brytyjskiego Urzędu ds. Konkurencji i Rynku (CMA). Regulator rozpoczął postępowanie mające wyjaśnić, czy zakup Giphy nie narusza równowagi rynkowej i warunków uczciwej konkurencji. Jednak Facebook nie był skłonny do współpracy w tym zakresie, za co CMA nałożył na koncern karę w wysokości 50,5 mln funtów.
Teraz CMA wydał ostateczne orzeczenie w sprawie przejęcia Giphy przez Facebooka. Urząd stanął na stanowisku, ze transakcja ta może poważnie wpłynąć na równowagę konkurencyjną w obszarze mediów społecznościowych, zaś Facebook zyska nieuzasadnioną przewagę w postaci przekierowywania do swojego ekosystemu ruchu ze strony użytkowników korzystających z plików typu GIF.
We’ve directed #Facebook to sell Giphy after finding the takeover could reduce competition between social media platforms and increase Facebook’s already significant market power. pic.twitter.com/yRaPxMR43z
— Competition & Markets Authority (@CMAgovUK) November 30, 2021
Stuart McIntosh, szef zespołu CMA zajmującego się postępowaniem w sprawie Giphy zaznaczył w komunikacie, że dominacja Facebooka (obecnie Mety) w obszarze animowanych grafik dotyczy nie tylko samych użytkowników, ale także segmentu reklamowego.
Czytaj także: Facebook Protect startuje w Polsce. Będzie chronić konta dziennikarzy
W tej sytuacji brytyjski regulator orzekł, że platforma Giphy ma zostać przez Facebook odsprzedana zewnętrznemu podmiotowi, który zostanie zaakceptowany przez CMA.
Meta nie zgadza się z tą decyzją i wśród różnych scenariuszy rozważa odwołanie od decyzji. Przedstawiciele koncernu argumentują, że wsparcie ze strony Facebooka gwarantuje Giphy dalszy dynamiczny rozwój i w żaden sposób nie zagraża konkurencji na rynku.
Dołącz do dyskusji: Meta musi sprzedać platformę Giphy