SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wydawcy 70 lokalnych portali połączyli siły. Pomagać będzie im Google

W środę zawiązał się Ogólnopolski Klaster Mediów Lokalnych „Lokalsi”. Tworzy go kilkudziesięciu małych wydawców, ale przedsięwzięcie jest otwarte na nowych członków. - Na starcie zrzeszamy portale, które mają 8,5 mln unikalnych użytkowników. Chcemy być istotną siłą na ogólnopolskim rynku medialnym i reklamowym - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Piotr Piotrowicz, prezes patronującego nowej inicjatywie Stowarzyszenia Mediów Lokalnych. Lokalni wydawcy chcą razem też ruszać na rynek reklamy. 

Pierwszy z lewej: prezes SML, Piotr Piotrowicz, podczas środowej koferencji inaugurującej Ogólnopolski Klaster Mediów Lokalnych Fot. Julia PiotrowiczPierwszy z lewej: prezes SML, Piotr Piotrowicz, podczas środowej koferencji inaugurującej Ogólnopolski Klaster Mediów Lokalnych Fot. Julia Piotrowicz

O powołaniu Klastra Mediów Lokalnych jego założyciele informowali w środę na konferencji prasowej, która odbyła się w siedzibie Polskiej Agencji Prasowej.

- Klastry są niesłychanie ciekawą propozycją dla ludzi prowadzących działalność gospodarczą. A małe lokalne wydawnictwa to nic innego, jak firmy funkcjonujące na rynku. Długo myśleliśmy jaka formuła byłaby najlepsza do uzyskania synergii niedużych lokalnych portali i wydaje nam się, że klaster jest jakby uszyty na miarę takich firm - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Piotr Piotrowicz, prezes SML.

Inicjując powstanie Klastra jego założyciele podkreślają, iż chcieliby, żeby zapisało się do niego jak najwięcej lokalnych portali. Grupa założycielska to kilkudziesięciu wydawców - łącznie ponad 70 lokalnych portali.

- To duża siła, ale mamy nadzieję, że Lokalsi, szybko będą się rozrastali - komentuje Patryk Ślęzak, członek Zarządu SML, wydawca lokalnych portali w Łodzi i na Mazowszu. - Mamy trzy główne cele: działalność lobbingowa na rzecz małych wydawców, porozumienie reklamowe członków organizacji oraz reprezentacja lokalnych mediów na rozmaitych forach - uzupełnia Piotr Piotrowicz.

                                                                 Fot. Julia Piotrowicz/SML

“Realna siła na rynku mediów i reklamy”

Grupa założycielska to teraz prawie 70 portali z całej Polski. Nie wszystkie są członkami SML, natomiast stawiają sobie wspólne cele.

- Chodzi także o to, aby zaczęto poważnie podchodzić do lokalnych mediów, bo one stanowią prawdziwą siłę. Tymczasem przy rozmaitych okazjach jesteśmy pomijani, zapomina się o nas. Niedawnym przykładem było powołanie Związku Pracodawców Mediów Cyfrowych: nikt nawet słowem nie wspomniał tam o lokalnych wydawcach. Tymczasem stanowimy naprawdę realną siłę – mówi nam Piotrowicz.

Grupa założycielska generuje łącznie około 20 milionów sesji miesięcznie, a strony portali odwiedziło tylko we wrześniu ponad 8,5 miliona użytkowników, co znaczy, że Klaster już teraz jest dużą grupą medialną. Jedną z jego misji jest - według założycieli - obrona polskich mediów lokalnych. Na co dzień wydawcy borykają się też z problemami związane z niezwykle szybko rozwijającymi się technologiami informacyjnymi. -To nie tylko kwestia dostępu do takich technologii, ale przede wszystkim bariera ekonomiczna, która skutecznie blokuje dynamiczny rozwój tego sektora rynku – podkreślano podczas spotkania.

W czasie konferencji przedstawiciele Google Polska potwierdzili wolę współpracy z nowo powołanym Klastrem. Daniel Rząsa, szef Google News Lab - zapowiedział wsparcie bezpieczeństwa lokalnych portali poprzez udostępnienie wszystkim założycielom tzw. kluczy bezpieczeństwa oraz wykorzystanie w ich działalności ochrony gwarantowanej przez platformę Project Shield.

“W grupie bezpieczniej”

Chociaż założyciele deklarują głośno, że nie zawiązali się przeciwko komukolwiek, w ich słowach pobrzmiewa chęć rywalizacji o medialny tort z dużymi wydawcami cyfrowymi, którzy stworzyli Związek Pracodawców Mediów Cyfrowych. - “Rywalizacja” to może za duże słowo, chcemy bronić tego, co nam się należy - słyszymy w kuluarach. 

Ten niepokój  wybrzmiewał też w ogłoszonym na początku października memorandum, w którym mali wydawcy dawali wyraz swojemu niepokojowi, związanemu z powstaniem Związku Pracodawców Mediów Cyfrowych. Sprowadza się on do kwestii: czy duzi wydawcy będą walczyli o pieniądze od tech-gigantów tylko dla siebie, czy też dla mniejszych podmiotów również. Zarząd Stowarzyszenia Mediów Lokalnych alarmował wtedy, że pomijanie lokalnych mediów grozi powstaniem w Polsce "pustyni medialnych". Teraz niewielcy zbierają się w Klaster, by tym wspólnie skuteczniej walczyć - także o pieniądze od “gatekeeperów”. 

Ogólnopolski Klaster Mediów Lokalnych w środę nie wyłonił zarządu. 
 

Dołącz do dyskusji: Wydawcy 70 lokalnych portali połączyli siły. Pomagać będzie im Google

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
bubel
Tam jakieś stare dziady rządzą? Koszty wynajęcia sali PAP to koszty jednego sensownego SEO-wca na miesiąc.

Róbcie swoje zamiast organizować konferencje.
odpowiedź
User
cypis
Aha.
Czyli duże media sobie, lokalne sobie, a małe nielokalne w czarnej du....
odpowiedź
User
@bubel
Pewnie wiekowo jest różnie. Ale mnie ten materiał też zniechęca, bo mówi się o jakimś nowym tworzę, podaje zasięgi, ale zabrakło kluczowej informacji, kto konkretnie wchodzi w skład stowarzyszenia i czy wyczerpuje to lokalne media, czy może nie.
odpowiedź