Biedronka i Lidl z najbardziej lojalnymi klientami
Sieci sklepów Biedronka i Lidl uzyskały najwyższy wskaźnik rekomendacji Net Promoter Score (NPS) dla sieci handlowych, określający stopień lojalności klientów - wynika z badania GfK Shopping Monitor 2018.
Ponad 40 proc. nabywców deklaruje, że zawsze lub często bierze udział w programach lojalnościowych. Na przestrzeni ostatnich lat odsetek ten utrzymuje tendencję wzrostową - w porównaniu z rokiem 2014, wzrósł o 15 p.proc.
W relacji rok do roku, w 2017 nastąpił spadek liczby nabywców realizujących większość misji zakupowych. Zwiększyła się średnia miesięczna częstotliwość realizacji bieżących rutynowych zakupów, nieznacznie wzrosła także średnia wartość pojedynczej transakcji. Największe wzrosty w jednorazowych wydatkach odnotowano w przypadku zakupów okolicznościowych, poszukiwania okazji i/lub promocji oraz zakupów spontanicznych.
- Specyfika kanału sprzedaży warunkuje realizację określonej misji zakupowej. Sklepy dyskontowe coraz częściej stają się miejscem dokonywania bieżących rutynowych zakupów, odwrotnie niż ma to miejsce w supermarketach, gdzie w przypadku tego rodzaju misji zakupowej odnotowano spadki - ocenia Renata Twardowska, ekspert GfK w dziale consumer panel & shopper.
Biorąc pod uwagę znajomość sieci detalicznych, niemal wszyscy nabywcy wskazują sieć Biedronka. Ponadto, ponad połowa z nich jako pierwszą wymienia tę sieć spontanicznie. Na kolejnych miejscach znalazły się sieci Lidl, Tesco i Kaufland ze znajomością wspomaganą na poziomie 70-83 proc.
Pod względem znajomości sieci drogeryjno-kosmetycznych najczęściej wymieniane są sklepy sieci Rossmann (88 proc.), Drogerie Natura (52 proc.) oraz Hebe (41 proc.). Sieć Rossmann jest również najczęściej polecaną drogerią wśród klientów regularnych i okazjonalnych.
- Na rynku sieci drogeryjno-kosmetycznych sklepy sieci Rossmann wyróżniają się przystępnymi cenami, dogodną lokalizacją oraz częstymi promocjami. Atutem Drogerii Natura jest szeroka oferta produktów w atrakcyjnych cenach. Odmiennie są postrzegane sieci Douglas i Sephora, które z jednej strony są kojarzone z wyższymi cenami, z drugiej strony jednak – z unikatowością oferty i produktami wysokiej jakości - komentuje Renata Twardowska.
Badanie GfK Shopping Monitor 2018 zostało przeprowadzone w listopadzie 2017 roku metodą wywiadów face-to-face CAPI na próbie osób odpowiedzialnych za zakupy produktów FMCG do gospodarstwa domowego. Wskaźnik rekomendacji Net Promoter Score stanowi różnicę między klientami-promotorami, polecającymi dany sklep a klientami, którzy odradzają zakupy w tym sklepie.
Dołącz do dyskusji: Biedronka i Lidl z najbardziej lojalnymi klientami