Kawiarnie sieciowe coraz popularniejsze. Latte najpopularniejszą kawą
Rośnie popularność kawiarni sieciowych. Od trzech lat systematycznie przybywa im klientów, a ponadto coraz więcej z nich deklaruje, że kawiarnie sieciowe to miejsce, w którym najczęściej piją kawę - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.
Obecnie 53 proc. badanych deklaruje, że w ciągu ostatniego miesiąca odwiedzili kawiarnię sieciową. Od 2009 roku obserwowany jest stały wzrost klientów tego typu lokali.
Miejscem, w którym respondenci najczęściej piją kawę niezmiennie od kilku lat pozostaje dom. Jednocześnie rośnie popularność kawiarni sieciowych, które są wybierane niemal tak samo często jak własna kuchnia.
W kawiarniach sieciowych nadal najczęściej wybieraną kawą jest latte. Zaraz po niej plasuje się espresso, będące ulubioną kawą mężczyzn, zwłaszcza w wieku 40-55 lat. Popularność espresso rośnie też wśród kobiet – obecnie ten napój kobiety wybierają częściej niż cappuccino, które w poprzednich latach plasowało się bezpośrednio po kawie latte.
Wybierając kawiarnię respondenci najczęściej kierują się przede wszystkim smakiem kawy i innych napojów, dobrą lokalizacją oraz miłą atmosferą. W porównaniu z poprzednim rokiem wzrosło znaczenie dwóch innych czynników: dobrego smaku ciast i deserów (wzrost o 4%) oraz atrakcyjnych promocji (wzrost o 7%). Natomiast rzadziej konsumenci zwracają uwagę na miłą obsługę (spadek o 5%).
Stopniowo maleje zainteresowanie bezprzewodowym internetem w kawiarni, mimo iż jest to nadal najbardziej pożądana usługa dodatkowa. Jednocześnie niezmiennie na drugim miejscu znajduje się dostęp do aktualnej prasy. Wzrasta z kolei zainteresowanie telewizją (z 15% w 2011 r. do 24% w 2012 r.), którą częściej zainteresowani są mężczyźni niż kobiety.
Do najczęściej odwiedzanych kawiarni sieciowych należą niezmiennie Coffeehaeven, Tchibo, Empik Café, Starbucks i Grycan. Spontanicznie jako najbardziej znaną kawiarnię sieciową respondenci wymieniali Coffeeheaven, zaś kawiarnią, która odnotowała w tym zakresie najwyższy wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem jest Starbucks. Najbardziej skłonni do aktywnego rekomendowania swojej ulubionej kawiarni są konsumenci korzystający z Costa Cafe, Coffeeheaven oraz E. Wedel.
Piąta edycja corocznego badania Cafe Monitor została zrealizowana przez ARC Rynek i Opinia w kwietniu 2012 r. metodą CAWI, próba N=1104. Badanie przeprowadzono na grupie miejskiej losowo wybranych osób w wieku 16-55 lat, odwiedzających kawiarnie nie rzadziej niż raz na miesiąc.
Dołącz do dyskusji: Kawiarnie sieciowe coraz popularniejsze. Latte najpopularniejszą kawą