Jakie są ulubione marki Polaków? Oto raport
Masło Mleczna Dolina, mleko Łaciate, czekolada Milka, chipsy Lay’s - znalazły się w przygotowanym przez aplikację Listonic rocznym podsumowaniu najpopularniejszych produktów i top marek. Na listach zakupów było mniej kawy, ale za to Polacy zwracali większą uwagę na jej markę.
Jedna z najpopularniejszych w Polsce aplikacji do list zakupów i promocji - Listonic - sprawdziła zainteresowanie piętnastoma podstawowymi produktami z koszyka zakupowego Polaka i popularność największych marek produktów spożywczych. Pod lupą znalazło się między innymi masło, mleko, czekolada, chipsy, ser żółty, herbata, soki owocowe czy papier toaletowy i szampon do włosów oraz takie marki jak Mleczna Dolina, Wedel, Milka, Lay’s, Światowid, Lipton, Tymbark, Velvet czy Head&Shoulders.
Czego kupowano mniej, a czego więcej?
Z raport Listonic wynika wyraźne zmniejszenie popytu na produkty codziennego użytku. Liczba dodań do list zakupów papieru toaletowego spadła o 11,75 proc., a mydła o 10,49 proc. W kategorii szamponów zanotowano największy spadek – aż 16,92 proc.
- Produkty higieny osobistej to kategoria, która zanotowała bardzo wyraźne spadki w ostatnich dwunastu miesiącach. Wpływ na to ma zarówno bogatsza oferta np. pianek do mycia rąk czy żeli pod prysznic (konkurujących z tradycyjnym mydłem), jak i przenoszenie zakupów kosmetycznych do sklepów internetowych. Niemal niezmiennym zainteresowaniem cieszyły się pasty do zębów - mówi Małgorzata Olczak, head of sales w Listonic.
Kosmetyki to jednak nie jedyna kategoria, której zainteresowanie zmalało. Polacy dodali do list zakupów także mniej mleka, sera żółtego czy kawy. W zupełnie innej sytuacji są producenci produktów proteinowych, które notowały wzrost o 40 do nawet 100 proc. Według danych z paragonów, opracowanych przez Centrum Monitorowania Rynku, tylko w supermarketach i sklepach małoformatowych średnia wartość paragonu w 2024 roku była wyższa niż w 2023 roku.
Marki, które królują w koszykach Polaków
Sensodyne (pasta do zębów), Lipton (herbata), Actimel (jogurty) oraz Berlinki (parówki) to marki, które nie tylko zwyciężyły w swoich kategoriach, ale także zgarnęły aż od 49 do 55 proc. wszystkich dodań do list zakupów z marką. Pozycję lidera z zeszłego roku utrzymała m.in. herbata Lipton, mleko Łaciate, parówki Berlinki czy masło Mleczna Dolina. Co ciekawe pomimo wielu promocji masło Pilos ponownie nie znalazło się na podium. Do zmian doszło natomiast między innymi w kategorii czekolad oraz soków. Na pierwsze miejsce (z drugiego) awansowała Milka oraz Tymbark.
Łącznie 7 marek utrzymało pozycję lidera z poprzedniego roku, 12 marek znalazło się na podium pomimo braku miejsca w czołówce w ubiegłym roku, a 19 marek zmieniło swoje dotychczasowe miejsce na podium. Polacy są najbardziej przywiązani do marek kaw i szamponów, a najmniej - do marki mleka i papieru toaletowego.
Dołącz do dyskusji: Jakie są ulubione marki Polaków? Oto raport