SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Jaki był 2008 rok w branży telewizyjnej?

Specjalnie dla portalu Wirtualnemedia.pl mijający rok w branży telewizyjnej podsumowują m.in. : Mirosław Błaszczyk (prezes Polsatu), Arnaud de Villeneuve (prezes Canal+ Cyfrowy), Simon Boyd (prezes UPC Polska), Marek Szafarz (TVN), Izabela Wiley (dyrektor MTV Polska), Jarosław Burdek (wicedyrektor TVP2) i Ryszard Sibilski (dyrektor Endemol Polska).

Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań mijającego roku w mediach i reklamie. Dzisiaj na temat kończącego się roku wypowiadają się przedstawiciele telewizji.



Zarejestruj się, wymieniaj wiedzę, doświadczenia i poglądy z innymi profesjonalistami
Cafe.Wirtualnemedia.pl - portal społecznościowy dla ludzi mediów, reklamy, internetu, marketingu, PR, badań i gospodarki!


miroslablaszczykMirosław Błaszczyk, prezes zarządu Telewizji Polsat

Najważniejsze rynkowe wydarzenie 2008 roku

Postępujący rozwój i wzrost w udziałach oglądalności kanałów tematycznych. Widownia staje się coraz bardziej sprofilowana i potrzebuje stacji o węższej tematyce. Naszą odpowiedzią na tą tendencję jest start kanałów Polsat News, Play i Cafe.

Największe zaskoczenie

Rozwój wydarzeń w TV Puls. Stacja zbudowała profesjonalny zespół dziennikarzy, który nie przetrwał w jej strukturach nawet roku. Wycofanie się Ruperta Murdocha pokazuje, iż nawet znaczne środki finansowe nie gwarantują szybkiego sukcesu. Polski widz jest wymagający, a my na jego zaufanie pracowaliśmy wiele lat. Doświadczenie TV Puls jest tylko potwierdzeniem dojrzałości i siły polskiego rynku telewizyjnego.

Człowiek, bądź ludzie którzy wywarli największy wpływ na rynek

Trudno jest wskazać osobę, o której można by powiedzieć, że rzeczywiście wywarła wpływ na rynek, w efekcie czegoś coś by się zmieniło lub zapanowała jakaś nowa tendencja.

Jaki był 2008 rok dla Polsatu?

Trudny, pracowity ale też pełen zmian, nowości i wyzwań. Przede wszystkim uruchomiliśmy trzy nowe kanały tematyczne - Polsat News, Play i Cafe. Jako pierwsza telewizja komercyjna w Polsce, samodzielnie pokazywaliśmy jedną z trzech - obok igrzysk olimpijskich i mistrzostw świata- najważniejszych imprez sportowych na świecie, czyli Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. Wzmocniliśmy siłę i wartość naszej marki - Polsat w rankingu Premiumbrand został uznany marką najbardziej zaangażowaną społecznie, a w rankingu Marqa 2008 utrzymaliśmy pozycję z zeszłego roku, kiedy to otrzymaliśmy wyróżnienie jako najbardziej dynamicznie rozwijająca się polska marka. Wszystkiego tego nie osiągnęlibyśmy bez ogromnych nakładów wysiłku i kosztów, ale efekty potwierdzają trafność obranej przez zarząd strategii.



arnoludArnaud de Villeneuve, prezes zarządu Canal+ Cyfrowy

Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku?

Najważniejszym wydarzeniem dla branży telewizyjnej w 2008 roku było podjęcie prac z regulatorami UKE i KRRiT dotyczących cyfrowej telewizji naziemnej, która z będzie kolejnym etapem rozwoju rynku telewizyjnego w Polsce.

Co było największym zaskoczeniem?

Pozytywnym

Pomimo wieszczonego spowolnienia gospodarczego i relatywnie wysokiego już poziomu nasycenia rynku płatnych telewizji (sięgającego w Polsce 50 proc. gospodarstw domowych, a dla porównania we Francji wynoszącego ok. 40 proc.) popyt jest wciąż duży, a konsumenci bardzo dobrze reagują na oferty. Sprzedaż Cyfry+, która w ostatnich miesiącach bije wszelkie nasze rekordy od początku istnienia firmy jest tego żywym dowodem.

Negatywnym

Ogłoszenie uruchomienia platformy cyfrowej przez TVP, czyli projektu, który będzie finansowany z abonamentu, a więc publicznych środków.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek

Anna Streżyńska - Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej - osoba wysoce profesjonalna, odważna i niezależna. Do tej pory zajmowała się głównie branżą telekomunikacyjną. W 2008 podjęła ważne działania wraz z KRRiT dotyczące projektu naziemnej telewizji cyfrowej i telewizji mobilnej, które będą miały duże znaczenie dla przyszłości rynku telewizyjnego w kolejnych latach.

Największe sukcesy firmy Canal+ Cyfrowy w 2008 roku:

1. Stabilna i mocna pozycja Cyfry+ jako platformy oferującej wysokiej jakości usług i programów, jak np. dzięki wspólnej z TP wygranej przetargu na prawa do meczów Ekstraklasy na 3 najbliższe sezony 2008-2011, co pozwala Canal+ pokazywać wszystkie spotkania polskiej ligi. Kondycję firmy odzwierciedla też nowa siedziba - budynek ultranowoczesny, zaawansowany technologicznie stanowiący doskonałe narzędzie dalszego rozwoju Cyfry+.

2. Wyniki handlowe 2008, które - co już widzimy - będą doskonałe - jako, że bijemy nasze historyczne rekordy sprzedaży, a mamy przecież przed sobą tradycyjnie najlepsze, ostatnie tygodnie roku.


simonupc
Simon Boyd, prezes zarządu UPC Polska


Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku?

Sytuacja na rynku rozwija się dynamicznie, rośnie konkurencja i oczekiwania klientów, rozwijają się technologie. Trudno wskazać jedno najważniejsze wydarzenie mijającego roku. Dla wielu wydarzeniem z całą pewnością było wycofanie się koncernu News Corp. z inwestycji w TV Puls.

Co było największym zaskoczeniem?

Pozytywnym

Pozytywnym zaskoczeniem jest dynamiczny rozwój rynku TV płatnej - kablowej i satelitarnej. Obecnie już ponad połowa Polaków korzysta z takich usług. Pod względem rynku kanałów w wysokiej rozdzielczości, Polska jest w czołówce Europy. To nie koniec ery płatnej telewizji, jak wieszczą reklamy jednego z operatorów, ale początek nowej ery, ery cyfryzacji, która daje widzom nowe możliwości i zapewnia rozwój usług dodatkowych.

Według badań i analiz firmy Booz & Company zrobionych na zlecenie Liberty Global, europejski rynek usług cyfrowych wzrośnie do poziomu 436 miliardów euro do roku 2012, przy tempie rozwoju wynoszącym 18 proc. rocznie (2007-2012). Polska ma i będzie miała w tym wzroście swój znaczący udział.

Negatywnym

Bez wątpienia kryzys finansowy.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek

Osobą, która ma największy wpływ na rynek pozostaje Anna Streżyńska, szefowa UKE, która nie ustaje w wysiłkach zmierzających do liberalizacji rynku telekomunikacyjnego. W najbliższych miesiącach, w dobie niepewności związanej z międzynarodowym kryzysem finansowym, widzę również istotną rolę regulatora we wprowadzaniu zmian systemowych, redukcji barier biurokratycznych i obciążeń podatkowych, które zachęcą operatorów do dalszych inwestycji w rozwój infrastruktury i usług.

Największe sukcesy/ważne wydarzenia w UPC Polska w 2008 roku

Najważniejszym wydarzeniem było wprowadzenie usługi TV cyfrowej w maju tego roku. Obecnie mamy już ponad 50 tys. abonentów cyfrowych i liczba ta stale rośnie. UPC Polska pozostaje liderem pod względem prędkości oferowanych usług internetowych (20 Mb/s) oraz jednym z największych w Polsce dostawców szerokopasmowego Internetu po TP SA. Na początku roku wprowadziliśmy również nową wizualizację marki, uprościliśmy pakiety naszych usług.



asterJoanna Pasynkiewicz, wiceprezes zarządu Aster

Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku?

Ważnym wydarzeniem w mijającym roku było wprowadzenie na Giełdę Papierów Wartościowych Cyfrowego Polsatu. Przed debiutem pojawiały się opinie, że Cyfrowy Polsat nie ma szans na giełdzie, jednak konsekwentne działania prezesa spółki zaowocowały kilkakrotnie wyższym popytem inwestorów instytucjonalnych przy budowie księgi popytu niż liczba oferowanych akcji. Warto także zauważyć, że pomimo kryzysu panującego na rynkach finansowych, realizowana strategia spółki powoduje, że jej akcje wciąż utrzymują się powyżej ceny ustalonej podczas debiutu.

Co było największym zaskoczeniem?

Pozytywnym

Pozytywną dla wszystkich wiadomością jest na pewno ustalenie tzw. eurotaryfy, która jest gwarancją niższej ceny oraz prostszych zasad dla wszystkich klientów korzystających z roamingu na terenie Wspólnoty. W lipcu przyszłego roku odczujemy pozytywne skutki kolejnej decyzji dotyczącej połączeń w roamingu czyli tańsze sms-y.

Kolejną rzeczą, która pozytywnie zaskakuje jest duże i stale rosnące zainteresowanie telewizją HD, czego efektem jest dobra sprzedaż pakietów HD oraz cały czas powiększana, oferta kanałów w wysokiej rozdzielczości. Równocześnie Polska ma jedną z wyższych w Europie sprzedaż telewizorów HD ready i Full HD. Coraz niższe ceny powodują, że więcej osób może sobie pozwolić na zakup tych telewizorów. Dzięki telewizji HD, widzowie mieli w minionym roku możliwość oglądania w jakości HD, najważniejszych wydarzeń sportowych - Mistrzostw Świata w piłce nożnej oraz XXIX Letnich Igrzysk Olimpijskich w Pekinie.

Negatywnym
Negatywnym zaskoczeniem jest ciągły brak konkretnych decyzji władz w sprawie cyfryzacji telewizji publicznej. Proces cyfryzacji telewizji w Polsce musi przyspieszyć, wciąż jednak brakuje wielu koniecznych ustaleń, a w kwestii trwających od 2000 roku przygotowań, nie mamy czym się pochwalić na tle innych krajów. Cyfryzacja popycha świat do przodu i umożliwia szybki i tani przepływ informacji. Pamiętajmy, że cyfryzacja naziemnej telewizji daje możliwość korzystania z tzw. usług dodatkowych, które można rozbudowywać. Prace nad tym tematem w Polsce przebiegają jednak zbyt wolno, z jednej strony mamy dane, że sprzedaż nowoczesnych telewizorów cyfrowych gotowych do odbioru TV HD stale rośnie, z drugiej strony, jak na razie, mamy tylko testowe nadawanie sygnału cyfrowego TVP w Warszawie. Z informacji, jakie do nas docierają wynika, że rząd planuje uruchomienie dwóch multipleksów nadających cyfrowe programy telewizyjne. Na planach na razie się kończy - nie jest gotowy nawet pierwszy z nich. Przez ostatnie kilka miesięcy głównym punktem spornym pomiędzy UKE i KRRiT był sposób regulacji rynku. UKE chciało utworzyć 3 multipleksy. Czekamy więc na konkrety, a myślę że gospodarstwa domowe także wolałyby rzetelne informacje, bo dotychczas cyfryzacja dla przeciętnego Kowalskiego oznacza prawdopodobne wydatki.


Największe sukcesy/ważne wydarzenia w Aster w 2008 roku

Rok 2008 dla Aster to wyjątkowy i przełomowy etap w rozwoju oferty programowej i usług. Rozszerzyliśmy telewizyjną ofertę programową, wprowadziliśmy telewizję HD, zwiększyliśmy prędkości internetu oraz wprowadziliśmy nową usługę telefonię komórkową, która jest dopełnieniem usług oferowanych dotychczas: telewizji, szerokopasmowego dostępu do internetu i telefonii stacjonarnej. Obecnie Aster jest pierwszą i jedyną w Polsce firmą, która oferuje pakiet czterech usług telekomunikacyjnych (quadruple play) i gwarantuje pełen zakres usług dla domu i całej rodziny.



kosinskiJanusz Kosiński, prezes zarządu Inea

Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku

Warte odnotowania jest uruchomienie usługi telefonii mobilnej przez operatora telewizji kablowej - w ten sposób udowodnione zostało niejako, że operatorzy telewizji kablowych wiodą prym na rynku dostawców zintegrowanej usługi telekomunikacyjnej. Drugim wydarzeniem, którego nie należy pomijać to powszechne, we wszystkich sieciach, wprowadzenie usługi telewizji cyfrowej, w tym usługi telewizji wysokiej rozdzielczości.

Co było największym zaskoczeniem?

Pozytywnym

Bardzo szybkie i otwarte przyjmowanie przez abonentów usługi telewizji cyfrowej - w sieciach Inea korzysta z niej już co trzeci abonent. Cieszy także niesłabnący wzrost liczby abonentów usługi internetowej.

Negatywnym

Upór nadawców odnośnie braku chęci do udostępniania programów telewizyjnych w systemie a la card, który nie sprzyja pozytywnemu rozwojowi ofert dostawców usług telewizyjnych. Miałem nadzieję, że liczba programów na rynku i postępująca cyfryzacja sieci doprowadzą do sytuacji, w której nadawcy zweryfikują swoje konserwatywne podejście. Niestety, jeszcze widać nie czas, aby nadawcy, spoglądając prawdzie w oczy, poddali się ocenie swoich produktów przez widza.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek

Prezes UKE za konsekwentne działanie, które sprzyja konkurencyjności i doprowadza do sytuacji, w której Polacy coraz mniej płacą i będą płacić za usługi telekomunikacyjne. Czasami myślę, że taki skuteczny Urząd przydałby się na styku operator - nadawca.

Największe sukcesy/ważne wydarzenia w Inea w 2008 roku

Najważniejszym dla nas wydarzeniem jest dalsza integracja rynku operatorów kablowych w Wielkopolsce - przeprowadziliśmy procesy łączeniowe i akwizycje, a także nawiązaliśmy współpracę z kilkoma operatorami, sprzyjającą obniżaniu kosztów i zwiększaniu efektywności usług. Innym sukcesem, który zmienia rzeczywistość i sprzyja ułatwieniu kontaktu z abonentem to dalsza rozbudowa systemu obsługi abonenta i uzupełnienie go o możliwość zamawiania poszczególnych usług w trybie on-line, przez internet. Nie należy też pominąć znakomitego przyjęcia przez naszych abonentów usługi dostępu do internetu z prędkością 4Mbps i wdrożenia przez Inea usługi telewizji wysokiej rozdzielczości HD, którą już w pierwszych kilku dniach zakupiło ponad pół tysiąca abonentów Inea.


amatuszynski
Andrzej Matuszyński, członek zarządu Cyfrowego Polsatu

Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku?

Wydarzeniem, które wzbudziło wyjątkowe emocje wśród Polaków i było powodem do narodowej dyskusji były Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. O jego wyjątkowości świadczy nie tylko fakt, że pierwszy raz w historii polskich mediów wydarzenie sportowe tej rangi było transmitowane wyłącznie przez stacje komercyjną - Telewizję Polsat i jej kanały sportowe, ale także pierwszy raz w Polsce tego typu wydarzenie było w całości nadawane w HD przez kanał Polsat Sport HD i Cyfrowy Polsat.

Co było największym zaskoczeniem?

Pozytywnym

Niespodzianką roku było niesłabnące zainteresowanie widzów płatną telewizją i dynamiczny wzrost rynku platform satelitarnych, w którym również istotny jest rozwój telewizji wysokiej rozdzielczości, mierzony nie tylko zwiększeniem wiedzy polskich widzów na temat tej technologii i wzrostem sprzedaży telewizorów umożliwiających odbiór HD, ale także zwiększonym zainteresowaniem nadawców tym standardem, przejawiającym się większą liczbą produkcji i kanałów nadawanych w HD.

Negatywnym

Rozczarowaniem roku w mojej ocenie jest przebieg prac mających na celu wprowadzanie naziemnej telewizji cyfrowej w Polsce. Oprócz publicznych sporów i dyskusji na ten temat, ten rok nie przyniósł żadnych zmian, nie przygotowując polskich widzów w żaden sposób do nieuchronnego finału w postaci wyłączenia analogowego sygnału.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek:

To producenci sprzętu telewizyjnego i nadawcy telewizyjni, którzy wygenerowali bardzo duże zainteresowanie polskich widzów technologią HD i na pewno znacząco zwiększyli ich świadomość co do tej technologii.

Najważniejsze sukcesy/ważne wydarzenia w Cyfrowym Polsacie w 2008 roku:

6 maja br. z sukcesem zadebiutowaliśmy na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, dołączając do grona 20 największych debiutów giełdowych mijającego roku w Europie. Natomiast 8 września wprowadziliśmy usługi telefonii komórkowej, działając w niespotykanym w Polsce modelu infrastrukturalnego operatora wirtualnej sieci telefonii komórkowej.




anetawronaAneta Wrona, dyrektor Biura Marketingu i Promocji TVP

Jakie były największe wydarzenia branżowe w 2008 roku?

Rok 2008 na rynku telewizyjnym zdominowały wydarzenia sportowe: Euro 2008 i Igrzyska Olimpijskie w Pekinie.

Co było największym zaskoczeniem?

Neutralnym: wycofanie się Ruperta Murdocha z Telewizji Puls.

Pozytywnym: wspólny apel prezesów TVP, TVN i Polsatu o zachowanie abonamentu.

Negatywnym: wojna wokół ustawy medialnej i kwestii związanych z płaceniem abonamentu.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek:

Prezydent, Premier w kontekście ustawy medialnej.

Największe sukcesy TVP w 2008 roku:

1) Silna oferta serialowa; zarówno nowości ("Czas honoru", "Londyńczycy"), jak i kontynuacje ("Ranczo"), a także emitowane od lat stałe seriale ("M jak miłość, "Klan", "Na dobre i na złe", "Plebania") miały bardzo dobre wyniki oglądalności.

2) Festiwale: spośród tegorocznych muzycznych festiwali (Krajowy Festiwal Polskiej Piosenki w Opolu, Sopot Hit Festiwal, Sopot Festival TVN-u i Top Trendy) - Festiwal w Opolu TVP1 zgromadził największą widownię i udziały w grupie 4+, natomiast Sopot Hit Festiwal TVP2 w grupie 16-49 (dane TNS OBOP).

3) Igrzyska Olimpijskie - bezpośrednie relacje z IO oglądało średnio 1,2 mln widzów, osiągały średnio 35% udziałów w rynku.



marekszafarzMarek Szafarz, dyrektor marketingu TVN

Jakie było największe wydarzenie branżowe w 2008 roku?

Klęska telewizji Puls.

Co było największym zaskoczeniem?

pozytywnym - 8 edycja "Tańca z Gwiazdami" z ciągle ogromną, 5- milionową publicznością.

negatywnym - "Gwiazdy tańczą na lodzie" w wydaniu zaproponowanym przez TVP.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek

Kierownictwo TVN, które pokazało, że "misję" może mieć także telewizja komercyjna. W minionym roku stacja Piotra Waltera wyprodukowała filmy dokumentalne, które odbiły się szerokim echem w mediach. Poruszały poważne tematy historyczne, takie jak niewyjaśnione okoliczności śmierci generała Władysława Sikorskiego, kulisy przyznania nagrody Nobla Lechowi Wałęsie czy rozliczenie z PRL-owską przeszłością ("Trzech kumpli").

Najważniejsze sukcesy TVN w 2008 roku

Po pierwsze: październik i listopad 2008 były najlepszymi miesiącami w historii głównego kanału TVN pod względem wyników oglądalności. Po drugie: w listopadzie Fakty TVN po raz pierwszy miały większe od Wiadomości TVP udziały w rynku oglądalności w skali całej populacji (mimo ciągle mniejszego o kilkanaście procent zasięgu technicznego). Dane: AGB Nielsen Media.


kasiawyszomirska
Katarzyna Wyszomirska, dyrektor pionu marketingu Telewizji Polsat

Jakie było największe wydarzenie branżowe w 2008 roku?

Po raz pierwszy w historii telewizji w Polsce transmisja mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO2008 przeprowadzona w całości przez stacje komercyjną - Telewizję Polsat. Zapewniliśmy widzom ponad 300 godzin transmisji w najnowocześniejszej technologii HD a mecze można było oglądać aż na 4 kanałach: Polsat główny oraz Polsat Sport, Polsat Sport Extra i Polsat Sport HD. Absolutną nowością w skali europejskiej była możliwość oglądania "na żywo" mistrzostw w Internecie. Było to możliwe dzięki należącej do grupy Polsat spółce Re:define, odpowiadającej za działania internetowe, która podpisała umowę na dostarczanie sygnału z trzema dystrybutorami: Netią, Telekomunikacją Polską i spółką ATM.

Co było największym zaskoczeniem?

pozytywnym - spektakularny debiut Cyfrowego Polsatu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w dn. 6 maja br. Cyfrowy Polsat to nie tylko jeden z 20 największych debiutów giełdowych mijającego roku w Europie, ale także jedyny europejski debiutant, którego cena rynkowa jest powyżej ceny debiutu. W okresie od dnia debiutu do dnia wczorajszego Cyfrowy Polsat przyniósł inwestorom inwestującym w ofercie publicznej zysk w wysokości 10%, podczas gdy indeks WIG 40, w którego skład wchodzi Cyfrowy Polsat, spadł o ponad 50% w tym okresie. Sukces Cyfrowego Polsatu potwierdza nie tylko bardzo dobrą pozycję finansową spółki, ale również zaufanie rynku i inwestorów do firmy i marki, które są konsekwentnie budowane od kilku lat. W tej chwili Cyfrowy Polsat jest największą platformą satelitarną w Polsce i piątą co do wielkości w Europie.

negatywnym - wycofanie się Ruperta Murdocha z TV Puls. Rynek zakładał, że tak duży gracz ma wielkie szanse wprowadzić tę stację do rynkowej czołówki i zmienić układ sił na polskim rynku. Za Murdochem stały ogromne środki finansowe, bogata biblioteka filmowo-programowa i know-how. Finalnie okazało się, że niewiele pomógł nawet ogromny atut, jaki do ręki Telewizji Puls dała KRRiT, zmieniając koncesję stacji na uniwersalną.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek

Zespół Polsatu News za stworzenie w krótkim czasie nowego kanału informacyjnego będącego alternatywą dla TVN 24 oraz TVP Info.

Jaki był ten rok dla Polsatu?

To był bardzo intensywny i pracowity rok z uwagi na mnogość dużych wydarzeń przygotowywanych przez naszą stację: mistrzostwa europy w piłce nożnej, festiwal TOPtrendy, start aż trzech nowych kanałów tematycznych, a do tego silna walka na nowości kolejnych ramówek głównych stacji telewizyjnych. Podsumowując - 2008 był dla Polsatu rokiem dobrym finansowo, aczkolwiek nie zrealizowaliśmy wszystkich swoich planów.



izamtvIzabela Wiley, dyrektor generalna MTV Networks Polska

Jakie było największe wydarzenie branżowe w 2008 roku?

Wycofanie się Ruperta Murdocha/ News Corporation z TV Puls z Polski.

Co było największym zaskoczeniem?

pozytywnym:

- "Mam Talent" - zagraniczny format ma szansę sprawdzić się w Polsce, pod warunkiem, że zostanie przygotowany zgodnie z najwyższymi standardami
- dynamiczny rozwój rynku telewizji HD w Polsce - ciągle wzrastająca liczba kanałów HD w ofercie polskich operatorów oraz zainteresowanie widzów i nieustanny szum medialny wokół usług HD stawia Polskę jako jednego z liderów w usługach high definition w Europie.

negatywnym:

- kryzys finansowy na Wall Street i jego przełożenie na rynek medialny - jego skutki będą widoczne przez cały 2009 rok, jeśli nie dłużej.

- roszady w TVP (zmiany w kierownictwie, odsunięcie Hanny Lis z "Wiadomości" ), kolejna edycja programu "Gwiazdy tańczą na lodzie" (skandale, niski poziom merytoryczny, wydawanie pieniędzy publicznych na programy rozrywkowe zamiast na działalność misyjną).

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek:

Dominik Libicki - Prezes Cyfrowego Polsatu

W tym roku Dominik Libicki z sukcesem wprowadził Cyfrowy Polsat na giełdę. Należy podziwiać to, że zrealizował giełdowe zapowiedzi mimo trudnej sytuacji na parkietach całego świata.

Edward Miszczak - Dyrektor Programowy TVN

Myślę, że był to kolejny rok tryumfu Edwarda Miszczaka. Podziwiam go za rozmach, z jakim zabiera się za realizację polskich wersji zagranicznych formatów, działa z wyczuciem chwili i bez typowych polskich kompleksów. Muszę przyznać, że z zawodową zazdrością patrzę na skuteczność, z jaką Miszczak realizuje w TVNie hasło "programowo najlepsza".

Najważniejsze sukcesy MTV Networks w 2008 roku:

MTV Networks Polska sukcesywnie poszerza swoje portfolio. W tym roku udało nam się wprowadzić na rynek dwie kolejne stacje. Pierwszą z nich jest najpopularniejsza stacja dziecięca na świecie, Nickelodeon Polska (VII 2008), która- mimo ogromnej konkurencji na naszym rynku - zyskała już grono wiernych widzów. Drugą jest natomiast MTVNHD- pierwszy międzynarodowy kanał muzyczny w jakości HD, docierający do kilkudziesięciu krajów na świecie. Warto podkreślić, że jest on produkowany w Warszawie i emitowany z Polski.


burdek
Jarosław Burdek, wicedyrektor TVP2 do spraw rozrywki

Jakie było największe wydarzenie branżowe w 2008 roku?

Wycofanie się koncernu Murdocha z TV Puls.

Co było największym zaskoczeniem?

pozytywnym: Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy zorganizowana wspólnie przez TVP i TVN. Okazuje się, ze mimo ostrej konkurencji na co dzień, obie stacje są w stanie połączyć siły i zrobić razem coś pożytecznego.

negatywnym: słabe wyniki nowości Polsatu. O ile "Gwiezdny cyrk" mógł uchodzić za wypadek przy pracy, o tyle nieudane jesienne premiery tej stacji potwierdzają tezę, że nikt nie ma pewnego patentu na sukces w telewizyjnej rozrywce.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek:

Nie widzę nikogo takiego. Telewizja to gra zespołowa.


Arkadiusz Taciak, channel manager NBCU Global Networks Polska

Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku?

W 2008 r nie było oszałamiających wydarzeń branżowych. Wielkim przedsięwzięciem było przeniesienie do nowej siedziby stacji nadawczo-odbiorczej przez Canal+ Cyfrowy, przeprowadzone bez zakłóceń dla odbiorców.

Co było największym zaskoczeniem?

Pozytywnym

Tak duże zainteresowanie rynku kanałami HD

Negatywnym

Zachowanie w Sejmie byłem Przewodniczącej Pani Elżbiety Kruk, ale to raczej było negatywnie sympatyczne.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek

Dominik Libicki - tak dynamiczny rozwój platformy Cyfrowego Polsatu zaskoczył wszystkich.

Dwa największe sukcesy/ważne wydarzenia w NBC Universal Global Networks Polska w 2008 roku:

Jesienna kampania Hallmarku była dla nas ogromnym sukcesem, dzięki niej Hallmark był na drugim miejscu oglądalności we wrześniu. A dla samego Hallmarku wrzesień 2008 był miesiącem z najlepsza oglądalnością w 2007 i 2008.

Otwarcie polskiego biura NBC Universal Global Networks, dzięki temu jesteśmy bliżej widzów, operatorów i dziennikarzy i możemy sprawniej reagować na ich potrzeby.

Pierwsza rocznica nadawania kanałów Universal, SciFi, Movies24 i KidsCo. Po roku wiemy, że kanały zostały doskonale przyjęte przez polskich widzów. W 2008 roku minęła 10 rocznica nadawania Hallmarku, kanał wciąż jest lubiany i chętnie oglądany przez widzów.


maciejgrzywaczewski
Maciej Grzywaczewski, wiceprezes zarządu ATM GRUPA

Jakie było największe wydarzenie branżowe w 2008 roku?
Brak nowych regulacji dotyczących rynku medialnego.

Co było największym zaskoczeniem?

pozytywnym: dynamiczny rozwój Grupy TVN

negatywnym: wycofanie się Rupherta Murdocha z udziałów w TV Puls

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek:

Edward Miszczak - dyrektor programowy TVN

Największe sukcesy ATM Grupy w 2008 roku:

1) Sprzedaż licencji za granicę w czerwcu 2008 roku.
2) Rosnące wyniki finansowe - ATM Grupa uzyskała wzrost przychodów w III kwartale 2008 roku o 41%.
3) Dywersyfikacja zarówno produkcji, jak i odbiorców - spółka realizuje kolejne produkcje przy współpracy z wieloma nadawcami telewizyjnymi w Polsce.



rydzardsilskiRyszard Sibilski, dyrektor zarządzający Endemol Polska

Jakie było największe wydarzenie branżowe w 2008 roku?

W mijającym roku nie zanotowałem żadnego wydarzenia, które można by uznać za przełomowe. Było natomiast kilka wydarzeń istotnych dla branży, m.in. podjęcie przez Tomasz Lisa pracy w telewizji publicznej czy nagłe wycofanie się Ruperta Murdocha z TV Puls.

Co było największym zaskoczeniem?

pozytywnym - sukces serialu 'Londyńczycy' oraz programu 'Tak to leciało'.
negatywnym - porażka programu 'Ranking Gwiazd', który teoretycznie powinien być hitem sezonu. Klapa programu 'Fort Boyard'. Słabe wyniki serialu 'Agentki', któremu nie pomogły nawet tak znakomite nazwiska jak Piotr Wereśniak czy Tadeusz Lampka.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek:

Zarząd telewizji TVN, którego decyzjom stacja zawdzięcza doskonałe wyniki w 2008 - niewątpliwie był to jeden z najbardziej udanych sezonów tego nadawcy.

Zarząd Wirtualnej Polski, któremu udało się stworzyć pierwszy kompleksowy i sprawnie działający portal telewizyjny wp.pl.

Piotr Fajks - jego decyzja o zakupieniu formatu 'Big Brother' zaowocowała zwiększeniem udziałów TV4 w rynku, a konsekwentna strategia programowa pozwoliła utrzymać mocniejszą pozycję do tej pory. Z programem 'Big Brother' związana jest zresztą jeszcze jedna osoba, która miała ogromny wpływ na rynek mediów w ostatnim czasie - Jola Rutowicz.

Największe sukcesy firmy Endemol Polska w 2008 roku:

Wśród naszych tegorocznych doświadczeń było kilka produkcji ogromnie wymagających organizacyjnie i logistycznie, takich jak Gwiezdny Cyrk czy Big Brother, jednak największym sukcesem firmy była realizacja tak ogromnego przedsięwzięcia, jakim jest format 'Fabryka Gwiazd' (wyprodukowaliśmy ponad 120 odcinków) na naprawdę wysokim poziomie artystycznym. Jesteśmy również bardzo zadowoleni z programu 'Dzieciaki górą', któremu udało się przyciągnąć dużą widownię i zbudować nową jakość na rynku teleturniejów.



grzegorzpiekarskiGrzegorz Piekarski, dyrektor zarządzający Mastiff Media Polska

Jakie było największe wydarzenie branżowe w 2008 roku?

W 2008 roku na naszym rynku nastąpiło starcie największych międzynarodowych formatów telewizyjnych, co oznacza, że polscy widzowie mają dostęp do wszystkich największych światowych produkcji. Mówię tu o trzecim sezonie "You Can Dance - Po prostu tańcz!", pierwszej edycji "Mam talent", a także o programach: "Gwiazdy tańczą na lodzie", "Tak to leciało!", "Strzał w dziesiątkę", "Jak oni śpiewają" oraz "Taniec z gwiazdami".

Co było największym zaskoczeniem?

pozytywnym - zaskoczyły mnie tysiące chętnych do wzięcia udziału w kolejnej edycji "You Can Dance - Po prostu tańcz!" oraz mnóstwo zgłoszeń do programu "Tak to leciało!". Kolejnymi niespodziankami były: sukces programu "Tomasz Lis Na Żywo" oraz odwaga TVP 1 przy podjęciu decyzji o realizacji docu-soap "Mamy MAMY", który pokazuje, że samotne mamy z dziećmi mają prawo szukać swojego szczęścia. Pozytywnie zaskoczeniem było wykupienie przez D'Agostini grupy Zodiak, której częścią jest Mastiff Media Polska, co daje naszej firmie jeszcze większe możliwości.

negatywnym - największym rozczarowaniem jest wycofanie się z polskiego rynku News Corp. Niemiłym zaskoczeniem były słabe wyniki "Fabryki Gwiazd", która na całym świecie odnosi ogromne sukcesy. Trzeba również wspomnieć o pierwszych symptomach kryzysu na rynku medialnym, spowodowanych światową recesją.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek:

Ludzie TVN, którzy wykazali się odwagą w poruszaniu trudnych dla naszej historii tematów w paradokumentalnych fabułach. Szefowie Dwójki, którzy przywrócili widzom historyczne seriale - "Czas honoru". A także Tomasz Lis za mądrość i wyważone sądy oraz sukces, jakim jest osiągniecie przez jego program publicystyczny wyników, których nie powstydziłby się dobry program rozrywkowy.

Największe sukcesy Mastiff Media Polska:

Do największych naszych sukcesów zaliczymy nominację programu "Tak to leciało!" do Telekamery w kategorii "Program Rozrywkowy" oraz zaufanie, jakim obdarzył nas zarząd TVN zlecając firmie produkcję IV edycji "You Can Dance - Po prostu tańcz!".

Dołącz do dyskusji: Jaki był 2008 rok w branży telewizyjnej?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl