Canal+ zacieśnia współpracę z Polsatem. „Epoka kanałów na wyłączność dobiega końca”
Subskrybenci serwisu Canal+ online zyskali dostęp do kanałów Polsat i TV4. - Epoka kanałów na wyłączność powoli dobiega końca, ale na tak konkurencyjnym, rozdrobnionym rynku jak polski można oczekiwać wzmożonej aktywności również w obszarze fuzji i przejęć - ocenia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Marek Sowa, ekspert ds. rynku medialnego.
Jeszcze kilka lat temu Canal+ i Polsat Box zaciekle rywalizowali o abonentów satelitarnych. Przez lata klienci Cyfrowego Polsatu nie mogli oglądać stacji tematycznych Canal+. Kanały filmowe HBO były dostępne wyłącznie w Cyfrze+.
Rosnąca konkurencja ze strony serwisów streamingowych typu Netflix, Amazon Prime Video, HBO Max i Disney+ zmusiła obie firmy do zacieśnienia współpracy. W 2019 roku do największej platformy cyfrowej w Polsce dołączyły Canal+ Sport 3 i 4. Rok wcześniej do nc+ dołączyły Polsat Sport Premium 1 i Polsat Sport Premium 2.
W grudniu 2021 roku Polsat Box dołączył do oferty stacje tematyczne Canal+, czyli Ale Kino+, Novelas+, MiniMini+, TeleToon+, Planete+, Canal+ Kuchnia i Canal+ Domo.
Abonenci największej platformy cyfrowej nadal nie mogą oglądać np. Canal+ Premium, Canal+ Film, Canal+ Family, Canal+ Dokument czy Canal+ Sport, a klienci Canal+ nie mają dostępu do Polsatu Sport czy Polsatu Sport Extra. Dołączenie Polsatu i TV4 do Canal+ online pokazuje jednak, że firmy zacieśniają współpracę.
W serwisie streamingowym Canal+ nie ma nawet TVN czy TVN7, a spółka TVN Media jest mniejszościowym udziałowcem Canal+. Niedawno z należącego do TVN Warner Bros. Discovery serwisu Player zniknęły stacje tematyczne Canal+.
„Maksymalizacja zasięgu kanałów linearnych”
Czy epoka kanałów na wyłączność dobiegła końca? - Bitewny okrzyk „na wyłączność!”, jeszcze niedawno oczywisty na rynku płatnej telewizji, słychać jakby rzadziej. Na coraz bardziej konkurencyjnym rynku, w starciu nowych platform streamingowych z tradycyjnymi operatorami płatnej telewizji - kablowej i satelitarnej - koszty programingu są zbyt wysokie aby ograniczać dystrybucję. Z jednej strony mamy więc do czynienia z wycofywaniem własnych produkcji przez globalne grupy mediowe z konkurencyjnych platform streamingowych, z drugiej strony widać tendencję do maksymalizacji zasięgu "tradycyjnych" kanałów linearnych. Ekstremalnie drogie prawa do transmisji sportowych, ale również do atrakcyjnych pozycji filmowych i serialowych, coraz częściej będą wymuszać współpracę konkurencyjnych grup mediowych w obszarze dystrybucji i programingu, tak jak miało to ostatnio miejsce w Polsce w przypadku Canal+ i Viaplay w zakresie transmisji meczów Premier League – ocenia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Marek Sowa, ekspert ds. rynku medialnego, kiedyś wiceprezes sieci kablowej UPC Polska.
Zobacz także: Polsat Box może podnieść opłaty. „Rozważamy różne scenariusze”
W 2002 roku doszło do fuzji Wizji TV z Cyfrą+, a dekadę później do fuzji n z Cyfrą+. Menadżer nie wyklucza, że także obecne platformy satelitarne połączą siły. - Epoka kanałów na wyłączność powoli dobiega końca, ale na tak konkurencyjnym, rozdrobnionym rynku jak polski można oczekiwać wzmożonej aktywności również w obszarze fuzji i przejęć. Warner Bros. Discovery zmienia układ rynkowych sił również w Polsce, uruchamiane są kolejne platformy streamingowe. W tej sytuacji nie dziwi, że Polsat i Canal+ zacieśniają współpracę w obszarze dystrybucji. Nie ma powodu, dla którego narastający trend konsolidacyjny w obszarze mediów i telekomunikacji miałby ominąć polski rynek platform satelitarnych - przekonuje Sowa.
Dołącz do dyskusji: Canal+ zacieśnia współpracę z Polsatem. „Epoka kanałów na wyłączność dobiega końca”