SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Każdy kanał w kablówce sprzedawany osobno? "Pomysł oderwany od realiów rynku"

Wielu widzów chciałoby kupować u operatorów płatnej telewizji wybrane kanały, a nie pakiety. W praktyce jednak masowa sprzedaż kanałów w formie a la carte skomplikowałoby ofertę i sprawiłoby, że klienci zapłaciliby więcej - wynika z wypowiedzi przedstawicieli nadawców i operatorów. - Pomysł oderwany od realiów rynku - ocenia przedstawicielka sieci Promax.

(Fot. Pixabay)(Fot. Pixabay)

Z badania zrealizowanego przez agencję Wavemaker cztery lata temu wynika, że 4 na 10 polskich widzów chciałoby kupować dostęp do pojedynczych kanałów u operatorów płatnej telewizji czy na platformach VoD, a nie wybierać odgórnie zdefiniowane pakiety. W takim modelu najbardziej pożądanymi kanałami były wtedy marki premium - HBO i Canal+ oraz silne brandy międzynarodowych nadawców - Discovery i National Geographic.

Pakiety to podstawowa forma oferowania stacji telewizyjnych, w formule a la carte sprzedawane bywały stacje premium, sportowe czy erotyczne, które z czasem stworzyły i tak małe pakiety, bo stacji przybyło. Reszta kanałów ogólnych i tematycznych zawsze była dystrybuowana w obszernych wielotematycznych pakietach. Pomysł oferowania kanałów w formie a la carte forsują od dawna niektórzy, mniejsi operatorzy kablowi.

Zapis dotyczące konieczności oferowania kanałów a la carte mogły znaleźć się w nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji, którą chciał przeprowadzić Witold Kołodziejski. Jednak do stworzenia projektu ustawy nie doszło, co odchodzący przewodniczący KRRiT uznał za swoją największą porażkę.

Temat powrócił w trakcie debaty "Idealny miks IPTV, OTT i TV, jak programować i dystrybuować?” zorganizowanej na 49. Międzynarodowej Konferencji i Wystawie Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej w Toruniu.

- Dla nas sieci kablowe są ważnym partnerem, pieniądze z dystrybucji ważą dużo w naszym biznesie. Słuchamy tego, co oczekuje rynek. Nie sądzę jednak, by pożądanym modelem dla nas było sprzedawać każdy kanał osobno - mówił Bogdan Czaja, group vice president w Warner Bros. Discovery, odpowiedzialny za programming. Dodał, że w przypadku takiej sprzedaży nastąpiłaby ostra selekcja kanałów. - Byłoby to wyzwanie dla nadawców - podkreślił.

Na sprzedaży kanałów a la carte straciłby cały rynek

Karolina Okrój z sieci kablowej Promax stwierdziła, że operatorzy są przygotowani do oferowania kanałów w modelu a la carte, ale bardzo by to skomplikowało życie ich klientom. - Przepisy prawne powinny ułatwić im życie, a to pomysł oderwany od realiów rynkowych - mówiła. Dodała, że cały rynek by na tym stracił, a mniejsi nadawcy straciliby rację bytu.

- Wyobrażam sobie, że byłby to duży wysiłek dla operatora, by każdemu wystawić inny rachunek za jego paczkę kanałów – oceniła Izabela Wiley, general manager w A+E Networks Poland. Dodała, że sprzedawanie każdemu klientowi innej oferty kanałów to byłoby potężne logistyczno-księgowe przedsięwzięcie.

Małgorzata Seck, wiceprezes Canal+ Polska ds. programowych, zwróciła uwagę, że w modelu a la carte sprzedają się serwisy streamingowe. - Z jakiegoś powodu chętnie dogadują się z operatorami i są pakietowane z innymi kanałami czy serwisami. Dzisiaj oferty powinny ulegać uproszczeniu, a nie skomplikowaniu - oceniła Seck.

Paneliści stwierdzili, że oferowanie kanałów osobno spowodowało by wyższe ceny dla abonentów. Dziś wszyscy płacą umiarkowanie za pakiety, finansując również kanały, których nie oglądają. W przypadku sprzedaży oferty a la carte dostęp do każdej wybranej stacji mógłby kosztować sporo.

Obecnie ceny pakietów u operatorów kablowych i telekomunikacyjnych na Wisłą i tak należą do najniższych w Europie. Sieci kablowe chciałyby wprowadzenia przez urzędników regulacji pozwalającej na podnoszenie cen w trakcie umowy. Powodem są szybko rosnące koszty związane z prowadzeniem biznesu.

Aktualnie w naszym kraju nadaje ponad 270 kanałów w języku polskim, nie licząc dubli w HD czy 4K.

Dołącz do dyskusji: Każdy kanał w kablówce sprzedawany osobno? "Pomysł oderwany od realiów rynku"

17 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
dobrzewiedzieć
"masowa sprzedaż kanałów w formie a la carte skomplikowałoby ofertę i sprawiłoby, że klienci zapłaciliby więcej"

Aha, a więc to dostawcy tak się martwią o nasze kieszenie... Hahaha!
odpowiedź
User
Guru
Co za bzdury. W Kanadzie rząd narzucił sorzedaż a la carte i jakoś tam potrafią z tym żyć. Nikt tam już nie finansuje niechcianych gównianych programów. O kasę z reklam dla operatorów tu chodzi, nie o kasę widza. A już to "potężne" przedsięwzięcie związane z drukowaniem każdemu klientowi innej faktury to kompletna bzdura.
odpowiedź
User
Gie
"Dodała, że sprzedawanie każdemu klientowi innej oferty kanałów to byłoby potężne logistyczno-księgowe przedsięwzięcie."

Potężne? Wystawić kilku milionom abonentów inny rachunek raz na miesiąc? Amazon czy inne sklepy internetowe wystawiają każdego dnia takie ilości rachunków i dają radę. Jakie przedsięwzięcie logistyczno księgowe? Wystarczy podzielić kanały na kategorie cenowe, koszyki. Kanały z najniższą oglądalnością kosztują x groszy za miesiąc. Z wyższą xx groszy. Chętnie oglądane 1, 2 zł. Wprowadzić zasadę że abonament nie może być niższy niż n[. 40-50 zł czyli klient musi uzbierać kanałów na minimum taką kwotę. O ile na satelicie takie coś może być nieopłacalne o tyle w kablówkach czy streamingu nie powinno być problemu.
odpowiedź