Internauci a rynek motoryzacyjny
Aż 29 proc. polskich internautów zamierza w ciągu najbliższego rokukupić samochód - czytamy raporcie firmy badawczej Gemius SA,poświęconemu rynkowi samochodów nowych i używanych.
Co trzeci badany internauta zamierza kupić samochód w ciągunajbliższego roku (29 proc.). Mimo optymistycznych prognoz, odsetekrespondentów zainteresowanych tego typu zakupem jest mniejszy niżprzed rokiem (33 proc. w 2006). Wzrosła natomiast liczba osóbniezdecydowanych z 20 do 28 proc. Tym ważniejsza jest więc wiedza opotencjalnych nabywcach i czynnikach, które mogą ich przekonać dopodjęcia decyzji.
Jak wynika z raportu, większość internautów (69 proc.)zamierzających nabyć auto planuje zakup używanego samochodu, awielu z nich jest zdecydowanych na skorzystanie w tym celu zpośrednictwa internetu. Pośród respondentów zamierzających kupićużywane auto, aż 17 proc. planuje zakup u sprzedawców znalezionychza pomocą ogłoszeń on-line, a 7 proc. na aukcjach internetowych.Jednocześnie tylko 6 proc. deklaruje chęć skorzystania ztradycyjnych ogłoszeń prasowych.
Szukając swojego idealnego auta, internauci zwracają przedewszystkim uwagę na typ silnika. Kolejne dwa parametry istotne przywyborze samochodu to zużycie paliwa oraz marka. Warto zwrócićuwagę, że osoby zamierzające nabyć nowe auto i te, które planujązakup samochodów używanych, różnią się pod względem czynnikówdecydujących o zakupie. Na przykład osoby zamierzające kupićużywane auto zwracają częściej uwagę na koszt eksploatacji pojazdu.Natomiast dla potencjalnych kupców nowych samochodów ważniejsze sąm.in. wyniki testów zderzeniowych oraz wyposażenie. Jak pokazująwyniki raportu, w obu grupach popularnym źródłem wiedzy na tematparametrów samochodu jest internet.
Aż 70 proc. osób zamierzających kupić samochód szuka informacjizwiązanych z wyborem auta on-line - głównie odwiedzając internetoweserwisy motoryzacyjne lub fora. Jedynie co drugi (56 proc.) zasięgaporady u znajomych, a jeszcze mniej (39 proc.) czerpie informacje zprasy.
Dla wielu internautów internet jest podstawowym źródłem wiedzy osamochodach.
O badaniu
Badanie zrealizowano za pomocą ankiet internetowych emitowanych nawitrynach korzystających z bezpłatnego audytu site-centricstat.pl/PBI. Ankiety emitowane były losowo w okresie od 27 lipca do6 sierpnia 2006 roku. Analizą objęto 3 520 internautów w wieku conajmniej 16 lat, którzy wypełnili ankietę do końca. Z grupy tejwyodrębniono grupę 1 035 osób planujących w przeciągu najbliższegoroku dokonać zakupu samochodu. Następne analizy obejmowały grupęzainteresowaną zakupem w podziale na internautów planujących nabyćsamochód nowy (N=216) oraz internautów planujących zakup samochoduużywanego (N=724).
Dołącz do dyskusji: Internauci a rynek motoryzacyjny