Idea mindfulness w biznesie – jak może wspomóc rozwój Twojej firmy?
Mindfulness, life work balance, lean management, design thinking… W biznesowym światku pojawia się coraz więcej obco brzmiących pojęć, które przez swoją enigmatyczność bywają niedoceniane. Okazuje się jednak, że przedsiębiorcy, którzy w zetknięciu z tego typu nowinkami przełamują sceptycyzm, wiele zyskują! Pójdź w ślady Google, Nike czy Intela i wykorzystaj ideę mindfulness w swoim biznesie.
Czym jest mindfulness?
Dzisiejsza dynamiczna rzeczywistość przed przedsiębiorcami i pracownikami stawia szereg wyzwań, a nieustanne doświadczanie stresu może być brzemienne w skutkach. Napięty harmonogram, konieczność podejmowania ryzyka oraz presja związana z ciągłym rozwojem firmy… W takim kontekście idea mindfulness zyskuje na wartości. W sytuacjach, w których od radzenia sobie ze stresem zależy efektywność, takie narzędzie może być kluczem do sukcesu.
Czym więc jest mindfulness? To w szerokim ujęciu skupienie uwagi na teraźniejszości i doświadczanie każdej chwili w pełni. Podejście wywodzi się z buddyzmu i zakłada zwiększenie świadomości swojego ciała, myśli i emocji. W biznesie mindfulness oznacza koncentrację na zadaniu, które trzeba wykonać, i kształtowanie umiejętności skupienia się na jednej rzeczy w danym momencie.
Jak mindfulness może pomóc w rozwoju Twojej firmy?
Proste techniki koncentracji to świetne wsparcie dla Ciebie jako pracodawcy i dla Twoich pracowników. Potwierdzają to liczne badania. Badanie opublikowane przez „Harvard Business Review” wykazało, że osoby praktykujące mindfulness miały wyższą efektywność w pracy, były bardziej zmotywowane i kreatywne oraz rzadziej popełniały błędy.
Jakie korzyści możesz odnieść Ty i co zyskają Twoi pracownicy, jeśli zaczniecie wykorzystywać założenia tej idei?
● Redukcja stresu – osoby praktykujące techniki uważności są bardziej skoncentrowane i mniej podatne na negatywne emocje wywoływane stresem.
● Poprawa skuteczności – poprzez skupienie się na jednym zadaniu w danym momencie pracownicy są w stanie wykonywać swoje obowiązki w sposób bardziej efektywny.
● Zwiększenie kreatywności – praktyka uważności otwiera na nowe perspektywy koncepcyjne i pobudza do rozwijania nieszablonowych pomysłów i wdrażania nietypowych rozwiązań.
● Poprawa motywacji – skupienie na celach i wizualizowanie wyników korzystnie wpływają na poziom motywacji.
● Budowanie lepszych relacji z klientami – praktyka mindfulness uwrażliwia na emocje i zwiększa uważność w kontaktach z klientami czy kontrahentami, co prowadzi do lepszych relacji biznesowych.
Wprowadź swój biznes w XXI wiek, korzystając z eksperckiej wiedzy – portal Firmove.pl to baza dla przedsiębiorców, w której znajdziesz szereg pomysłów na zoptymalizowanie pracy i cenne informacje dotyczące prowadzenia i rozkręcania biznesu.
Pójdź śladami Google i Nike i wykorzystaj mindfulness w biznesie
Chociaż na polskim rynku adaptowanie mindfulness na biznesowy grunt może wydawać się nowością, na świecie tę technikę wykorzystywano już w latach 80. Obecnie jest szeroko stosowana przez największe firmy i korporacje. Do głównych zwolenników i propagatorów idei należy Google. Wspiera swoich pracowników w praktykowaniu medytacji, prowadzi kursy mindfulness i oferuje wewnętrzne programy szkoleniowe z tej dziedziny. Ponadto dba o przyjazność miejsca pracy, oferuje masaże i organizuje zajęcia z psychologii pozytywnej. Rezultaty są nie do przecenienia: pracownicy, którzy są bardziej świadomi, są zarówno bardziej produktywni, jak i kreatywni, co służy nie tylko rozwojowi jednostki, ale i organizacji.
Korzyści ze zgłębiania psychologii pozytywnej doceniła też firma Nike. W jej przypadku w oczywisty sposób promowanie zdrowego stylu życia idzie w parze z tworzeniem zdrowego środowiska pracy. Nike była jedną z pierwszych firm, które zapewniły swoim pracownikom cotygodniowe darmowe zajęcia z medytacji i jogi i we wdrażaniu praktyk uważności poszła jeszcze o krok dalej. „Nike Mindset” to specjalnie stworzony program, który ma pomóc pracownikom wykorzystywać idee mindfulness w pracy. Składa się z szeregu warsztatów i zajęć, na których pracownicy uczą się np. medytacji i pracy z ciałem. Oprócz tego program obejmuje także ćwiczenia fizyczne i wykłady dotyczące zdrowego stylu życia oraz dostęp do aplikacji Headspace, która umożliwia korzystanie z sesji medytacji i ćwiczeń oddechowych.
W ostatnich latach można zauważyć, że coraz więcej firm chętnie wprowadza praktyki mindfulness do życia korporacyjnego, aby poprawić jakość pracy i zwiększyć efektywność zespołów. Najwyższa pora, by docenić korzyści płynące z praktykowania mindfulness w biznesie i wprowadzić je do swojej codziennej pracy.
Dołącz do dyskusji: Idea mindfulness w biznesie – jak może wspomóc rozwój Twojej firmy?