Google będzie płacić Agence France-Presse za treści w Europie. Podpisano umowę
Google i Agence France-Presse zawarły porozumienie, w ramach którego amerykański koncern będzie płacił francuskiej agencji za korzystanie z tworzonych przez nią materiałów. Umowa jest przewidziana na 5 lat i obejmuje rynki w Europie.
Od kilku lat trwają spory pomiędzy największymi firmami technologicznymi a wydawcami. Media domagają się przede wszystkim od Google i Facebooka, aby płaciły one za korzystanie z autorskich treści, które zamieszczają na swoich platformach.
Z kolei Big Techy argumentują, że zamieszczając treści i ich fragmenty od wydawców w swoich serwisach przynoszą mediom istotny wzrost odbiorców.
Czytaj także: Google zaczął płacić kanadyjskim mediom za ich artykuły
Google zapłaci AFP
Jednym z obszarów, na którym koncentruje się konfrontacja na linii firmy technologiczne – media jest Unia Europejska. Tutaj Google przyjął politykę małych kroków dogadując się z wydawcami na konkretnych rynkach na kontynencie. Przykładem jest umowa pomiędzy Google, a niektórymi francuskimi mediami, a także porozumienie z Reutersem z wykorzystaniem platformy Google News Showcase.
Teraz o kolejnej podobnej umowie poinformowały w komunikacie Google i Agence France-Press (AFP). Według obu stron umowa, po 18 miesiącach negocjacji, jest pierwszą taką zawartą przez agencję informacyjną na mocy dyrektywy europejskiej z 2019 r. w sprawie praw autorskich i pokrewnych.
Zgodnie z porozumienie Google będzie płacić za korzystanie z treści tworzonych przez AFP przez najbliższe 5 lat. Nie podano jednak, jaka będzie wysokość tych opłat.
- Jest to porozumienie, które obejmuje całą Unię Europejską, także w krajach, które nie wprowadziły unijnej dyrektywy - wyjaśnił dyrektor generalny AFP Fabrice Fries, opisując umowę jako „pionierską" i „kulminację długiej walki".
Czytaj także: Sąd UE utrzymał 2,4 mld euro grzywny nałożonej na Google za faworyzowanie swojej porównywarki
Porozumienie i fact-checking
AFP podkreśla, że walczyła o to, by agencje informacyjne miały pełne prawo do korzystania z umów o prawach autorskich wypracowanych przez UE. Fries zaznacza, że obecna umowa z Google „przyczyni się do produkcji wysokiej jakości informacji i rozwoju innowacji w ramach agencji”.
- To porozumienie z Agence France-Presse potwierdza naszą gotowość do znalezienia wspólnego języka z wydawcami i agencjami prasowymi we Francji w kwestii praw pokrewnych – podkreśla z kolei Sebastien Missoffe, dyrektor generalny Google we Francji. - Nasze porozumienie toruje drogę do jeszcze ściślejszej współpracy.
Obaj partnerzy zapowiedzieli też, że w ramach umowy AFP będzie oferować wraz z Google szkolenia z zakresu fact-checkingu na kilku kontynentach. Szczegóły na ten temat mają zostać podane w nadchodzących tygodniach.
W październiku br. inny gigant technologiczny - Facebook zawarł kilka porozumień z mediami, w tym jedno przewidujące dwuletnie wynagrodzenie dla francuskich mediów informacyjnych za wykorzystanie ich treści, a także za ich udział w usłudze Facebook News, którą Facebook wprowadzi we Francji w styczniu 2022 r.
Dołącz do dyskusji: Google będzie płacić Agence France-Presse za treści w Europie. Podpisano umowę