Facebook zapłaci 40 mln dolarów za zawyżanie statystyk wideo. Zawarto ugodę
Facebook zawarł ugodę z grupą reklamodawców, którzy oskarżyli serwis przed sądem o to, że zawyżał statystyki odtworzeń plików wideo wprowadzając w błąd swoich partnerów. W wyniku porozumienia Facebook ma zapłacić odszkodowanie w wysokości 40 mln dolarów.
Zawarta obecnie ugoda dotyczy sprawy, która ujrzała światło dzienne w 2016 r. i dotyczyła zawyżania przez Facebook statystyk odtworzeń plików wideo. Okazało się wówczas, że w sposobie naliczania czasu spędzanego przez użytkowników przy konkretnych materiałach od długiego czasu tkwił poważny błąd.
Pomyłka (Facebook używał właśnie takiego określenia odcinając się od posądzeń o zamierzone działanie) polegała na tym, że w zbieranych danych na temat czasu odtworzeń wideo serwis nie uwzględniał odsłon trwających krócej niż 3 sekundy. W rezultacie statystyki zawyżały łączny czas spędzany przez użytkowników przy jednym filmie. Okazało się, że niektórych przypadkach wyniki udostępniane partnerom biznesowym Facebooka mogły być zawyżone nawet o 60 do 80 proc, a obarczone błędem statystyki sięgały dwóch lat wstecz.
Facebook przyznał się do błędu, przeprosił za podawanie błędnych danych i zapewnił, że problem został już rozwiązany przez wprowadzenia nowego systemu naliczania odtworzeń uwzględniający liczbę użytkowników oraz wszystkie odtworzenia wideo, także te krótsze niż 3 sekundy. Jednak kilku mniejszych reklamodawców złożyło pozew w sądzie w Kalifornii domagając się odszkodowania i twierdząc, że zawyżone statystyki wideo naraziły je na wymierne straty finansowe.
Teraz poinformowano że do wyroku sądowego ostatecznie nie dojdzie, bowiem obie strony zawarły ugodę. Zgodnie z jej postanowieniami Facebook zapłaci 40 mln dol. odszkodowania, z czego część ma trafić do poszkodowanych reklamodawców, reszta zaś pokryje koszty postępowania i prawników.
Przed sądem pełnomocnicy Facebooka wielokrotnie podkreślali, że serwis nie był świadom wykrytego 2 lata temu błędu i jego intencją nie było oszukiwanie partnerów biznesowych. Z kolei prawnicy reklamodawców twierdzili, że w skrajnych wypadkach dane o odtworzeniach wideo mogły zostać zawyżone nie o kilkadziesiąt, ale nawet kilkaset procent. Branżowe media podkreślają, że Facebook zgadzając się na ugodę postąpił roztropnie, bowiem gdyby sprawa zakończyła się wyrokiem, to serwis musiałby zapłacić o wiele więcej – od 100 do 200 mln dol.
W drugim kwartale br. Facebook zanotował wzrost wpływów o 27,6 proc. do 16,89 mld dolarów oraz 2,62 mld dolarów zysku netto (wobec 5,11 mld dolarów rok wcześniej). W minionym półroczy koncern odpisał 5 mld dolarów kary nałożonej przez FTC. Ma 2,41 mld użytkowników aktywnych miesięcznie i 1,59 mld codziennie. W ostatnich latach przybywa ich głównie poza Ameryką Północną i Europą, ale Facebook najwięcej zarabia na tych z USA i Kanady.
Dołącz do dyskusji: Facebook zapłaci 40 mln dolarów za zawyżanie statystyk wideo. Zawarto ugodę