Dziennikarze szukają w internecie informacji o imprezach masowych
Dziennikarze informacji o miastach najczęściej poszukują winternecie. Ich zdaniem najlepszym sposobem na promocję są imprezymasowe - wynika z audytu komunikacji miast z mediamiprzeprowadzonymi przez Ciszewski PR.
Ogólna ocena komunikacji
Miastem, którego ogół działań komunikacyjnych oceniono najwyżejjest Wrocław. To miasto otrzymało najwyższą średnią we wszystkichpytaniach zamkniętych. Najniższą średnią ocen uzyskała BiałaPodlaska. Wrocław uzyskał najwyższą notę w dwóch spośród sześciupytań zamkniętych - najwyżej oceniono jakość działań promocyjnychtego miasta i jakość informacji przekazywanych przez jego urząd. -Cieszymy się, że zostaliśmy docenieni przez środowiskodziennikarskie. Nie ma właściwie rankingów dotyczących ocenypromocji miast, tym bardziej ta ocena dokonana przez takopiniotwórcze osoby jest dla nas niezwykłym wyróżnieniem. Dla nas,pracowników Biura Promocji Miasta Urzędu Miejskiego Wrocławia jestto o tyle ważne, że została doceniona nasza praca - mówi portalowiWirtualnemedia.pl Małgorzata Wojciechowska z biurapromocji urzędu miasta Wrocław.
Warszawa okazała się najlepsza pod względem dostępności doinformacji i jakości materiałów prasowych. Gdańsk otrzymałnajwyższe oceny za szybkość i sposób komunikacji.
Ocena dostępności informacji
Ocena dostępności do informacji pokazała, że najłatwiej jestzdobyć wiadomości na temat Warszawy, Wrocławia i Gdańska.Odpowiednia ekspozycja najważniejszych informacji o mieście ułatwiawspółpracę z mediami, a za ich pośrednictwem - z partneramimarketingowymi. Pod względem szybkości udzielania na zadane przezmedia odpowiedzi najlepiej wpadły Gdańsk, Gdynia, Szczecin iPoznań. - Dziennikarze mają ogromy wpływ na prawidłowy przepływinformacji wychodzących z UM. Cieszymy się, że szybkość i jakośćnaszej pracy została doceniona, a trzeba pamiętać, że mamy budżetdużo niższy od Wrocławia i Warszawy - komentuje AnnaZbierska, dyrektor biura prezydenta ds. promocjiGdańska.
Dziennikarze najwyżej ocenili jakość materiałów prasowychWarszawy.
Ocena działań promocyjnych miast
Miasto | Budżet na marketing i promocję w2008 roku | Ocenakomunikacji |
Warszawa | 24685839 | 3,69 |
Łódź | 23080375 | 3,17 |
Wrocław | 20897855 | 3,74 |
Gdynia | 10903759 | 3,52 |
Gdańsk | 10700000 | 3,62 |
Bydgoszcz | 8311400 | 2,79 |
Poznań | 7577500 | 3,46 |
Szczecin | 6720000 | 3,16 |
Lublin | 3550000 | 3,19 |
Katowice | 3000000 | 2,75 |
Olsztyn | 2326000 | 2,46 |
Opole | 2250800 | 2,38 |
Rzeszów | 1150000 | 2,95 |
Suwałki | 446300 | 2,18 |
Toruń | 420000 | 2,52 |
Biała Podlaska | 50000 | 1,97 |
W kategorii prowadzonych działań promocyjnych, ponownie jak wcałym audycie, najlepiej wypadł Wrocław. Ocenajakości działań promocyjnych Wrocławia jest również najlepszą zewszystkich ocen uzyskanych w pytaniach zamkniętych. Dziennikarzenajwyżej ocenili sposób komunikacji Gdańska iWarszawy, nieco słabiej wypadł w tym zestawieniuWrocław.
Ponad połowa dziennikarzy wskazała organizowanie imprez masowychjako najlepszy sposób promocji marki miasta. W opinii badanych, towłaśnie otwarte imprezy plenerowe najskuteczniej przyciągają uwagęmediów, przyczyniając się do promocji miasta wśród jegomieszkańców, a także w innych regionach kraju. Dziennikarzepozytywnie postrzegają także udział w międzynarodowych konkursach(np. "Europejska Stolica Kultury"). 39% badanych dziennikarzy jakoskuteczne narzędzie promocji wskazało reklamę, w tym przedewszystkim ogólnopolskie kampanie billboardowe.
Ponad jedna czwarta badanych twierdzi, że w celu budowaniawizerunku miasta powinny częściej organizować konferencje i foratematyczne. Takie wydarzenia skupiają uwagę międzynarodowejpubliczności, przyczyniając się do promowania miasta także pozagranicami kraju. Spośród działań niestandardowych redakcje ceniąprzede wszystkim organizację study tours - wyjazdów mających nacelu przybliżenie zaproszonym wybranego miejsca lubzagadnienia.
Poszukiwane informacje
Ponad 60 proc badanych dziennikarzy za najbardziej interesująceuważa informacje o nadchodzących wydarzeniach, w tym imprezachplenerowych, zawodach sportowych oraz targach i konferencjach. 46proc redakcji objętych audytem zbiera dane na temat bazyturystycznej miasta - hoteli, pensjonatów i hosteli. W obszarze ichposzukiwań znajdują się również miejsca warte odwiedzenia - kluby,restauracje, galerie i muzea. Dla 40% redakcji biorących udział wbadaniu najważniejsze są dane nt. warunków dla biznesu i nowychinwestycjach w mieście - w tym zagospodarowanie pozyskanych przezmiasto środków unijnych. Spośród informacji gospodarczychwymieniono również: aktywność inwestorów zagranicznych,wprowadzanie ułatwień w przepisach przetargowych i tworzenie wmieście specjalnych stref ekonomicznych.
Zainteresowanie działaniami promocyjnymi miast zadeklarował copiąty uczestnik audytu.
11% badanych uważnie śledzi zmiany na mapie drogowej miasta, w tymprzede wszystkim funkcjonalność komunikacji miejskiej orazutrudnienia na drogach. Dziennikarze zbierają informacje ozatrudnieniu i zarobkach, a następnie konfrontują je z kosztamiżycia w mieście. - Nie mogę uznać wyników audytu PR Ciszewski zawiarygodne i miarodajne dla oceny komunikacyjnej Suwałk - mówiMirosław Treter z UM Suwałki. - Duże miasta mająznacznie większe możliwości (np. strony internetowe są redagowaneprzez większe zespoły ludzi, istnieją też centra Obsługi Inwestora,zespoły prasowe) zaś w mniejszych ośrodkach często tego typudziałania są "przypisane" do 1-2 etatów - dodaje.
W badaniu wzięli udział dziennikarze z 27 redakcji, w tym 12internetowych i 15 prasowych oraz z jednej agencji informacyjnej.
Metodologia
Baza miast
Niniejsze badanie objęło działania komunikacyjne następującychmiast: Białej Podlaskiej, Bydgoszczy, Gdańska, Gdyni, Katowic,Lublina, Łodzi, Olsztyna, Opola, Poznania, Rzeszowa, Suwałk,Szczecina, Torunia, Warszawy i Wrocławia.
Kwestionariusz
Badanie prowadzono na podstawie autorskiego kwestionariusza,składającego się z dwóch części. Pierwsza część zawierała sześćpytań otwartych, druga - pięć pytań zamkniętych.
Dziennikarze przyznawali noty każdemu z wybranych miast wnastępujących kategoriach:
" dostępność do informacji o danym mieście,
" szybkość uzyskiwania informacji od urzędu danego miasta,
" jakość informacji uzyskiwanych od urzędu danego miasta,
" jakość materiałów prasowych przygotowywanych przez urząd tegomiasta,
" jakość działań promocyjnych tego miasta.
W badaniu przyjęto skalę oceny od 1 (ocena najgorsza) do 5 (ocenanajlepsza). Każde z miast mogło uzyskać maksymalnie 25 punktów odkażdego dziennikarza.
Budżety na promocję miast
Na potrzeby audytu zebrano informacje dotyczące wysokości budżetówbadanych miast przeznaczonych na działania promocyjne. Źródłeminformacji o budżetach były oficjalne komunikaty urzędówmiejskich.
Dołącz do dyskusji: Dziennikarze szukają w internecie informacji o imprezach masowych