Dla 44 proc. Polaków fuzje i przejęcia w energetyce złe dla pracowników
Ponad 44 proc. badanych uważa, że fuzje i przejęcia w sektorze energetycznym niekorzystnie odbijają się na sytuacji pracowników tych przedsiębiorstw - wynika z badania PBS DGA na zlecenie On Board PR Ecco Network.
Badanie ukazało obawy Polaków dotyczące negatywnego wpływu fuzji i przejęć w przedsiębiorstwach na pracowników szeregowych. Ponad 30 proc. respondentów wskazało na pracowników szeregowych tych firm, które są w trakcie fuzji i przejęcia, jako grupę którą w największym stopniu takie procesy dotykają.
Mniej niż co piąty respondent wskazuje klientów firmy, a tylko co 10 osoba zwróciła uwagę na kadrę zarządzającą jako tę grupę, którą najbardziej dotykają omawiane procesy. Natomiast na kadry menedżerskie wskazuje co 20 pytany.
Pana/i zdaniem procesy fuzji bądź przejęcia w sektorze energetycznym w największym stopniu dotykają:
Nawet w badaniach opinii, opartych o szerokie postrzeganie społeczne tematu, jasno widać grupę, która jest i może być w przyszłości liderem zmian w polskich przedsiębiorstwach – są nią kierownicy i kadra menedżerska średniego szczebla. Jest ona wskazywana, jako ponosząca najmniejsze koszty społeczne procesów fuzji i przejęć – wynik o połowę lepszy niż w przypadku najwyższego szczebla zarządzającego.
Respondentów zapytano również o to, jaki wpływ mają fuzje i przejęcia na szeregowych pracowników firm uczestniczących w takim procesie. Badani najczęściej wskazali negatywny wpływ (18 proc. - raczej negatywny, 6 proc. - zdecydowanie negatywny). Niemal 15 proc. ankietowanych uważa, że wpływ taki nie zachodzi, zaś 18 proc. postrzega go w kategoriach pozytywnych (2 proc. - zdecydowanie pozytywny, 16 proc. - raczej pozytywny). 43 proc. wskazuje na brak wiedzy lub opinii w tej kwestii.
Jaki wpływ mają fuzje i przejęcia w sektorze energetycznym na zatrudnienie wśród szeregowych pracowników firmy?
Z punktu widzenia komunikacji, bardzo pomocne w takim procesie przeprowadzanym często na dużych grupach pracowników, jest komunikowanie z odwołaniem do wartości wspólnych dla załogi, właściciela i klienta firmy. Pozwala ono na sprawne wdrożenie informacji o kierunku, w którym ma rozwijać się firma i jednocześnie wskazuje na oczekiwania rynku i otoczenia w stosunku do firmy.
Odpowiednio zaplanowany proces fuzji lub przejęcia oparty jest o komunikację z pracownikami firmy. Który z jej elementów uważa Pan\i za najważniejszy?
Spośród licznych zaniedbań w zakresie komunikacji na rynku fuzji i przejęć ankietowani wskazali na niedostateczny dialog z pracownikami, jako najczęściej pojawiający się problem. Pozostałe obszary: komunikacja ze związkami zawodowymi, komunikacja z rynkiem, komunikacja z decydentami oraz komunikacja z mediami, wskazywane są znacznie rzadziej.
Najczęściej popełniane błędy w komunikacji w procesie fuzji i przejęć popełniane są na linii:
Badanie zostało przeprowadzone przez PBS DGA na zlecenie On Board PR Ecco Network w maju 2011 r., na losowo dobranej, reprezentatywnej próbie dorosłych mieszkańców Polski.
Dołącz do dyskusji: Dla 44 proc. Polaków fuzje i przejęcia w energetyce złe dla pracowników