„Customizajca i personalizacja w programach lojalnościowych”
Przedsiębiorstwa z różnych branż coraz częściej poszukują możliwości odróżnienia się od konkurencji w każdym aspekcie swojej działalności, również w ramach realizowanych programów wsparcia sprzedaży. Skutecznym rozwiązaniem może okazać się zastosowanie takich narzędzi, które mogą być nośnikiem danych o firmie czy też danych personalnych uczestnika. Ich wykorzystanie pozytywnie wpływa na postrzeganie firmy, jej oferty a także realizowanego przez nią projektu. Jakie są możliwości w tym zakresie?
Na rynku dostępnych jest aktualnie szereg narzędzi umożliwiających motywowanie i budowanie lojalności klientów oraz partnerów biznesowych, które mogą być dostosowane do indywidualnych potrzeb firm prowadzących program. Zaczynając od uniwersalnych form nagród takich jak kupony premiowe, karty przedpłacone przez zestawy prezentowe z certyfikatem, po internetowe systemy do kompleksowego zarządzania projektem, które dają możliwość częściowej lub pełnej customizacji i personalizacji.
Customizować i personalizować?
W ramach prowadzonych programów wsparcia sprzedaży firmy mają możliwość dostosowania dostępnych na rynku narzędzi do własnych wymogów i oczekiwań. W przypadku systemów opartych na platformach służących do zarządzania programami lojalnościowych istnieje opcja przygotowania dla przedsiębiorstwa indywidualnego layout’u i funkcjonalności stron internetowych, odpowiednio dopracowanego katalogu nagród czy też prowadzenia komunikacji w jego imieniu poprzez zastosowanie danych personalnych uczestników czy wprowadzenie elementów identyfikujących firmę. Zarówno customizacja jak i personalizacja wykorzystywane w odniesieniu do narzędzi stosowanych podczas realizacji programu lojalnościowego wpływają na lepsze dotarcie do świadomości klientów i zapamiętanie przez nich firmy lub marki. Ich kontakt z brandem jest dłuższy, narzędzia dostosowane do indywidualnych potrzeb, a nagroda na której znajdują się dane personalne konkretnego uczestnika wpływa na jego zadowolenie, docenienie i przywiązanie do marki czy produktu. Jak wynika z badania firmy FreshMail dotyczącego email marketingu przeprowadzonego w 2012 roku, niemal 16% kampanii jest personalizowanych. W niemal 80% personalizacja jest wykorzystywana w treści wiadomości, zaś w niespełna 21% w tytule. Prawie 26% kampanii jest personalizowanych imieniem odbiorcy.
Z kartą do Kowalskiego
W zależności od formy prowadzonego programu i dostępnego katalogu nagród firma ma np. możliwość przygotowania kart przedpłaconych z indywidualnym wizerunkiem, na którym może znaleźć się nazwa czy logotyp produktu lub marki. Działanie takie powoduje częstszy kontakt uczestnika projektu z konkretnym brandem identyfikującym dane przedsiębiorstwo, co przekłada się na utrwalenie tych informacji w jego świadomości.
Programy oparte na kartach, zarządzane przez specjalnie stworzone do tego narzędzia dostępne online, tak jak oferowany przez Sodexo Motivation Solutions – CardPack, dają szerokie możliwość dostosowania do potrzeb danej firmy. Na stronie www znaleźć się może logo firmy, baner, tekst powitalny, szczegółowe dane dotyczące karty przyznanej konkretnemu uczestnikowi oraz podpięty w pliku PDF brandowany regulamin akcji. Istnieje również możliwość kierowania personalizowanych komunikatów przy użyciu sms-ów oraz emaili, które także mogą być nośnikiem informacji o przedsiębiorstwie.
Jeszcze większe możliwości w zakresie customizacji i personalizacji dają internetowe platformy do kompleksowego zarządzania prowadzonym programem lojalnościowym takie jak Sodexo Performance Suite. Firmy wykorzystujące taką platformę mają możliwość wielowymiarowego dopasowania systemu do swoich potrzeb oraz oczekiwań. Dostosowane do wymagań przedsiębiorstwa mogą być: strona www, mechanizm programu, katalog nagród oraz przygotowanie i wysyłka specjalnych zaproszeń (w wersji drukowanej i elektronicznej), a także wysyłanie personalizowanych sms-ów i emaili. Uczestnicy programu mają stały kontakt z wizerunkiem organizacji prowadzącej program poprzez indywidualną i spersonalizowaną stronę www, którą widzą podczas każdego logowania do systemu. Strona może zostać przygotowana zgodnie z wytycznymi firmy oraz podlegać modyfikacjom w trakcie realizacji projektu. Przedsiębiorstwo określa również zakres gromadzonych o uczestnikach akcji informacji, które później mogą być wykorzystywane w działaniach marketingowych lub sprzedażowych. Niemal każdy element platformy może być dostosowany do wymagań firmy i specyfiki prowadzonego przez nią programu wsparcia sprzedaży.
Specjalny prezent
Na rynku dostępne są również nagrody w formie zestawów prezentowych z certyfikatem, które także dają wykorzystującej je organizacji szerokie możliwość dopasowania do konkretnych oczekiwań. W przypadku oferowanych przez Sodexo Motivation Solutions zestawów Vivabox, możliwa jest zarówno personalizacja i customizacja produktu na różnych poziomach, ustalanych każdorazowo indywidualnie z klientem oraz zgodnie z jego aktualnymi potrzebami. Dostosowanie rozwiązania jest możliwe począwszy od umieszczenia elementów graficznych danego podmiotu na opakowaniu po kompleksową kreację i przygotowanie zawartości boxu z produktami i usługami sugerowanymi przez firmę.
Customizacja i personalizacja mają coraz większe znaczenie w działaniach marketingowych podejmowanych przez firmy z wielu branż. Ich główną zaletą jest oddziaływanie na emocje i podświadomość klientów, do których chcą dotrzeć wszystkie organizacje walczące o lojalność swoich nabywców.
Autorem tekstu jest: Dariusz Deszczka, Category Manager segmentu Lojalność i Motywacja w Biznesie w firmie Sodexo Motivation Solutions
Dołącz do dyskusji: „Customizajca i personalizacja w programach lojalnościowych”