Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła przetargi na prace przygotowawcze na kolejowych odcinkach Kolei Dużych Prędkości
Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła przetargi na prace przygotowawcze dla projektowanych pierwszych odcinków Kolei Dużych Prędkości Warszawa - CPK - Łódź i Łódź - Sieradz - Wrocław - przekazał PAP rzecznik spółki Konrad Majszyk. Obejmą one m.in. rozbiórki i wycinki - dodał.
Jak przekazał Majszyk, CPK poszukuje wykonawców, którzy przez najbliższe osiem lat w ramach umów ramowych zrealizują prace przygotowawcze przy budowie dwóch kluczowych części kolejowego "igreka", czyli linii Warszawa - Łódź i Łódź - Wrocław. Łącznie to ponad 340 km kolejowych tras, na których pociągi mają rozpędzać się do 250 km/h.
Rzecznik spółki przekazał, że przetargi dotyczą trzech obszarów: robót rozbiórkowych wraz z pracami towarzyszącymi (m.in. zgłoszenia wykonania w oparciu o projekty, uzyskania zgód administracyjnych i geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej); rozpoznania podłoża budowlanego wraz z opisem metodyki badań gruntowych i wyników wraz z modelem geologicznym; wycinki drzew i krzewów oraz prac porządkowych, m.in. karczowania karpin i frezowania pni wraz z zagospodarowaniem biomasy.
"Pierwsze roboty w ramach zawartych umów ramowych rozpoczną się zgodnie z harmonogramem już w tym roku. Najpierw dla szprychy CPK nr 9 na odcinku Warszawa – CPK – Łódź, z którego pasażerowie powinni zacząć korzystać w 2028 r. wraz z uruchomieniem I etapu lotniska. Liczymy na wyłonienie w przetargach doświadczonych wykonawców, którzy sprawnie przygotują teren budowy dla linii kolejowych" - przekazał Majszyk.
Dodał, że w ramach pierwszego postępowania na prace rozbiórkowe CPK podpisze umowę łącznie z 30 wykonawcami (15 dla każdego z dwóch z odcinków). Oferty można składać do 23 czerwca.
Dwa następne przetargi – na rozpoznanie geologiczne i wycinki drzew – zostaną ogłoszone w ciągu najbliższych dni.
Zakładana maksymalna wartość tych trzech kontraktów to łącznie ok. 280 mln zł netto.
Pakiet przetargów na prace przygotowawcze dla odcinków kolejowych Warszawa - Łódź i Łódź - Wrocław w ciągu najbliższych tygodni domknie czwarte postępowanie – na nadzór archeologiczny.
"Podczas wyboru firm przez CPK, z którymi spółka CPK podpisze umowy ramowe, kluczowym kryterium będą doświadczenie i kwalifikacje oferentów. Wykonawcy poszczególnych zadań będą potem wybierani spośród zakwalifikowanych firm na podstawie ceny w postępowaniach cząstkowych" - przekazał Majszyk.
Dodał, że spółka CPK ma wybrane warianty inwestorskie, czyli preferowane przebiegi, dla pięciu odcinków KDP: 140 km między Warszawą, CPK i Łodzią, 200 km między Łodzią, Sieradzem i Wrocławiem (dla obu tych tras trwa już zaawansowane projektowanie) i 155 km z między Sieradzem i Poznaniem, a także 40 km na Podkarpaciu: z Łętowni do Rzeszowa i 70 km na Śląsku: między Katowicami i czeską Ostrawą.
Łącznie studia wykonalności są gotowe albo opracowywane dla ponad 1500 km z 2000 km planowanych kolejowych szprych CPK.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
CPK ma zostać uruchomiony w 2028 r. wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź. Reszta inwestycji kolejowych CPK jest zaplanowana do połowy kolejnej dekady.
Dołącz do dyskusji: