SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Branża radiowa podsumowuje 2015 rok i prognozuje trendy na 2016

Jaki był miniony 2015 rok w branży radiowej? Co wydarzy się na rynku radiowym w nadchodzącym roku? Dla portalu Wirtualnemedia.pl podsumowują i prognozują Andrzej Matuszyński, Adam Fijałkowski i Marcin Pulit oraz menedżerki z MediaCom Warszawa i SMG Polska.

 


Andrzej Matuszyński, prezes zarządu Grupy Eurozet

Wydarzenie roku
Z naszej perspektywy stworzenie największej rockowej sieci radiowej w Polsce, czyli Antyradia. w marcu stacja poszerzyła swój zasięg do 16 lokalizacji. Co istotne Radio ZET Chilli, które przekazało dotychczasowe swoje częstotliwości pozostając w Warszawie, Krakowie i Katowicach, nie straciło słuchaczy. Mało tego, udział ZET Chilli w tych trzech miastach wzrósł.  

Pojawił się też nowy format Radio Pogoda, któremu z uwagą się przyglądamy, a w formule news&talk PR 24. Cieszą mnie wszystkie nowe projekty radiowe – bo rozwój tego rynku wzmacnia siłę radia jako medium.

Sukces roku
Rok 2015 branża radiowa może zaliczyć do udanych. Wzrost nakładów na reklamę radiową, a co za tym idzie wzrost przychodów poszczególnych grup radiowych.

Sukcesem roku uznaję ćwierćwiecze dwóch komercyjnych ogólnopolskich stacji radiowych. Radio ZET i RMF działają od 25 lat, a marki te są rozpoznawalne przez blisko 100 proc. słuchaczy radia w Polsce. To wielki sukces komercyjnej radiofonii, która wystartowała w 1990 roku.

Porażka roku
Nie będę chyba specjalnie oryginalny. Porażką roku jest dalszy brak porozumienia pomiędzy regulatorem rynku a nadawcami komercyjnymi w sprawie cyfryzacji radia. W dalszym ciągu nie udało się wypracować jasnej strategii tego projektu. Głos nadawców komercyjnych cały czas nie jest brany pod uwagę. Dalej nie wiemy ile lat potrzebujemy na nadawanie w podwójnym standardzie, jakie będą koszta społeczne tego przedsięwzięcia, jak może się zachować rynek reklamy i w końcu jakie będą obciążenia z tym związane dla nadawców.

Radio roku
Na ten rok największy wpływ miały trzy znaczące jubileusze… 2 x 25lat, czyli Radio ZET i RMF oraz 90-te urodziny Polskiego Radia. Najważniejsze kampanie, akcje specjalne, wydarzenia promocyjne były dedykowane tym wydarzeniom.

Trend roku
Kilkunastoprocentowe wzrosty inwestycji reklamowych na radio w stosunku do ok. 3,5 proc. wzrostu rynku reklamowego w Polsce oraz ich podwojenie na przestrzeni ostatnich 5 lat powodują, że znaczenie tego medium w rosnącym wachlarzu możliwości reklamowych Klientów nie spada, a stale rośnie. To pokazuje, że radio jest efektywne, ale wciąż jeszcze niedowartościowane pod względem jego skuteczności. Zasięgowo jest drugim medium w Polsce, numerem trzy jeśli chodzi o inwestycje reklamowe.

Być może trendem można też nazwać silną presję regulatora realizowaną przez publicznego nadawcę na cyfryzację radia przy wielu wątpliwościach i dużych ryzykach biznesowych tego przedsięwzięcia.

Prognoza na 2016 rok
Przed nami duże zmiany związane z nowym systemem wyboru władz mediów publicznych, przemianowanych na narodowe, pod nadzorem Rady Mediów Narodowych. Misja mediów publicznych ma zostać precyzyjniej określona, w kierunku obrony polskiej racji stanu. Gdzie w tym wszystkim będzie KRRiTV? Z pewnością będzie to temat, o którym będzie się dużo mówiło i pisało, co zresztą już widzimy.

Jeśli chodzi o biznes: Liczę, że radio będzie miało szansę powtórzyć  tegoroczny sukces. I tym akcentem życzę całemu rynkowi radiowemu udanego Nowego Roku.

 


Adam Fijałkowski, wiceprezes oraz dyrektor programu i promocji Grupy Radiowej Agory

Wydarzenie roku
Akcja „Usłysz swojego posła” i pojawienie się Sejmu Radia TOK FM w 14 miastach w Polsce. To było ogromne, trudne logistycznie przedsięwzięcie, które okazało się niesamowitym sukcesem - w każdej z odwiedzanych miejscowości przychodziły do nas setki osób, które chciały przemówić z sejmowej mównicy i dyskutować o przyszłości naszego kraju. Kolejny raz TOK FM udowodniło, że umie słuchać Polaków i że warto rozmawiać. Przygotowywaliśmy się do tej akcji wiele miesięcy - cieszymy się, że z takim wyprzedzeniem udało nam się przewidzieć kontrowersje, jakie przyniosła październikowa kampania wyborcza i wynik głosowania.

Sukces roku
Powstanie nowej marki radiowej w Polsce - Radia Pogoda. Na tak konkurencyjny i zróżnicowany rynek Grupie Radiowej Agory udało się z sukcesem wprowadzić nową stację skierowaną do atrakcyjnej grupy osób w wieku 50+, a zarazem poszerzyć swoje portfolio do 4 mocnych marek. Radio Pogoda, które z dnia na dzień zdobywa kolejnych, wiernych słuchaczy, nadaje obecnie w czterech miastach: Krakowie, Poznaniu, Opolu i Warszawie. I nie jest to nasze ostatnie słowo!

Porażka roku
Cyfryzacja radia w Polsce. Na ten cel przeznaczone zostały ogromne nakłady, ale nie przyniosło to żadnych efektów dla słuchalności czy rozpoznawalności radia cyfrowego w naszym kraju. Nie zanosi się na to, aby w Polsce rzeczywiście nastąpiła cyfryzacja radia - gdyby się tak stało, to bylibyśmy pierwszym krajem na świecie, w którym udało się tego dokonać.

Człowiek roku
Tymon Tymański - muzyk, multiinstrumentalista, poeta, tekściarz, kompozytor. Lider zespołu Tymon & the Tranzistors i współzałożyciel yassowej formacji Miłość. Prowadzi najbardziej kontrowersyjny, ale uwielbiany przez słuchaczy poranek radiowy w Polsce - „Ranne Kakao” w Rock Radiu, wspólnie z Piotrem Kędzierskim. W 2015 roku zadebiutował jako scenarzysta i producent filmu fabularnego „Polskie gówno”, w którym zagrał też główną rolę. A w 2016 roku czeka go kolejny debiut - w roli jurora programu „Must Be the Music!”. Po prostu - człowiek-orkiestra.

Radio roku
RMF FM, które utrzymuje pozycję lidera stacji radiowych w Polsce. Cały czas ma świetne wyniki słuchalności - jak pokazuje najnowsza fala badania Radio Track, udało mu się nawet poprawić ubiegłoroczny udział w czasie słuchania o prawie 2 pkt procentowe (wzrost z 23,2 proc. w fali wrzesień-listopad ub.r. do 25 proc. w fali wrzesień-listopad br.). Nic dziwnego, RMF FM potrafi walczyć o swoje - w tym roku udało się mu nawet odwrócić uwagę słuchaczy od wielkiej urodzinowej kampanii Radia ZET.

Trend roku
Dynamiczny wzrost wydatków na reklamę radiową. Radio pozostaje medium powszechnym, cenionym przez odbiorców i reklamodawców. Wzrost wydatków na rynku reklamy radiowej trwa od kilku kwartałów i wydaje się, że ten trend się stabilizuje. Reklamodawcy lubią to medium, bo ma szeroki zasięg, a przygotowanie spotu reklamowego odbywa się dość szybko i nie wymaga olbrzymich nakładów. Cieszymy się, że Grupa Radiowa Agory podąża z tym trendem.

Prognoza na 2016 rok
Trudno prognozować, co wydarzy się na rynku radiowym w 2016, bo nie wiadomo, jaki będzie cały rynek medialny w Polsce - wszystko za sprawą przygotowywanej nowej ustawy medialnej. Na pewno będzie to rok obfitujący w zwroty akcji.

Dołącz do dyskusji: Branża radiowa podsumowuje 2015 rok i prognozuje trendy na 2016

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Szymon
" Porażka roku
Cyfryzacja radia w Polsce. Na ten cel przeznaczone zostały ogromne nakłady, ale nie przyniosło to żadnych efektów dla słuchalności czy rozpoznawalności radia cyfrowego w naszym kraju. Nie zanosi się na to, aby w Polsce rzeczywiście nastąpiła cyfryzacja radia - gdyby się tak stało, to bylibyśmy pierwszym krajem na świecie, w którym udało się tego dokonać."

Proszę nie opowiadać bajek,pół europy ma już radio cyfrowe i wy również się do cyfryzacji przyłączycie czy wam się to podoba czy nie.Czas skończyć z radiowym monopolem.
0 0
odpowiedź
User
Jasiu
Porażka roku? Zdecydowanie ograniczenie zasięgu Radia ZET Chilli !!!
Co tu dużo pisać, żeby w TAKIM PIĘKNYM I… JAKBY NIE PATRZEĆ PONAD 30 MILIONOWYM KRAJU nie było miejsca na stacje o lekko spokojniejszym, zmysłowym i bardziej kulturalnym charakterze. Smutne to i niestety prawdziwe :( Najpierw Solorz rozwalił (bo inaczej tego nazwać nie można) Radio PiN, w zeszłym roku ograniczono jak napisałem ZET Chilli, a bodaj w grudniu, przeczytałem na WM, że Chilli właśnie będą grać więcej POP-u. Tęsknię za Radiem PiN, tęsknię...
0 0
odpowiedź
User
kacper
Porażką była likwidacja Radia Konin i KRK.FM.
0 0
odpowiedź